- Έτοιμοι οι φάκελοι για να κερδίσουν την σημαντική αυτή διάκριση και οι παραλίες της Κρατήγου (1η και 2η Καντίνα), ο Άγιος Ερμογένης και η Ευρειακή
Πλώρη για να κερδίσει 10 “Γαλάζιες Σημαίες”, που θα ανεμίζουν φέτος το καλοκαίρι σε ισάριθμες παραλίες, έχει βάλει ο Δήμος Μυτιλήνης. Μέχρι το τέλος του μήνα θα έχουν κατατεθεί στην Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης οι φάκελοι με όλα τα απαραίτητα στοιχεία, προκειμένου να διεκδικηθεί η σημαντική αυτή διάκριση για τέσσερις νέες πολυσύχναστες ακτές και συγκεκριμένα για δυο στην Κράτηγο (1η και 2η Καντίνα), στον Άγιο Ερμογένη και στην Ευρειακή, ενώ βρίσκεται σε στάδιο προετοιμασίας και η παραλία “Βοτσαλάκια” στην Σκάλα Νέων Κυδωνιών. Θυμίζουμε ότι πέρυσι ο Δήμος κατάφερε να εξασφαλίσει έξι “Γαλάζιες Σημαίες” για τα Τσαμάκια, την Χαραμίδα, το Κανόνι, τον Άγιο Ισίδωρο, το Τάρτι και την Σκάλα Μιστεγνών.
Για το 2022 ο πήχης έχει ανέβει ακόμη υψηλότερα, όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο Αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Ποιότητας Ζωής, Κώστας Κουνέλλης, με διπλό στόχο: Αφενός την οργάνωση και σωστή λειτουργία των παραλιών και αφετέρου την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών για τους ντόπιους και τους τουρίστες. «Ο τουρισμός είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο που δεν έχει αξιοποιηθεί όπως θα έπρεπε και τα τελευταία χρόνια δοκιμάζεται στο νησί μας ακόμη περισσότερο. Εμείς έχουμε θέσει ως στόχο να κάνουμε ό,τι περνάει από το χέρι μας για να αναβαθμίσουμε τις υποδομές και τις υπηρεσίες μας προς όλους σε αυτόν τον τομέα. Η “Γαλάζια σημαία” είναι μια διάκριση σημαντική για την καθαρότητα των νερών κολύμβησης και την οργάνωση των ακτών και γι’ αυτό θα την διεκδικήσουμε για ακόμη περισσότερες παραλίες», τόνισε μεταξύ άλλων ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος.
Και ναυαγοσώστες
Το θέμα αυτό συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, κατά την οποία ο κ. Κουνέλλης εισηγήθηκε την ανάθεση της παροχής υπηρεσιών για την ναυαγοσωστική κάλυψη των πολυσύχναστων ακτών. Αυτό σημαίνει ότι ο Δήμος θα διεξάγει διαγωνισμό για να αναθέσει σε κάποια εταιρεία – Σχολή Ναυαγοσωστών την φύλαξη των λουομένων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, δεδομένου ότι στις προκηρύξεις για την πρόσληψη ναυαγοσωστών που εκδίδονται κάθε χρόνο δεν εκδηλώνεται κανένα ενδιαφέρον.
Όπως εξήγησε ο Αντιδήμαρχος, «το πρόβλημα αυτό δεν είναι καινούργιο, αφού και οι προηγούμενες Δημοτικές Αρχές δεν μπορούσαν να βρουν ναυαγοσώστες για τις πολυσύχναστες παραλίες επειδή έχουν σταματήσει να γίνονται οι εξετάσεις από το Λιμεναρχείο και όποιος θέλει να αποκτήσει άδεια παρακολουθεί μαθήματα και εξετάζεται σε μεγάλες πόλεις. Κατά συνέπεια, υπήρχε έλλειμμα στην ασφάλεια των λουομένων και παράλληλα, παρ’ ότι δεν ευθύνεται ο Δήμος, το Λιμεναρχείο μας επέβαλλε τσουχτερά πρόστιμα. Αυτό συμβαίνει σε πολλές περιοχές της χώρας. Φέτος, θα αναθέσουμε την παροχή αυτών των υπηρεσιών μέσω ανακοίνωσης για την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Θεωρώ ότι έτσι θα λυθεί το πρόβλημα και δεν θα υπάρχει κίνδυνος για κανέναν».
Σύμφωνα με την τροποποίηση που έγινε στη σχετική νομοθεσία το 2020, οι Δήμοι μπορούν να αναθέτουν τη ναυαγοσωστική κάλυψη λουτρικών εγκαταστάσεων σε νομίμως λειτουργούσα σχολή ναυαγοσωστικής εκπαίδευσης. Στην περίπτωση αυτή, για την τήρηση των υποχρεώσεων υπεύθυνη είναι αποκλειστικά η σχολή αυτή. Ο Δήμος Μυτιλήνης έχει προετοιμάσει για το 2022 συνολικά εννέα παραλίες ως υποψήφιες για βράβευση από το διεθνές πρόγραμμα «Γαλάζια Σημαία», όπου προϋπόθεση είναι η ναυαγοσωστική κάλυψη αυτών των παραλιών, συμπεριλαμβανομένων των ασφαλών ορίων κολύμβησης με οριοθέτηση (σημαδούρες).
Κατά συνέπεια, ο Δήμος θα πρέπει να διαθέτει ένα ναυαγοσώστη σε καθένα βάθρο (ναυαγοσωστικό πύργο) καθ’ όλη την διάρκεια του καλοκαιριού. Κάθε ναυαγοσώστης θα ελέγχει έκταση ακτής σε ακτίνα 200 μέτρων εκατέρωθεν του βάθρου. Επίσης πρέπει να διαθέτει για τη γεωγραφική περιοχή δικαιοδοσίας του επαγγελματικό, μηχανοκίνητο, πνευστό, μικρό ταχύπλοο σκάφος τουλάχιστον 5,5 μέτρων, το οποίο θα είναι επανδρωμένο με ένα χειριστή σκάφους και ένα ναυαγοσώστη και θα βρίσκεται καθημερινά σε ετοιμότητα για παροχή άμεσης βοήθειας. Ο Δήμος Μυτιλήνης διαθέτει τέτοιο ταχύπλοο σκάφος 6 μέτρων, το ΗΙΟΝΗ, που είναι εγγεγραμμένο στο Βιβλίο Επαγγελματικών Μικρών Σκαφών με αριθμό Τ.Μ. 658, πλην όμως θα πρέπει να εξασφαλίσει για την επάνδρωσή του χειριστή και ναυαγοσώστη.
Για την ασφάλεια των λουομένων θα πρέπει επίσης να γίνει οριοθέτηση για την ασφαλή κολύμβηση κατά μήκος των ακτογραμμών των λουτρικών εγκαταστάσεων, η οποία αποτελεί βασική προϋπόθεση του διεθνούς προγράμματος «Γαλάζια Σημαία». Πιο συγκεκριμένα, η οριοθέτηση γίνεται με την τοποθέτηση ειδικών σημάνσεων (σημαδούρων) κατά μήκος των ακτογραμμών των παραλιών συνολικά για 3.820 μέτρα ακτών. Η εγκατάστασή τους απαιτεί εμποτισμό ξεχωριστής βάσης /βάρους για καθεμία σημαδούρα, που θα συνδέονται με σχοινιά (σημαδούρα με βάση). Η εργασία αυτή θα πρέπει να γίνει εγκαίρως ώστε από την 1η Ιουνίου οι παραλίες να είναι ασφαλείς για τους λουόμενους, ενώ θα πρέπει επίσης να υπάρχει μέριμνα για διόρθωση ή αντικατάστασή τους κατά τη θερινή περίοδο.
Ο προϋπολογισμός της μελέτης του Δήμου Μυτιλήνης υπολογίζεται στο ποσό των 59.954 ευρώ ώστε για τη θερινή σεζόν από 1-6-2022 έως και 30-9-2022 να είναι εξασφαλισμένη η ναυαγοσωστική κάλυψη των παραλιών.