Το βαθύ, μιλιταριστικό και ισλαμοκεντρικό Τουρκικό κράτος του ΑΚΡ, κάτω από την σιδερένια πυγμή του Ερντογάν, έχει ονομάσει με το όνομα Barbaros, την επικεφαλής φρεγάτα του στόλου, που απειλεί τους πάντες και τα πάντα, στην «Γαλάζια Πατρίδα» του Ελληνικού, κατά τα άλλα, Αιγαίου. Επίσης με το ίδιο όνομα, ένα άλλο ωκεανογραφικό σκάφος, αλωνίζει τα Ελληνικά χωρικά ύδατα, ψάχνοντας για κοιτάσματα πετρελαίου. Είναι σίγουρα γεμάτη με πολιτικό νόημα η επιλογή του ονόματος του Αρχιναύαρχου του Οθωμανικού στόλου, επί Σουλεϊμάν του μεγαλοπρεπούς (τον 16ο αι.), Hayredin Barbarossa, Hayredin Pasha, Hizir Hayredin Pasha ή Hizir Reis, όπως αναγράφεται στα αμέτρητα βιογραφικά του!
Βέβαια σαν Ήρωας της γείτονος, έχει ένα μεγάλο άγαλμα μπροστά στο Ναυτικό Μουσείο της Κωνσταντινούπολης, ενώ λίγο έξω από αυτήν, στο Besiktas, βρίσκεται το υπέροχο Μαυσωλείο του τάφου του! Όλα αυτά είναι λογικά για την Τουρκία, αφού αυτός ο άνθρωπος εργάστηκε για το μεγαλείο των ομοθρήσκων του! Όπως και σε μας ο Μέγας Αλέξανδρος, ο Καραϊσκάκης, ο Βελουχιώτης.
Όμως το ερώτημα είναι τι γυρεύει από εδώ μεριά, ο Genocide (γενοκτόνος) Barbaros, αρχισφαγέας χιλιάδων χριστιανών, στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου πελάγους! Και εξηγούμαι: Άλλο η παράθεση της Ιστορικής Αλήθειας και άλλο οι τεμενάδες, τα έντυπα, οι αλαλαγμοί για αυτόν τον Οθωμανό, ήρωα των απέναντι, με σκοπό την άγρα «παράδων» από τις χιλιάδες Τούρκους επισκέπτες, που έρχονται τώρα στο νησί! Ο ραγιάδικος αυτός σκοπός, «αγιάζει» ανιστόρητα μέτρα, πιθανόν με την κοροϊδία και τον χλευασμό και των ίδιων των επισκεπτών!
Έγραψα σε μια επιστολή μου, το 2013, (και σε μια άλλη επισήμανση τον Οκτ. του 2015) , που υπήρχε και τότε ένα κύμα «αγιοποίησης και προσεταιρισμού» του Genocide Barbaros, από την περιοχή της Γέρας (και όχι μόνο), ότι υπάρχουν Οθωμανοί, όπως ο Χασάν Πασά Τ ζεζαερλή, που το 1790 έφερε το νερό στην πόλη, χαρίζοντάς της, υπέροχες κρήνες (Μοναδικό το φυλλάδιο του αείμνηστου Σαμάρα, προς μετάφραση στα τουρκικά και διανομή), ο «νομάρχης» του Αιγαίου Αμπεντίν Ντίνο, ποιητής και πολύγλωσσος που χάρισε στον Δήμο τις περιοχές του Δημοτικού Κήπου και το Κιόσκι, ο Χαλήμ Μπέης, τα Τζαμιά, οι Επιγραφές, οι κρήνες, ίσως και τώρα ο Koc, που μπορούν να προσφέρουν μια θετική θεώρηση της συνύπαρξης των δυο λαών σ’ αυτή την δύσκολη περιοχή! Αυτά να μεταφραστούν και να μοιράζονται στους Τούρκους Επισκέπτες!
Ποιος ήταν όμως ο Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσσα και από πού κρατούσε η σκούφια του;; Ένα μεγάλο πλήθος αλληλοσυγκρουόμενων πληροφοριών, δημιουργούν το κατάλληλο κλίμα, που σφετερίζονται οι διάφοροι «ειδήμονες», ώστε να ευδοκιμήσει ο σκοπός, δυστυχώς ιδιοτελών συμφερόντων, τα οποία αγνοούν την Ιστορία και το χειρότερο «ραγιαδίζουν» μπροστά σε οικονομικά συμφέροντα!
Αρχικά γνωρίζουμε με σιγουριά τον μεγαλύτερο αδελφό του Οruc Reis, ο οποίος το 1517 καταλαμβάνει από τους Ισπανούς το Αλγέρι, και αυτοανακηρύσσεται Σουλτάνος. Αυτός ήταν κοκκινογέννης και η ψυχή της πειρατικής δράσης! Το 1518, σκοτώνεται ο Oruc και o Hayreddin (που πήρε αυτό το όνομα σαν «δώρο του Θεού») οικειοποιείται το επίθετο Barbarossa του αδελφού του. Τώρα εμφανίζεται στο προσκήνιο της Πειρατείας στην Μεσόγειο και κύρια στο Αιγαίο. Το 1533, σε μια στρατηγική κίνηση ο Σουλτάνος Σουλεϊμάν ο Μεγαλοπρεπής, τον προσεταιρίζεται και τον διορίζει Καπουδάν Πασά! Τον διορίζει Σουλτάνο του Αλγερίου. Είναι ο ίδιος Σουλτάνος που εφάρμοσε το Κτηματολόγιο του 1538, και δίνει μόνο 6 Χριστιανικά σπίτια στον Παλαιόκηπο!!!
H δράση του στα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου Πελάγους και οι σφαγές στα νησιά και στα παράλια, των χριστιανικών πληθυσμών βρίσκεται στην τοπική ιστορία του κάθε νησιού σαν «Μαύρη φοβέρα του Αρχιπελάγους». Τα Κύθηρα ερημώθηκαν με 7.000 νεκρούς και τους άλλους δούλους! Kαταστρέφει την Πάργα, την Θήρα, την Κέρκυρα και στην Κρήτη το 1538, καίει χωριά και οδηγεί χιλιάδες στα σκλαβοπάζαρα της Συρίας και Αλγερίας. Σύμφωνα με τα γραφόμενα του καπετάνιου Μουργκίς Εκίν, υπεύθυνου του Ναυτικού Μουσείου, «δεν υπάρχει πηγή για την οικογένειά του». Σίγουρα δεν καταγόταν από τον Παλαιόκηπο των 6 σπιτιών, που τα αγγειοπλαστεία αναφέρονται μόνο από τον Τάξη το 1909! Η μητέρα του σίγουρα ήταν Χριστιανή, κατά ορισμένους ονόματι Κατερίνα και ο Πατέρας ο Τιμαριούχος Σπαχής (τιμάριο banova) από τα Γιαννιτσά, Γιακούμπ Αγάς, συμμετείχε στην κατάληψη της Μυτιλήνης το 1462. Eίχε 5 παιδιά που γεννήθηκαν στη Μυτιλήνη. (Στρατής Χαραλάμπους). Ο Χαϊρεντίν ήταν ο 4ος από τα 5 αδέρφια (Γιουσούφ, Ισχάκ, Ουρούτς και ο μικρός Ιλύας που πέθανε νωρίς). Ο Χαϊρεντίν, γεννήθηκε ανάμεσα στα 1468 και 1476 (Κατά τον Χαραλάμπους πιθανόν το 1478)! ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΣΤΗΝ ΜΥΤΙΛΗΝΗ! Ούτε Παπάδες, ούτε Αγγειοπλάστες. Σύμφωνα με πηγές, οι Οθωμανοί Στρατιωτικοί ζήτησαν την άδεια από τον Σουλτάνο να παντρεύονται Χριστιανές της πόλης! Την χορήγησε, υπό την προϋπόθεση ότι αυτό θα γινόταν με την θέλησή τους! Έτσι και ο Γιακούμπ, παντρεύτηκε μια Αρχοντοπούλα της Μυτιλήνης. Αυτό αναφέρθηκε από Κρητικιά σύνεδρο στο συνέδριο για τις «Οχυρώσεις της Οθωμανικής Περιόδου στο Αιγαίο Οθωμανική Οχυρωματική, στην Μυτιλήνη τον Οκτ. του 2018».
Ο γιός του Χαϊρεντίν παντρεύτηκε την κόρη του ναυάρχου Τουργκούτ Ρέις. Η Τουρκία είχε δώσει και σε δυο θωρηκτά της το όνομα του Τουργκούτ και Χαϊρεντίν. Τίποτα το επιλήψιμο αν σκεφτεί κανείς τι έκανε γι’ αυτήν και τι σημαίνει το όνομά του στα πολεμικά της πλοία στο Αιγαίο, όπου αμφισβητούνται ακόμα και τα μεγάλα μας νησιά! Μα μας υπενθυμίζουν την τακτική του Ήρωά τους Μπαρμπαρόσσα! Όπως και εμείς του Κανάρη, του Παπανικολή, του Πιπίνου! Εδώ, όπως ο κάθε Καπουδάν Πασάς, θεωρείται ότι έχτισε το Οθωμανικό Ιεροδιδασκαλείο – Πτωχοκομείο, τον Μεντρεσσέ στο κάστρο! Όμως και τώρα που ανακαινίζεται, δεν βρέθηκε καμιά επιγραφή που να το πιστοποιεί αυτό, παρά μόνο Οθωμανικές επιτύμβιες στήλες. Ενώ αντίθετα, βρέθηκε μια επιγραφή κρήνης (γλύτωσε από το βάρβαρο ξύσιμο των Οθωμανικών επιγραφών, του 1923) με το όνομα του ευεργέτη Χασάν Πασά Τζεζάερλη (Κapudan – i Derya Gazi Pasa, Έτος 1200 (1765-1786). Πεθαίνει στην Πόλη το 1546, στο παλάτι του, αφού αφήνει τον γιό του Χασάν Πασά επικεφαλής στο Αλγέρι! Τότε διηγείται στον Muradi Sinan Reis τα απομνημονεύματά του, τα οποία βρίσκονται σε 5 τόμους στο Τοπ Καπί και στο Πανεπιστήμιο της Πόλης. Βέβαια εκεί υπάρχει εξευγενισμένη όλη του η δράση! Τα πρώτα χρόνια όμως, είναι μακριά από τις ανιστόρητες εικασίες δασκάλων, αγγειοπλαστών και «φυσιογνωμικών ομοιοτήτων»!
Τελειώνοντας αυτά τα λίγα που διάλεξα από δεκάδες σελίδες, θέλω να τονίσω πάλι την ανάγκη ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ ΣΤΑ ΤΟΥΡΚΙΚΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ ΟΘΩΜΑΝΩΝ ΠΟΥ ΕΧΟΥΜΕ ΚΑΘΕ ΛΟΓΟ ΝΑ ΠΡΟΒΑΛΛΟΥΜΕ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΓΕΙΤΟΝΑ. Ανθρώπους που πρόσφεραν στον τόπο που γεννήθηκαν και έζησαν, αγαπητοί σε όλους και που μπορούν να σφυρηλατήσουν την αμοιβαιότητα των δύο λαών, στις δύο όχθες του Αιγαίου! Άνθρωποι όπως ο Βαρμπαρόσσα, που δεν έχουν καμιά συμβολή στην επιζητούμενη ειρηνική συνύπαρξη, που χρησιμοποιούνται από το Βαθύ Τουρκικό κράτος, για να θυμίζουν τις Ιστορικές Αντιπαλότητες των δύο Λαών, ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΘΕΣΗ ΑΠΟ ΕΔΩ! Το αντίθετο θα ήταν μια μορφή Ραγιαδισμού που οδηγεί στο «Σφάξε με Πασά μου να Αγιάσω»!
Μυτιλήνη 2 Δεκ. 2024
ΚΑΙ ΜΙΑ ΟΦΕΙΛΟΜΕΝΗ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟ
Ο Μάκης Αξιώτης είναι γνωστός για την εμμονή του να αποδείξει τη ΜΗ καταγωγή του Μπαρμπαρόσα από τη Λέσβο ξεχνώντας ότι έχουν γίνει στο μακρινό παρελθόν ακόμα και εκδηλώσεις στο Πλωμάρι με τη στήριξη κυβερνητικών φορέων και μάλιστα προσπερνά ότι ενώ ο πειρατής έκανε σφαγές στο Αιγαίο, κατά περίεργο τρόπο είχε ένα πέπλο ασυλίας για τη Λέσβο. Όχι, προφανώς αυτό δεν αλλάζει τη δράση του, ούτε του δίνει άφεση αμαρτιών, άλλωστε ουδείς ισχυρίστηκε ότι ο Μπαρμπαρόσα δεν υπηρέτησε με συνέπεια την οθωμανική αυτοκρατορία. Είναι όμως άλλο το ένα κι άλλο… όλα τα άλλα που ανακατεύει ο κ. Αξιώτης όταν υπάρχουν βιβλία και ντοκουμέντα που προσδιορίζουν τη γέννησή του στον Παλαιόκηπο.
Δεν είναι η πρώτη φορά που ο κ. Αξιώτης μετά μανίας αναπτύσσει τη δική του θεωρία για να τεκμηριώσει ότι ο Μπαρμπαρόσα δεν είχε σχέση με τη Λέσβο, μάλιστα σε προγενέστερα άρθρα, του είχαμε απαντήσει αν και πλέον δεν συνεχίζουμε, δεν έχει νόημα αυτό να του απαντούμε ξανά και ξανά επαναλαμβάνοντας τα αντίθετα με τις θέσεις του επιχειρήματα. Μάλιστα όταν ο γιατρός επισκέπτεται τα γραφεία μας και αναπτύσσουμε ένα τέτοιο διάλογο, παρά το γεγονός ότι τον προσεγγίζουμε με χιούμορ, ένας τρίτος παρατηρητής ακούγοντας μας να “αντιδικούμε”, προς στιγμήν μπορεί να πιστέψει ότι κάνουμε άγριο καυγά οι δυο πλευρές αν και στην πραγματικότητα δεν είναι παρά ένα καλαμπούρι. Σαφώς και τα Νέα της Λέσβου – και αυτή είναι και η ποιοτική τους διαφορά – δίνουν το λόγο στους αρθρογράφους και στους συνεργάτες τους να αναπτύξουν τις απόψεις τους ακόμα και όταν διαφωνούμε! Γιατί…προφανώς δεν μας εκφράζουν τα περί ραγιαδισμού του κ. Αξιώτη, αν είναι έτσι, να τα γκρεμίσουμε και τα οθωμανικά μνημεία της Λέσβου και ας απαγορεύσουμε και στους Τούρκους να κάνουν διακοπές στα νησιά μας γιατί… όποιος επαγγελματίας στο τουρισμού παίρνει τουρκικό χρήμα είναι ραγιάς κατά τον κύριο Αξιώτη;;;
Δεν είναι δυνατόν ο κ. Αξιώτης να μη γνωρίζει την πόλη Ελ Μετλίν στην Τυνησία και να μην (κατά)δέχεται τα ντοκουμέντα των βιβλίων «Γκρεκίγια οι Έλληνες της Τυνησίας» του πρόεδρου της Πολιτιστικής Εταιρείας «Μακεδνός» Δημήτρη Αλεξάνδρου. Πόσο δε, τους Παλαιοκηπιανούς Θέμη Καραβασίλη με το βιβλίο του ο Παλαιόκηπος και τον Γιώργο Ρούγγο και τα όσα έχει προσθέσει από την έρευνά του. Πολύ περισσότερο ούτε τον Αλεξανδρινό δημοσιογράφο Γιώργο Λεονάρδο και το ιστορικό μυθιστόρημά του «Μπαρμπαρόσα ο Πειρατής».
Μόλις την Κυριακή τιμήσαμε την απελευθέρωση της Λέσβου από τους Τούρκους. Έχουν περάσει 112 χρόνια από τότε στα οποία άλλαξαν πολλά στον κόσμο μας. Προφανώς για τον κάθε τόπο, για τον κάθε λαό, η ιστορία του, το παρελθόν και η στάση του στο παρόν τον οδηγεί στο μέλλον. Το μέλλον όμως δεν πρέπει και δεν μπορεί να είναι η απομόνωση και η περιχαράκωση.
ΣΤΡΑΤΗΣ ΣΑΜΙΩΤΗΣ