Πρεμιέρα σήμερα για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους υποψηφίους των ΕΠΑΛ που εξετάζονται στα Νέα Ελληνικά, ενώ αύριο ξεκινούν οι εξετάσεις και για τους υποψηφίους των ΓΕΛ με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας. Διαδικασία, η οποία έχει αρκετές αλλαγές σε σχέση με την περσινή χρονιά, ως προς το σύστημα εισαγωγής, οι οποίες συνεπάγονται και αντίστοιχες δυσκολίες και προκλήσεις για τους μαθητές και τις μαθήτριες, που διαγωνίζονται.
Αρχικά, όπως και πέρυσι, έτσι και φέτος θα ισχύει η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, που θέτει ένα κάτω όριο στις βάσεις για τα Πανεπιστήμια και την προηγούμενη χρονιά λειτούργησε ως «κόφτης» για χιλιάδες υποψηφίους, που έμειναν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Πρόκειται, ωστόσο, για έναν παράγοντα που δεν επηρεάζεται από τις επιδόσεις του ίδιου του υποψηφίου, αλλά από εκείνες όλων των υποψηφίων συνολικά, καθώς διαμορφώνεται από τον μέσο όρο. Με λίγα λόγια, αν οι επιδόσεις είναι χαμηλές, είναι χαμηλή και η ΕΒΕ, ενώ στην αντίθετη περίπτωση αυξάνεται. Αν οι επιδόσεις κινηθούν στα επίπεδα των προηγούμενων ετών, υπολογίζεται ότι ένας στους τρεις υποψηφίους θα μείνει εκτός ΑΕΙ.
Επιπλέον, φέτος η εξεταστέα ύλη ήταν περισσότερη από κάθε άλλη χρονιά, αυξημένη σε πολλά μαθήματα κατά 30% περίπου. Αυξημένη τυπικά ήταν και τα δύο προηγούμενα χρόνια, ωστόσο λόγω των προβλημάτων της πανδημίας αποφασίστηκε εν μέσω σχολικού έτους η μείωσή της. Φέτος, όμως, τα σχολεία λειτούργησαν από το ξεκίνημα μέχρι και το τέλος της χρονιάς χωρίς διακοπή, επομένως για πρώτη φορά οι υποψήφιοι θα εξεταστούν στη μεγαλύτερη ύλη. Κι αυτό, παρά το γεγονός ότι υπήρξαν πολλές φωνές που ζητούσαν μείωση της ύλης, αφού αν και φέτος τα σχολεία λειτούργησαν κανονικά, αφενός πολλοί μαθητές και εκπαιδευτικοί σημείωσαν απουσίες λόγω νόσησης από κορονοϊό, αφετέρου ήταν σημαντικά τα μαθησιακά κενά που δημιουργήθηκαν κατά τα δύο προηγούμενα χρόνια. Ειδικότερα, για τους φετινούς υποψηφίους χάθηκε το τελευταίο 3μηνο, όταν φοιτούσαν στην Α’ τάξη του Λυκείου και το μεγαλύτερο μέρος της Β’ τάξης το πέρασαν με τηλεκπαίδευση.
Φέτος, επίσης, οι Σχολές ορίζουν οι ίδιες τον συντελεστή βαρύτητας για καθένα από τα εξεταζόμενα μαθήματα, κάτι που σημαίνει ότι μπορεί δύο διαφορετικές σχολές ίδιου ακριβώς αντικειμένου να έχουν διαφορετικές βάσεις εισαγωγής, αφού θα δίνουν διαφορετική βαρύτητα στα μαθήματα του επιστημονικού πεδίου, που εντάσσονται.
Στα θετικά νέα της φετινής χρονιάς, ωστόσο, θα συμπεριλαμβάναμε το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων πήρε πίσω το σύστημα του διπλού μηχανογραφικού, που μεταξύ άλλων έχει σαν συνέπεια τη μείωση του χρόνου αναμονής για τα αποτελέσματα, τα οποία αναμένεται να ανακοινωθούν το πρώτο δεκαήμερο του Αυγούστου.