- Έτοιμη και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων μετά από την αλλαγή της χάραξης του νέου οδικού άξονα επειδή περνούσε μέσα από το ταχυδιυλιστήριο του σχεδιαζόμενου φράγματος Τσικνιά
“Ο κύβος ερρίφθη” για το μεγάλο έργο του δρόμου Καλλονής – Πέτρας, που εδώ και ένα χρόνο βρίσκεται “στον πάγο” λόγω απανωτών εμποδίων που παρουσιάστηκαν στην εκτέλεσή του. Σήμερα πρόκειται να εκδικαστούν οι απαλλοτριώσεις για τη νέα χάραξη, ενώ μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται και η έγκριση της νέας μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων για να ξεκινήσουν επιτέλους οι εργασίες.
Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης, «μόλις ολοκληρωθούν κι αυτές οι διαδικασίες είμαστε έτοιμοι να υπογράψουμε την σύμβαση ανάθεσης του σημαντικού αυτού έργου για την ανάπτυξη της Λέσβου. Καταφέραμε να ξεπεράσουμε τα εμπόδια ένα – ένα και ο νέος δρόμος θα γίνει ακριβώς όπως είχε σχεδιαστεί».
Μέχρι και το καλοκαίρι ο φάκελος του έργου βρισκόταν στα γραφεία του Υπουργείου Υποδομών λόγω της αλλαγής στην χάραξη του νέου οδικού άξονα επειδή περνούσε μέσα από το ταχυδιυλιστήριο του σχεδιαζόμενου φράγματος Τσικνιά. Οι διαδικασίες είχαν “κολλήσει” στο Υπουργείο που έπρεπε να στείλει στην Περιφέρεια τις νέες απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για τη νέα χάραξη. Τελικά αυτό έγινε μόλις ολοκληρώθηκε και η ΜΠΕ και το έργο θα ξεκινήσει πολύ σύντομα.
Τα εμπόδια
Θυμίζουμε ότι τα εμπόδια ξεπεράστηκαν ένα προς ένα με συντονισμένες ενέργειες από την Περιφέρεια και τον Βουλευτή του Νομού μας, Χαράλαμπο Αθανασίου, όταν τον Σεπτέμβριο του 2021 παρουσιάστηκε η πρώτη σοβαρή εμπλοκή με την μελέτη που έδειχνε τον δρόμο να περνά μέσα από τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά. Αυτός ήταν και ο λόγος που το Ελεγκτικό Συνέδριο επέστρεψε αρχικά τον φάκελο του προσυμβατικού ελέγχου μέχρι να γίνουν οι απαραίτητες διορθώσεις. Στη συνέχεια η Περιφέρεια κατέθεσε προσφυγή με όλα τα νέα στοιχεία και τις τροποποιήσεις επί της χάραξης, η οποία έγινε δεκτή με την απόφαση που εκδόθηκε την περασμένη άνοιξη.
Παράλληλα, η Περιφέρεια κατάφερε να ξεπεράσει και το δεύτερο σοβαρό εμπόδιο που παρουσιάστηκε στην ανάθεση του έργου, όταν ομάδα αγροτών της Αγίας Παρασκευής είχε προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας ζητώντας την ακύρωση του έργου. Οι αγρότες είχαν ξεσηκωθεί κατά του έργου υποστηρίζοντας ότι η χάραξη του νέου δρόμου θίγει τα συμφέροντα και καταστρέφει τις περιουσίες τους και για τον λόγο αυτό μάλιστα είχαν καταθέσει εκτός της προσφυγής, και αίτηση αναστολής κάθε ενέργειας για την έναρξη του έργου, μπλοκάροντας την εκδίκαση των απαλλοτριώσεων.
Τον περασμένο Δεκέμβριο, κατά την εκδίκαση στο ΣτΕ, οι δικηγόροι της ομάδας των αγροτών ζήτησαν αναβολή, αλλά το δικαστήριο δεν έκανε δεκτό το αίτημά τους και η υπόθεση συζητήθηκε κανονικά. Οι ενιστάμενοι υποστήριξαν ότι δεν είχαν ενημερωθεί, όπως θα έπρεπε, από την Περιφέρεια για την χάραξη του νέου δρόμου που δημοπρατήθηκε τον περασμένο Μάιο. Όταν στην πορεία έλαβαν γνώση για την απαλλοτρίωση εκατοντάδων στρεμμάτων γης προκειμένου να εκτελεστεί το έργο, διαπίστωσαν ότι η ζημιά που θα υποστούν οι περιουσίες και κατ’ επέκταση το εισόδημά τους θα είναι μεγάλη και γι’ αυτό αποφάσισαν να προσφύγουν δικαστικώς, αλλά το ΣτΕ απέρριψε την προσφυγή, όπως έχει συμβεί και σε άλλες ανάλογες περιπτώσεις.
Μέχρι την Στύψη
Όπως είναι γνωστό, η χρηματοδότηση του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας, 20 εκατ. ευρώ, εξασφαλίστηκε από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ και αφορά στο πρώτο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. Με την κατασκευή του νέου δρόμου θα βελτιωθεί σε μεγάλο βαθμό η οδική ασφάλεια για τους επισκέπτες και τους ντόπιους οδηγούς, αφού θα παρακαμφθούν οι επικίνδυνες στροφές και ταυτόχρονα θα μειωθεί η απόσταση προς όλα τα χωριά της βόρειας Λέσβου.
Ο Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης είχε θέσει το ζήτημα της ανάρτησης των νέων απαλλοτριώσεων στον Υπουργό Υποδομών, Κώστα Καραμανλή και τον αρμόδιο Υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη, που επισκέφτηκαν το νησί μας τον περασμένο Μάιο, αλλά μέχρι και τον προηγούμενο μήνα δεν υπήρχε καμία θετική εξέλιξη. Ωστόσο, μετά από πολλές πιέσεις και επαφές, οι διαδικασίες αυτές ολοκληρώθηκαν και πλέον ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έναρξη των εργασιών.