Ένα από τα σημαντικά θέματα και προβλήματα της λειτουργίας των σχολείων είναι το κτηριακό. Κάποτε, στις μεγάλες πόλεις – και στη Μυτιλήνη – η λειτουργία των σχολείων περιλάμβανε και απογευματινή βάρδια. Οι τάξεις, εκ περιτροπής, έκαναν μάθημα και το απόγευμα. Το θέμα αντιμετωπίστηκε με την ανέγερση νέων σχολικών κτηρίων και με την (αρνητική) υποβοήθεια της υπογεννητικότητας. Να θυμίσουμε ότι τα περισσότερα από αυτά τα σχολεία χτίστηκαν από τον Οργανισμό Σχολικών Κτηρίων (ΟΣΚ). Άλλη μια αρμοδιότητά του ήταν η προμήθεια, αποθήκευση και διανομή εξοπλισμού (θρανία, καρέκλες, βιβλιοθήκες, έδρανα, πίνακες κ.ά.) σε σχολικές μονάδες όλης της χώρας. Ο οργανισμός καταργήθηκε, το 2013, τότε με τις συγχωνεύσεις διάφορων δημόσιων υπηρεσιών.
Κάθε χρόνο, τέτοια εποχή, αναφέρουμε τις κτηριακές ανάγκες των σχολείων, τις αίθουσες που χρειάζονται, τις επισκευές που έγιναν ή δεν έγιναν, τις καθυστερήσεις στις επισκευές και άλλα παρόμοια. Πριν δυο βδομάδες, όταν άρχισαν τα μαθήματα μάθαμε ότι ανακαινίστηκε το Δημοτικό σχολείο της Μόριας. Έτσι στην παθητική φωνή το ρήμα και στον αόριστο χρόνο. Μόνο του ανακαινίστηκε το σχολείο; Δεν συνέβαλλε κάποιος, δημόσια αρχή ή πρόσωπο; Ήταν ενταγμένο στο ΕΣΠΑ, με δημοτικά χρήματα, ιδιώτης χορηγός ή κάτι άλλο; Για να γίνει αυτή η επισκευή αιτήθηκε οικονομική επιχορήγηση ο, μέχρι τον φετινό Αύγουστο διευθυντής του, ο συνάδελφος, Γιώργος Κουφόπουλος, στο υπουργείο Παιδείας το 2017, η οποία εγκρίθηκε το 2018. Για το θέμα είχα ενημερωθεί τότε, ως διευθυντής, και είπα τη θετική γνώμη μου για το αίτημα. Στα εγκαίνια αυτό το γεγονός, της προσπάθειας του Γιώργου, δεν αναφέρθηκε η χρηματοδότηση του υπουργείου Παιδείας κι ούτε κλήθηκε να πει «δυο λόγια» καθώς συνηθίζεται. Όσοι γνωρίζουν τα σχετικά με τη λειτουργία της εκπαίδευσης, ξέρουν πόσο δύσκολο είναι ο διευθυντής ενός σχολείου να πετύχει θετική απάντηση και χρηματοδότηση του σχολείου από το υπουργείο Παιδείας.
Στον αντίποδα συνεχίζεται για 3ο προς 4ο χρόνο η παύση εργασιών στο 6ο Δημοτικό. Απ’ ό,τι γνωρίζω χρειάζεται τροποποίηση της μελέτης. Σε τέτοιες περιπτώσεις ό,τι επιπλέον χρειαστεί πρέπει να εκτελείται σε ελάχιστο χρόνο. Κάποιοι μηχανικοί του δήμου ή εκτός αυτού πρέπει να αναλαμβάνουν την υπόθεση άμεσα και να παρέχουν ό,τι χρειάζεται.
Δυστυχώς η εμπειρία μάς δείχνει ότι στη στέγαση και στην κάθε είδους ανακαίνιση των σχολικών κτηρίων πάμε πολύ αργά, θα έλεγα απελπιστικά αργά. Ας θυμηθούμε μόνο τη δεκαετή παραμονή σε λυόμενα του 5ου Δημοτικού και το άστεγο (σε δικό του κτήριο) Μουσικό σχολείο.
Α! τις προάλλες διάβασα ευχαριστίες συλλόγου γονέων, κάποιου σχολείου (και δεν είναι ένα), προς εκπροσώπους δήμου (έχουμε δυο δήμους) για την επισκευή και τον καθαρισμό του σχολείου του! Δηλαδή για την υποχρέωση των δήμων προς τη σχολική κοινότητα, είναι μέρος των αρμοδιοτήτων τους, βάσει της νομοθεσίας, για κάποιους χρειάζεται ευχαριστήριο!