Ένας πραγματικός πολιτιστικός θησαυρός, σπουδαία έργα τέχνης – και μάλιστα για κάποια από αυτά εκτός από την πολιτιστική αξία είναι μεγάλη και η οικονομική – κρύβονταν για δεκαετίες μέσα σε κιβώτια στο σκοτάδι του υπογείου της Δημοτικής Πινακοθήκης Μυτιλήνης Χαλίμ Μπέη και τα οποία για να αναδειχθούν θα πρέπει να βρεθεί ένας νέος εκθεσιακός χώρος μόνο γι’ αυτό το σκοπό. Πρόκειται για άλλο ένα αξιόλογο κομμάτι της δημοτικής περιουσίας, έναν σημαντικό πλούτο που βρισκόταν κυριολεκτικά στα “αζήτητα” για πολλά χρόνια, ευτυχώς όμως έγινε το πρώτο βήμα της διάσωσης από την περαιτέρω φθορά και της καταγραφής, καθώς το βάρος για τη διαφύλαξη και την προστασία αυτής της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι τεράστιο και ανήκει στο Δήμο Λέσβου. Πίνακες ζωγραφικής του Θεόφιλου, μια χειρόγραφη παρτιτούρα του Νίκου Σκαλκώτα που θα πρέπει να είναι και η μοναδική στην Ελλάδα, ένα χειρόγραφο του Βενιαμίν Λέσβιου και το σπαθί του, ένα άλλο σπαθί με το Μονόγραμμα του βασιλιά Όθωνα και χαραγμένο το στέμμα που εκτιμάται πως αν δεν άνηκε στον ίδιο τον βασιλιά της Ελλάδας θα το κρατούσε κάποιος από τους αξιωματικούς της φρουράς του, η συλλογή έργων του Πρωτοπάτση, η συλλογή του Παφλιώτη συμπρωταγωνιστή της Μαρίας Κάλλας, Τίτου Ξηρέλλη μαζί με φωτογραφίες του με την ντίβα από μεγάλες όπερες και τη στολή του από το Ριγκολέτο, πίνακες ζωγραφικής του προηγούμενου αιώνα, καθώς και ένας πίνακας μοναδικής αξίας από κάθε άποψη του Άλμα Ταντέμα, που θεωρείται απίστευτο πως θα έβρισκε κανείς στη Δημοτική Πινακοθήκη της Μυτιλήνης, αποτελούν μόνο ένα μέρος του σημαντικού αυτού πλούτου που κληροδότησαν προσωπικότητες Μυτιλήνης και άλλων περιοχών που δέθηκαν με τον τόπο μας από τις προσωπικές τους συλλογές.

32

-Πώς διασώθηκε και καταγράφηκε για πρώτη φορά από τον Δήμο μία σπουδαία συλλογή έργων τέχνης, χειρογράφων και κειμηλίων του τόπου μας

Διάσωση και καταγραφή

Αυτά τα σπουδαία έργα τέχνης για χρόνια βρίσκονταν σε έναν υγρό χώρο μέσα σε κιβώτια χωρίς να είναι καταγεγραμμένα και χωρίς φυσικά κανείς να είναι σε θέση να γνωρίζει πόσα από αυτά χάθηκαν ή καταστράφηκαν στο παρελθόν. Αποτελούσαν περιουσία του πρώην Δήμου Μυτιλήνης που πέρασε στον ενιαίο Δήμο Λέσβου, ενώ ο Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Κώστας Αστυρακάκης ήταν ο άνθρωπος που έβγαλε αυτόν τον θησαυρό από την αφάνεια ολοκληρώνοντας – το κυριότερο – την καταγραφή του.

1 4
Η προσπάθεια ξεκίνησε στα τέλη της θητείας του Δημήτρη Βουνάτσου στο Δήμο Λέσβου και ολοκληρώθηκε με τη νέα Δημοτική Αρχή του Σπύρου Γαληνού. Όπως εξηγεί ο κ. Αστυρακάκης  «βρήκαμε αυτή τη σπουδαία κληρονομιά μέσα σε κιβώτια σε έναν υγρό χώρο στο υπόγειο του Χαλίμ Μπέη και αξιοποιώντας συμβασιούχους υπαλλήλους καταφέραμε να την προστατέψουμε στο μέτρο των δυνατοτήτων μας. Το κυριότερο όμως είναι η καταγραφή της που γίνεται για πρώτη φορά από τον Δήμο Λέσβου, καθώς χρέος μας είναι η διαφύλαξη και προστασία αυτής της κληρονομιάς που πρέπει να παραδώσουμε στις επόμενες γενιές», τόνισε ο Αντιδήμαρχος.

6Καθώς ο χώρος στο Χαλίμ Μπέη είναι περιορισμένος εκ των πραγμάτων έπρεπε να αξιοποιηθεί το υπόγειο της Δημοτικής Πινακοθήκης, το οποίο ανακαινίστηκε κι έγιναν όλες οι αναγκαίες παρεμβάσεις για την απομάκρυνση της υγρασίας, ώστε ο σημαντικός αυτός πλούτος να βρίσκεται σε ένα ασφαλές περιβάλλον. Επί της ουσίας το υπόγειο του Χαλίμ Μπέη έχει μετατραπεί από τον κ. Αστυρακάκη σε ένα νέο εκθεσιακό χώρο, στον οποίο και εκτίθενται τα περισσότερα από αυτά τα έργα τέχνης, ενώ άλλα βρίσκονται αποθηκευμένα λόγω έλλειψης χώρου.

5-1Όπως σημειώνει ο κ. Αστυρακάκης «χρειαζόμαστε στη Μυτιλήνη νέους εκθεσιακούς χώρους. Ο Δήμος διαθέτει ένα σημαντικό πλούτο  που πρέπει να αναδειχτεί και να αποτελέσει ένα νέο πόλο έλξης στην περιοχή μας. Ένας τέτοιος χώρος όμως δεν μπορεί να λειτουργήσει από τη μια μέρα στην άλλη, καθώς για να δημιουργηθεί πρέπει να εφαρμοστούν μελέτες που να καλύπτουν τις προδιαγραφές που θέτει το Υπουργείο Πολιτισμού.

Θεωρώ ότι μέχρι τώρα ο Δήμος έχει κάνει το σημαντικό πρώτο βήμα να βγάλει όλα αυτά τα έργα από την αφάνεια, διασφαλίζοντας την προστασία τους τόσο ως προς τις συνθήκες στο κτίριο στο οποίο βρίσκονται, καθώς επίσης και με την καταγραφή τους ώστε να γνωρίζουμε ποιο έργο τέχνης βρίσκεται και σε ποιο σημείο. Άλλωστε αυτό είναι και το χρέος μας στη Δημοτική Αρχή του Σπύρου Γαληνού, να
παραδώσουμε στις επόμενες γενιές αυτή τη σπουδαία παρακαταθήκη που μας κληροδότησαν οι πρόγονοί μας»,
σημείωσε καταλήγοντας ο Αντιδήμαρχος.

5-2 7