- Από κοντά παρακολουθεί τις εξελίξεις η Περιφέρεια που επιδιώκει την ταχύτερη δυνατή εκτέλεση του έργου, χωρίς την διεξαγωγή νέου διαγωνισμού
- «Υπάρχουν χρηματοδοτικά εργαλεία για τη νότια παράκαμψη και πρέπει να προχωρήσει», δήλωσε χθες ο Κ. Μουτζούρης σε συνέντευξη τύπου
“Με νύχια και με δόντια” παλεύει η Περιφερειακή Αρχή Μουτζούρη να προχωρήσει το ταχύτερο δυνατό την κατασκευή του νέου δρόμου Καλλονής – Πέτρας που έχει περάσει “από σαράντα κύματα” την τελευταία 5ετία. Όπως είπε χθες σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε ο Κώστας Μουτζούρης, η άμεση ή όχι υλοποίηση του σημαντικού αυτού έργου ανάπτυξης και υποδομών θα φανεί στις αρχές Αυγούστου, όταν θα παραδοθεί η μελέτη με την τροποποίηση της χάραξης και τον ακριβή προϋπολογισμό.
Στόχος και σκοπός της Περιφέρειας είναι να προχωρήσει το έργο με τον πρώτο διαγωνισμό που είχε πραγματοποιηθεί πριν 3 χρόνια, για να μην υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις με την διεξαγωγή νέας δημοπράτησης, δεδομένου ότι η ανάδοχος εταιρεία δεν έχει αποσύρει μέχρι σήμερα το ενδιαφέρον της, αλλά υπογράφει τις παρατάσεις μέχρι να ξεκαθαριστεί το τοπίο.
Το σημαντικό αυτό έργο που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από 25 χρόνια, μαζί με το νέο άξονα Καλλονής – Σιγρίου, είναι ένας νέος οδικός άξονας από το κέντρο του νησιού προς τις τουριστικές περιοχές της βόρειας Λέσβου, που πράγματι αποτελεί ένα αναγκαίο έργο υποδομής, το οποίο θα έπρεπε να είχε ήδη εκτελεστεί, αφού θα συνδέει την Καλλονή με την Πέτρα μέσα σε 10’, παρακάμπτοντας όλες τις επικίνδυνες στροφές του υφιστάμενου οδικού άξονα.
Η χρηματοδότηση της α’ φάσης του έργου αφορά στο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. Η χάραξη του νέου οδικού άξονα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στην διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και καταλήγει στην διακλάδωση προς Στύψη. Βάσει της μελέτης, ο νέος δρόμος θα καταλήγει στην είσοδο της Πέτρας, αλλά δεδομένου ότι ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν αρκετά υψηλός, φθάνοντας τα 40 εκατ. ευρώ χωρίστηκε σε δύο τμήματα και η Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει το πρώτο τμήμα, που είναι και το μεγαλύτερο και δυσκολότερο ως προς την κατασκευή, αφού αφορά σε εξ ολοκλήρου νέα χάραξη με πόρους από το ΕΣΠΑ.
Αλλαγές και καθυστερήσεις
Ο διαγωνισμός ανάθεσης διεξήχθη τον Μάιο του 2021 και όπως είναι γνωστό, λίγους μήνες αργότερα προέκυψε το μείζον ζήτημα με την χάραξη του δρόμου που περνούσε μέσα από το σχεδιαζόμενο φράγμα Τσικνιά. Ακολούθησε σειρά συσκέψεων και επαφών με το Υπουργείο Υποδομών για να γίνουν οι αναγκαίες τροποποιήσεις και να προχωρήσουν ταυτόχρονα και τα δύο έργα. Τον Ιανουάριο του 2022 συμφωνήθηκε και από τις δύο πλευρές (Υπουργείο και Περιφέρεια) η αλλαγή της μελέτης ως προς το τμήμα που συνέπιπτε με το φράγμα με την προοπτική ότι οι διαδικασίες αυτές θα ολοκληρώνονταν μέσα σε λίγους μήνες για να ξεκινήσει το έργο. Έκτοτε όμως και μέχρι πρότινος ο φάκελος βρισκόταν κλειδωμένος στα συρτάρια χωρίς να έχουν γίνει οι αλλαγές που απαιτούνται.
Όταν παραδόθηκε η μελέτη τον Μάρτιο έδειξε τροποποίηση της χάραξης σε μήκος 1,7 χλμ. που συνέπιπτε με το φράγμα Τσικνιά και νέα χάραξη 4 χλμ., δηλαδή επιμήκυνση του δρόμου κατά 2,3 χλμ.. Η Περιφέρεια ανέθεσε στον μελετητή να συντάξει τον νέο προϋπολογισμό του έργου, ο οποίος θα παραδοθεί σε λίγες ημέρες κι από αυτόν θα εξαρτηθεί αν θα υπογραφεί η σύμβαση ανάθεσης με τον αρχικό ανάδοχο ή αν θα διεξαχθεί νέος διαγωνισμός κατόπιν της σχετικής απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο Περιφερειάρχης δήλωσε, πάντως, ότι σύμφωνα με την ενημέρωση που έχει δεν θα υπάρξει σημαντική μεταβολή του προϋπολογισμού, γεγονός που μπορεί να “σώσει” το έργο από επιπλέον καθυστερήσεις.
Πληρώθηκαν οι απαλλοτριώσεις
Εν τω μεταξύ, με ενέργειες του Αντιπεριφερειάρχη Προγραμματισμού και ΕΣΠΑ, Στρατή Κυρατζή, εκταμιεύθηκε ήδη το ποσό του 1.770.000 ευρώ για την καταβολή των αποζημιώσεων στους δικαιούχους για τις απαλλοτριώσεις, πλην της νέας χάραξης, και έχουν πιστωθεί ήδη στους λογαριασμούς τους. Έτσι, η Περιφερειακή Αρχή έχει τρέξει τις διαδικασίες για να προχωρήσει η συμβασιοποίηση του έργου αν το Ελεγκτικό Συνέδριο ανάψει το “πράσινο φως”.
Όπως δήλωσε ο Αντιπεριφερειάρχης Έργων, Χρυσόστομος Χατζηκυριαζής, «βρισκόμαστε σε συνεχή επαφή με τον μελετητή και περιμένουμε σε λίγες μέρες να πάρουμε στα χέρια τον επικαιροποιημένο προϋπολογισμό για να δούμε πώς θα προχωρήσουμε. Θέλουμε και επιδιώκουμε να ξεκινήσει το έργο το συντομότερο δυνατό και είναι θετικό το γεγονός ότι το ίδιο επιθυμεί και η εταιρεία που είχε αναδειχθεί από τον διαγωνισμό».
Ο κ. Χατζηκυριαζής αναφέρθηκε και σε άλλες παρεμβάσεις που εκτελεί αυτό το διάστημα η Περιφέρεια, όπως η ασφαλτόστρωση τμημάτων δρόμων στη Λέσβο και τη Λήμνο, συνολικού προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ. Το επόμενο χρονικό διάστημα θα πέσουν ασφαλτικά στην είσοδο της Αρίσβης, στον δρόμο προς Αχλαδερή, στην Αγιάσο, το Μεγαλοχώρι, τον Πολιχνίτο, μεταξύ Παρακοίλων και Άγρας, καθώς και στην διασταύρωση του δρόμου της Ερεσού προς Σίγρι.
Σε ό,τι αφορά τον δρόμο Αμπελικό – Σταυρός, οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν μέσα στον Σεπτέμβριο, ενώ σε 15 ημέρες αναμένεται η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου για την υπογραφή της σύμβασης του έργου ασφαλτόστρωσης του δρόμου Μεγαλοχωρίου – Αγιάσου.
«Υπάρχουν πόροι για τη νότια παράκαμψη»
Παράλληλα, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε και στη νότια παράκαμψη της Μυτιλήνης, τονίζοντας για μια ακόμη φορά ότι παρά το γεγονός πως απαιτείται επαναχάραξη σε ορισμένα προβληματικά σημεία, η κυβέρνηση οφείλει να εξασφαλίσει την χρηματοδότηση του έργου για να υλοποιηθεί. «Η μελέτη και η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων έγιναν από το Υπουργείο Υποδομών. Επομένως, μπορεί ανά πάσα στιγμή να χρηματοδοτήσει το έργο και παρά τις ρητές δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα ότι δεν υπάρχουν πόροι, είμαι σε θέση να γνωρίζω ότι υπάρχουν χρηματοδοτικά εργαλεία στα οποία μπορεί να ενταχθεί και γι’ αυτό πιέζουμε προς αυτή την κατεύθυνση», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Μουτζούρης.