Έργα πνοής στο λιμάνι και την Προκυμαία

ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΟ PROJECT ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΚΡΟΥΑΖΙΕΡΑΣ

 

-Η ανάπλαση της υφιστάμενης προβλήτας για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων, η αξιοποίηση και αναβάθμιση των χερσαίων εγκαταστάσεων και η αναμόρφωση της Προκυμαίας είναι τα τρία στάδια του έργου που θα συμπεριληφθούν στο master plan του λιμανιού

 

Στην αποφασιστικότητα και την πολιτική βούληση της κυβέρνησης και των τοπικών φορέων εναπόκειται το μέλλον της κρουαζιέρας στη Λέσβο, που βρίσκεται στο προσκήνιο το τελευταίο διάστημα λόγω των δυσοίωνων προβλέψεων για τον τουρισμό, αλλά και της ανάγκης να αποκτήσει το νησί μας τις υποδομές που απαιτούνται για να κατακτήσει το μερίδιο που του αναλογεί στον τουριστικό χάρτη της χώρας.

Στην σύσκεψη που συγκλήθηκε την περασμένη Παρασκευή, στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, ο συμπατριώτης μας, αρχιτέκτονας, στέλεχος του αρχιτεκτονικού γραφείου A.R.C.H.- M.I.D. Παράσχος Καραβατάκης, παρουσίασε ένα ολοκληρωμένο project για τις παρεμβάσεις που πρέπει να υλοποιηθούν στις ήδη υπάρχουσες υποδομές του λιμανιού της Μυτιλήνης, με στόχο την προσέλκυση κρουαζιερόπλοιων και την αναβάθμιση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους τουρίστες.

Όπως αποφασίστηκε ομόφωνα από τους εκπροσώπους των φορέων που συμμετείχαν στην σύσκεψη, το project θα προωθηθεί προς τους μελετητές του master plan του υφιστάμενου και του νέου λιμανιού που σχεδιάζεται στον Καρά – Τεπέ, προκειμένου να συμπεριληφθούν στον γενικότερο σχεδιασμό για την αναβάθμιση των υποδομών στην κεντρική πύλη εισόδου του νησιού.

 

Το project

 

Η μελέτη που εκπονήθηκε από την εταιρεία A.R.C.H.- M.I.D. η οποία εδρεύει στην Αθήνα, σε συνεργασία με άλλα μεγάλα γραφεία λιμενολόγων, μηχανικών, περιβαλλοντολόγων, οικονομολόγων, συγκοινωνιολόγων, κλπ. περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης του λιμανιού και της Προκυμαίας, με έργα που θα αλλάξουν ριζικά την σημερινή λειτουργία και όψη της πύλης της Μυτιλήνης.

Με βάση αυτό το project, καθίσταται σαφές ότι οι επενδυτικές ανάγκες υπερβαίνουν κατά πολύ τις δυνατότητες του Προγράμματος Δημόσιων Επενδύσεων και η πολιτεία από μόνη της δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις τρέχουσες και μελλοντικές ανάγκες της κρουαζιέρας με τις αναγκαίες χρηματοδοτήσεις για βελτίωση υφιστάμενων και κατασκευές νέων λιμενικών εγκαταστάσεων, με τις κατάλληλες τεχνικές και λειτουργικές προδιαγραφές, αξιοποιώντας παράλληλα το σύστημα διαχείρισης ποιότητας και περιβάλλοντος στην παροχή υπηρεσιών κρουαζιέρας.

Υπ’ αυτή την έννοια, είναι μονόδρομος η προσέλκυση ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων για την ανάπτυξη του λιμανιού και την ένταξη του νησιού μας στον Στρατηγικό Σχεδιασμό Τουρισμού.

 

Ιδιωτικές επενδύσεις

 

Οι επενδύσεις από το νέο ΕΣΠΑ 2014 – 2020 περνάνε μέσα από την Περιφέρεια, η οποία για να εντάξει ένα έργο στο πρόγραμμα χρηματοδότησης ζητά από τον φορέα – δηλαδή τον Δήμο – ολοκληρωμένο σχέδιο ανάπτυξης και οριστικές μελέτες. Βασική προϋπόθεση για να συμβεί αυτό, πέρα από τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, αποτελεί η τεχνογνωσία διοίκησης και διαχείρισης, αλλά και η κινητοποίηση σημαντικών επενδυτικών πόρων. Για τον σκοπό αυτό θα πρέπει να επιδιωχθεί η συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών με σημαντική εξειδίκευση στο αντικείμενο και δυνατότητα υλοποίησης επενδύσεων, μέσω ΣΔΙΤ ή της πρωτοβουλίας JESSICA.

 

Έργα ανάπλασης και ανάπτυξης

 

Η ανάπλαση της υφιστάμενης προβλήτας προκειμένου η Μυτιλήνη να γίνει ευκολότερος και ελκυστικότερος προορισμός για τις εταιρείες κρουαζιέρας είναι το σημαντικότερο έργο που πρέπει να δρομολογηθεί μέσα στα επόμενα χρόνια. Για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος χρειάζεται να κατασκευασθούν νέα έργα με κατάλληλα ωφέλιμα βάθη, κατασκευή ναυδέτων πρόσδεσης, βυθοκορήσεις και εξασφάλιση κύκλου ελιγμών στο χώρο του λιμανιού, προκειμένου να μπορεί ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο να προσεγγίσει ασφαλώς το λιμάνι.

 

Αξιοποίηση του κολυμβητηρίου

 

Παράλληλα με την αναβάθμιση του υφιστάμενου λιμανιού, το project προβλέπει την ανάπλαση των χερσαίων εγκαταστάσεων, συμπεριλαμβανομένου του Κολυμβητηρίου που έχει εγκαταλειφθεί τα τελευταία χρόνια. Η μετατροπή του κολυμβητηρίου και των παλιών αποθηκών της ΕΑΣΛ σε Συνεδριακό Κέντρο ή Διεθνές Εκθεσιακό Κέντρο – Κέντρο Πολιτιστικών Εκδηλώσεων, θα συμβάλλει τα μέγιστα στην αλλαγή της φυσιογνωμίας και της χρήσης του χώρου με σκοπό την τουριστική, εμπορική και πολιτιστική ανάπτυξη.

 

Πλωτός πεζόδρομος

 

Ιδιαίτερης σημασίας επίσης κρίνεται από τους μελετητές η αναμόρφωση της Προκυμαίας και της οδού Κουντουριώτη, σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας – ποδηλατόδρομο, με απαγόρευση της στάθμευσης και την μεταφορά των οχημάτων στο πάρκινγκ. Παράλληλα, έχει σχεδιαστεί η ανάπλαση του υπάρχοντος παραλιακού πεζοδρομίου και η μετατροπή του σε χρήση περιπάτου – αναψυχής (καφετέριες κλπ.) καταργώντας σε μεγάλο βαθμό την υφιστάμενη χρήση τραπεζοκαθισμάτων στο εσωτερικό πεζοδρόμιο. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται η δημιουργία πλωτού παραλιακού πεζόδρομου (deck) για την κυκλοφορία πεζών,  καθώς και η δυνατότητα ελλιμενισμού μεγαλύτερων σκαφών αναψυχής στο εσωτερικό λιμάνι, παράλληλα με τον πλωτό πεζόδρομο, με τις κατάλληλες υποδομές που απαιτούνται προς αυτό.

 

Business plan

 

Για όλα τα ανωτέρω θα πρέπει να εκπονηθούν και να ωριμάσουν αντίστοιχες τεχνικές μελέτες και με βάση αυτές να καταρτισθεί ένα business plan, το οποίο θα προβλέπει κατάλληλες φάσεις χρηματοδότησης, ώστε να υπάρχει καταγεγραμμένος ο βασικός στόχος υλοποίησής τους, σε βάθος χρόνου (τουλάχιστον πενταετίας) και να δύναται πλέον να κινηθεί οποιαδήποτε διαδικασία χρηματοδότησης.

Ο εκσυγχρονισμός των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών προϋποθέτει ένα συνολικό σχεδιασμό για το θαλάσσιο τουρισμό, με κατασκευές χερσαίων εγκαταστάσεων και θαλάσσιων υποδομών, δημιουργώντας έτσι προοπτικές ανάδειξης της περιοχής με την ενεργό συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών. Αυτό θα συνιστούσε κίνητρο για τη σταδιακή οικονομική ανάπτυξη του νησιού.

Όλες οι παραπάνω παρεμβάσεις μπορούν να διαχωριστούν σε τρία ανεξάρτητα υποέργα, στοχεύοντας στην επιμέρους χρηματοδότησή τους (μέσω ΠΕΠ, Υπουργείου Μεταφορών, ΣΔΙΤ κλπ.).

Ν.Β.