Τρίτη, 5 Ιουλίου, 2022

Ιατρικές εξετάσεις εξ αποστάσεως!

Άρθρα & Δημοσιεύσεις


  • Αξιοποιείται μετά από χρόνια ο πανάκριβος ηλεκτρονικός εξοπλισμός που θα φέρει στο προσκήνιο τα Κέντρα Υγείας των απομακρυσμένων νησιών 
  • Βήμα-βήμα πώς θα γίνεται η διαδικασία που ανοίγει νέους ορίζοντες για τους κατοίκους των χωριών, ώστε να έρχονται σε επαφή με γιατρούς μεγάλων νοσοκομείων

Τη δυνατότητα για ιατρική διάγνωση εξ αποστάσεως και μάλιστα από γιατρούς μεγάλων νοσοκομείων των Αθηνών έχουν από προχθές Τετάρτη οι κάτοικοι της ευρύτερης περιοχής του Πλωμαρίου, μέσω του Κέντρου Υγείας, από το οποίο ουσιαστικά κάνει πρεμιέρα για τους πολίτες η τηλεϊατρική στη Λέσβο.

Η παθολόγος, πρόεδρος των Κέντρων Υγείας Μυτιλήνης και Πλωμαρίου, Ελένη Μακρή, σε συνεργασία με το προσωπικό της μονάδας και με τη διοίκηση της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου ξεπέρασαν τα όποια προβλήματα, προχωρώντας στην αξιοποίηση του ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού που βρισκόταν εδώ και χρόνια στην αδράνεια, ανοίγοντας μία νέα σελίδα στις δυνατότητες του ΕΣΥ για την ευρύτερη περιοχή του Πλωμαρίου. 

Πέραν του τοπικού πληθυσμού η τηλεϊατρική αποτελεί και ένα επιπλέον εργαλείο υγειονομικής θωράκισης, κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, ώστε να μπορούν να καλύπτονται και οι τουρίστες, Έλληνες και ξένοι, έχοντας τη δυνατότητα διαγνώσεων από γιατρούς ειδικοτήτων που δεν υπάρχουν στο Πλωμάρι και αυτό είναι μία εξαιρετικά σημαντική διάσταση για το ΕΣΥ στα νησιά μας.

Η ανάγκη θωράκισης των νησιών μέσω της τηλεϊατρικής τέθηκε για πρώτη φορά επί κυβέρνησης Σημίτη, όμως οι προσπάθειες που ακολούθησαν δεν είχαν αποτέλεσμα λόγω κακής διαχείρισης και χειρισμών.

Η τηλεϊατρική ουσιαστικά ολοκληρώθηκε από τις κυβερνήσεις Σαμαρά – Βενιζέλου και Τσίπρα, καθώς η πρώτη έφτασε την υλοποίηση του έργου στο τελικό στάδιο και επί κυβέρνησης Τσίπρα ο τότε διοικητής της Υγειονομικής Περιφέρειας, Νίκος Καρβούνης, με διοικητή ακόμα στο Βοστάνειο τον Βασίλη Μουζάλα, είχε επισκεφτεί την περιοχή μας για να δοκιμαστούν τα συστήματα και να παραληφθεί το έργο. Ωστόσο από τότε για την περιοχή μας ουδέποτε λειτούργησε μέχρι τώρα παρότι, εκτός από το Βοστάνειο, εξοπλίστηκαν τα απομακρυσμένα Κέντρα Υγείας, όπως της Άντισσας και του Πλωμαρίου, με πανάκριβα μηχανήματα, τα οποία δεν τέθηκαν ποτέ σε λειτουργία για την εξυπηρέτηση των ασθενών. Σύμφωνα με τους υπεύθυνους του Κέντρου Υγείας Άντισσας, η τηλεϊατρική αξιοποιείται για εκπαιδευτικούς λόγους όπως μας είπαν, δεν έχει όμως γίνει μέχρι τώρα κάποια διάγνωση σε ασθενή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η 2η Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς και Αιγαίου, δηλαδή αυτή στην οποία υπάγονται οι υγειονομικές υπηρεσίες και της Λέσβου αποτέλεσε τη βάση για να στηθεί το σύστημα τηλεϊατρικής, καθώς τα Κέντρα Υγείας των νησιών είναι τα περισσότερο απομακρυσμένα και δεν είναι εύκολη η πρόσβαση των επισκεπτών αλλά και του μόνιμου πληθυσμού στα μεγάλα αστικά κέντρα, τα νοσοκομεία και τους γιατρούς των ειδικοτήτων που δεν υπάρχουν στα νησιά. Τώρα πλέον η χώρα μας ετοιμάζεται να επεκτείνει την τηλεϊατρική και στις άλλες υγειονομικές περιφέρειες,  ενώ στη δική μας υγειονομική περιφέρεια αναμένεται αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων πριν ουσιαστικά ακόμα αυτά λειτουργήσουν αποδοτικά για τους πολίτες. Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η εγκατάσταση των συστημάτων τηλεϊατρικής έγινε το 2021 στον Πολιχνίτο και έχουν γίνει και τα δοκιμαστικά, ενώ τώρα η προσπάθεια λειτουργίας της τηλεϊατρικής ξεκινά από το Πλωμάρι με την πρώτη σύνδεση την Τετάρτη με το Αττικό Νοσοκομείο, όπου μέσω ειδικής κάμερας ο γιατρός του Κέντρου Υγείας Πλωμαρίου μετέφερε την εικόνα από ένα σπίλο στο δέρμα πολίτη και συγκεκριμένα εργαζόμενου της μονάδας με τον οποίο έγινε η αρχή, ζητώντας εξειδικευμένη διάγνωση γι’ αυτήν την δερματική αλλοίωση. 

Ολόκληρη τη διαδικασία παρακολούθησε η κ. Μακρή θέλοντας να σχηματίσει και η ίδια άποψη για τη λειτουργία του συστήματος, ενώ αμέσως μετά με δήλωσή της στα Νέα της Λέσβου είπε: «Ως πρόεδρος, αλλά περισσότερο ως γιατρός είμαι συγκινημένη που κάνουμε την αρχή της τηλεϊατρικής από το Πλωμάρι προς όφελος των κατοίκων των απομακρυσμένων χωριών μας αλλά και των επισκεπτών, καθώς το Πλωμάρι είναι μία τουριστική περιοχή που μπορεί πλέον μέσω του Κέντρου Υγείας να προσφέρει υψηλοτάτου επιπέδου ιατρικές υπηρεσίες σε όσους έχουν ανάγκη και μέσω της τηλεϊατρικής».

Η κ. Μακρή ευχαρίστησε θερμά τη διεύθυνση και το προσωπικό του Κέντρου Υγείας Πλωμαρίου χωρίς την προσπάθεια των οποίων, όπως είπε, δεν θα γινόταν τίποτα, ενώ υπογράμμισε πως «για τους γιατρούς και για το κάθε στέλεχος του τομέα της υγείας το να ασκούν το λειτούργημά τους σε μία ακριτική περιοχή, σε ένα νησί του ανατολικού Αιγαίου είναι ένας δύσκολος δρόμος, ένας δρόμος με προκλήσεις. Μπροστά σε αυτές τις προκλήσεις λοιπόν προσπαθούμε να προσθέσουμε ένα λιθαράκι σε αυτό που κάνουμε, παραμένοντας δίπλα στον άνθρωπο και στις ανάγκες του και ως γιατροί αλλά και ως διοίκηση εν προκειμένω στο Κέντρο Υγείας Πλωμαρίου».

Πώς λειτουργεί το σύστημα

Η διάγνωση του δερματολόγου από το Αττικόν γίνεται μέσω της κάμερας που μεταφέρει την εικόνα του σπίλου από το χέρι του πολίτη μπροστά στην οθόνη του γιατρού στην Αθήνα

Το σύστημα σε πρώτη φάση λειτουργεί σε τρεις άξονες. Παρέχει δυνατότητα εξέτασης εξ αποστάσεως και γνωμάτευσης για δερματολογικά προβλήματα, ενώ θα λειτουργεί ιατρείο μνήμης (δηλαδή θα παρέχεται η δυνατότητα εξέτασης και γνωματεύσεων εξ αποστάσεως σε ανθρώπους που απευθύνονται στο Κέντρο Υγείας Πλωμαρίου με προβλήματα μνήμης έχοντας υποψία για Αλτσχάιμερ). Ο  τρίτος άξονας  αφορά τα ψυχιατρικά και ψυχολογικά προβλήματα υγείας καθώς παρέχεται η δυνατότητα απευθείας συνομιλίας του ασθενούς με ψυχίατρους ή ψυχολόγους κεντρικών νοσοκομείων. Στη συνέχεια οι γιατροί θα επικοινωνούν με τους γιατρούς του Κέντρου Υγείας και θα δίνουν οδηγίες.

Τα ηλεκτρονικά συστήματα τηλεϊατρικής δίνουν τη δυνατότητα στους γιατρούς των μεγάλων νοσοκομείων των Αθηνών να εξετάσουν σε πραγματικό χρόνο με στηθοσκόπιο τον ασθενή σαν να βρίσκονται δίπλα του, να του κάνουν καρδιογράφημα ή ακόμα και σπιρομέτρηση για να δουν την κατάσταση των πνευμόνων.

Αυτό σημαίνει ότι ένα Κέντρο Υγείας νησιού που δεν διαθέτει ιατρικές ειδικότητες θα μπορεί να έχει γιατρούς ειδικοτήτων και μάλιστα από μεγάλα νοσοκομεία των Αθηνών μέσω της τηλεϊατρικής, όπως είναι το Ασκληπιείο, το Τζάνειο, το Θριάσιο, το Μεταξά, της Νίκαιας, το Αττικό και το  Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής.

Το βασικό νομικό πλαίσιο, που διέπει την λειτουργία της τηλεϊατρικής στην Ελλάδα είναι ο Νόμος 3984/2011, άρθρο 66, παρ. 16: Οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής παρέχονται εφόσον υφίσταται η δυνατότητα και με ευθύνη του θεράποντος ιατρού που αντιμετωπίζει το εκάστοτε περιστατικό. Τη χρήση της τηλεϊατρικής στο Πλωμάρι θα την έχουν τέσσερις υπάλληλοι και συγκεκριμένα δύο ιατροί, ένας επισκέπτης υγείας και μία νοσηλεύτρια, που θα μπορεί ακόμα και μόνη της με τις οδηγίες του γιατρού του κεντρικού νοσοκομείου με το οποίο θα έχει διασυνδεθεί να χειρίζεται τα μηχανήματα και ο γιατρός εξ αποστάσεως από την Αθήνα να κάνει τη διάγνωση.

Η τηλεϊατρική θα γίνεται με ραντεβού, δηλαδή ο ασθενής θα μπορεί να απευθύνεται στο Κέντρο Υγείας Πλωμαρίου και το Κέντρο Υγείας μέσω του ειδικού γραφείου που λειτουργεί γι’ αυτό το σκοπό στη 2η Υγειονομική Περιφέρεια Πειραιώς και Αιγαίου (helpdesk) να κλείνει ραντεβού για την εξέταση. Η αναμονή δεν αναμένεται να ξεπερνά με τα σημερινά δεδομένα τις 7 μέρες το ανώτερο, ενώ ο ασθενής θα ειδοποιείται για το ραντεβού του τηλεφωνικά και από τη 2η Υγειονομική Περιφέρεια.  Κατά την είσοδό του την ημέρα του ραντεβού στο Κέντρο Υγείας Πλωμαρίου θα πρέπει να υπογράψει σε ένα σχετικό έντυπο ότι αποδέχεται την ιατρική πράξη εξ αποστάσεως.

Η κυρία Μακρή με το προσωπικό της μονάδας

Διπλές ευχαριστίες από Μακρή

«Θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα τον Διοικητή της 2ης Υγειονομικής Περιφέρειας Πειραιώς και Αιγαίου Χρήστο Ροϊλό. Αν είχε και άλλους Ροϊλούς το Εθνικό Σύστημα Υγείας θα βρισκόμασταν ακόμα πιο μπροστά», είπε η κ. Μακρή θέλοντας με αυτό τον τρόπο να υπογραμμίσει τις προσπάθειες του διοικητή, ενώ έκανε ιδιαίτερη αναφορά και στην συνεισφορά του Αντιπροέδρου της Βουλής Χαράλαμπου Αθανασίου, για τον οποίο σημείωσε: «Πάντοτε οι πόρτες του γραφείου του είναι ανοιχτές και ο ίδιος διαθέσιμος να τρέξει στα Υπουργεία και στις υπηρεσίες για να βοηθήσει προωθώντας τα θέματα που του θέτουμε προς όφελος της τοπικής κοινωνίας, οφείλω να ευχαριστήσω και τον κ. Αθανασίου».

spot_img
- Advertisement -

More articles

spot_img
spot_img
spot_img

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις