- Μπορούν να φέρουν μετρήσιμα αποτελέσματα, αλλά απαιτούν δουλειά και… χρήμα!
Όχι μόνο ως χρήσιμη, αλλά ως το «κλειδί» για να αλλάξει πλήρως η… σαθρή εικόνα του τουρισμού στη Λέσβο, θεωρούν την εκτέλεση δρομολογίων που θα συνδέουν το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης με προορισμούς από την υπόλοιπη Ευρώπη, από αεροπορικές εταιρείες «χαμηλού κόστους» ή τις γνωστές low-cost, οι εκπρόσωποι φορέων του νησιού. Συμφωνούν, όμως, πως αυτή μπορεί να επιτευχθεί μόνο με τη στήριξη της τοπικής αυτοδιοίκησης, ενώ θα πρόκειται για μια επιτυχημένη κίνηση εφόσον ενισχυθεί συνολικά και με άλλες ενέργειες και βέβαια αν αποτελέσει κομμάτι μιας γενικότερης πολιτικής προβολής της Λέσβου ως προορισμού.
«Οι low-cost εταιρείες μπορούν να βοηθήσουν την ανάπτυξη του τουρισμού του νησιού, και πρέπει να τις επιδιώξουμε, εφόσον λειτουργήσουν συμπληρωματικά στις υπάρχουσες συνδέσεις και εάν ενταχθούν σε ένα ευρύτερο, σαφές πλαίσιο τουριστικής στρατηγικής. Και βέβαια με την στήριξη και την ανακατανομή των κονδυλίων τουριστικής προβολής, από τους φορείς που τα διαχειρίζονται», υποστηρίζει ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Λέσβου, Βαγγέλης Μυρσινιάς, ο οποίος επισημαίνει πως η προσέγγιση αυτή επιδιώκεται από όλες τις περιοχές, ακόμη και από προορισμούς που είναι «φτασμένοι» και φαινομενικά δεν θα είχαν ανάγκη προσέλκυσης τέτοιων πτήσεων.
Όπως σημειώνει ο κ. Μυρσινιάς, είναι σαφές πως πρέπει να υπάρχουν και άλλες κινήσεις ενίσχυσης και προβολής της Λέσβου ως προορισμού, με τις low-cost αεροπορικές εταιρείες να αποτελούν μια από τις ενέργειες που θα γίνονται σε αυτή την κατεύθυνση. «Ζητούμενο είναι να διατηρηθούν και να ενισχυθούν οι υπάρχουσες αγορές και μετά να βρεθούν και άλλες, για να προσελκύσουμε μεγαλύτερους αριθμούς επισκεπτών στη Λέσβο», επισημαίνει ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου.
«Θέλει δουλειά»
Την πάγια θέση του πως όσο περισσότερα μεταφορικά μέσα προσεγγίζουν τη Λέσβο, τόσο καλύτερα είναι για τον προορισμό, επανέλαβε στα «ΝΕΑ της Λέσβου» ο Πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων Λέσβου, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος. «Σε αυτή την κατεύθυνση, low-cost πτήσεις προς τη Μυτιλήνη σίγουρα θα βοηθήσουν, καθώς λόγω του χαμηλού κόστους εισιτηρίων θα κάνουν τον προορισμό οικονομικά περισσότερο ελκυστικό» αναφέρει, σχολιάζει ωστόσο πως πρόκειται για ένα εγχείρημα που απαιτεί ειδική διαχείριση, αλλά και το… να μπει το χέρι στην τσέπη, ώστε να μειωθεί ο κίνδυνος «ζημιάς» για τις εταιρείες που θα πετάξουν στη Λέσβο.
«Η προσέλκυση τέτοιων πτήσεων μπορεί να λειτουργήσει ως βάση, αλλά έπειτα χρειάζεται “κυνήγι”, προσφορές, πακέτα διακοπών. Όπως δείχνει και η περίπτωση του καταμαράν με τη Σμύρνη, ότι γίνεται δεν σημαίνει απαραίτητα πως θα δουλέψει» δηλώνει, προσθέτοντας πως όσο εύκολα μπορεί να προκύψει κάτι τέτοιο, το ίδιο εύκολα μπορεί να «καεί» κιόλας, ενώ αν σταματήσει μια αεροπορική σύνδεση με τη Λέσβο, δύσκολα επανέρχεται μελλοντικά.
«Δεν είναι τυχαίο ότι στο Νότιο Αιγαίο, αυτοδιοικητικοί φορείς και ιδιώτες επενδύουν εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο για να ανοίξουν σε νέους προορισμούς. Στη Λέσβο με τις 15 πτήσεις την εβδομάδα υπολογίζουμε πως θα φτάσουμε στις 30.000 – 35.000 επισκεπτών. Με 40 πτήσεις θα ξεπερνούσαμε τις 100.000 επισκέπτες» υποστηρίζει, τονίζοντας επίσης πως τέτοιες πτήσεις θα ενισχύσουν και την παρουσία νέων ηλικιακά επισκεπτών, οι οποίοι θα στηρίξουν συγκεκριμένους κλάδους της Λέσβου, όπως η εστίαση και ειδικότερα η νυχτερινή διασκέδαση, αλλά και δραστηριότητες στις οποίες δύσκολα θα συμμετείχαν μεγάλοι σε ηλικία επισκέπτες, όπως θαλάσσια σπορ, καταδύσεις κλπ.. «Δεν έχουμε την πολυτέλεια να διαλέγουμε επισκέπτες», αναφέρει χαρακτηριστικά.
«Είναι η μοναδική και άμεσα προσβάσιμη λύση, η οποία μπορεί να φέρει και μετρήσιμα αποτελέσματα από την επόμενη κιόλας χρονιά» υπογραμμίζει και ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, Δημήτρης Αβαγιανός, που επισημαίνει πως χάρη στις low-cost εταιρείες, προορισμοί όπως η Κρήτη ή η Ρόδος, που είναι επίσης απομακρυσμένοι από την ηπειρωτική Ελλάδα και η σύνδεσή τους με αυτή είναι σχετικά ακριβή, έχουν τουρισμό από τις αρχές Απριλίου έως και τα τέλη Οκτωβρίου τουλάχιστον.
«Οι low-cost εταιρείες μπορούν να μας προσφέρουν άμεση σύνδεση με τη “μεγάλη δεξαμενή” επισκεπτών από την Ευρώπη. Αρκεί να στοχεύσουμε μόνο σε Αγγλία και Ολλανδία και το “παιχνίδι” θα αλλάξει σημαντικά» υποστηρίζει, δίνοντας έμφαση στην ανάγκη ανακατανομής των δαπανών για τον τουρισμό από την αυτοδιοίκηση, ώστε να μπορούν να στηριχθούν τέτοιες ενέργειες. «Χρειάζεται πολιτικό θάρρος για να προχωρήσει κάτι τέτοιο, που σίγουρα θα συμβάλλει στην ανάπτυξη του νησιού. Έτσι δουλεύουν τα νησιά, δεν ανακαλύπτουμε κάτι νέο. Οι εταιρείες αυτές όμως χρειάζονται κίνητρα και εγγυήσεις, μια εξασφάλιση ότι δεν θα “μπουν μέσα”» διευκρινίζει ο κ. Αβαγιανός.
Το παρελθόν
Με σαφή τη συμφωνία των εκπροσώπων των άμεσα εμπλεκόμενων φορέων για το πόσο κομβικής σημασίας είναι η εκτέλεση αεροπορικών δρομολογίων από low-cost εταιρείες στη Λέσβο, είναι τουλάχιστον παράδοξο το γεγονός ότι αυτή τη στιγμή ούτε μία από αυτές δεν περιλαμβάνει το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης στα δρομολόγιά του. Ακόμη και αν δεν το αναφέρουν ανοικτά και αποδίδουν σε όχι και τόσο ώριμες συνθήκες την έκβαση σχετικών προσπαθειών στο παρελθόν, είναι παραπάνω από προφανές ότι δεν υπήρξε η απαραίτητη στήριξη της αυτοδιοίκησης και κυρίως της Περιφέρειας σε τέτοια εγχειρήματα.
Έχουν περάσει σχεδόν 10 χρόνια από αντίστοιχες προσπάθειες, ώστε η γνωστότερη ίσως από τις χαμηλού κόστους αεροπορικές εταιρείες, η Ryanair, να φτάσει κοντά στο να πραγματοποιήσει πτήσεις που θα συνέδεαν απευθείας το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης με αεροδρόμια άλλων περιοχών της Ευρώπης. Οι διαπραγματεύσεις κράτησαν για αρκετούς μήνες, αλλά για λόγους που δεν έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως, δεν τελεσφόρησαν. Αντίστοιχα, υπήρξε και η περίπτωση της Volotea, που το 2016 πρόσφερε σε χαμηλό κόστος εσωτερικές έστω πτήσεις από και προς τη Λέσβο, απότομα όμως «εξαφανίστηκε» από τον αεροπορικό χάρτη του προορισμού.