Τετάρτη, 8 Δεκεμβρίου, 2021

Κομμάτι-κομμάτι χτίζεται το νέο ΚΥΤ


  • Πιθανή η «μονιμοποίηση» του Μαυροβουνίου με πιο εντατικές εργασίες, που δείχνουν πως κάθε άλλο παρά προσωρινή είναι η δομή εκεί

Με ιδιαίτερα χαμηλούς τόνους και διακριτικές κινήσεις για να μην δοθεί στόχος και για να μην σταθούν αφορμή για αντιδράσεις και κινητοποιήσεις, χτίζεται κομμάτι-κομμάτι και μεθοδικά το νέο ΚΥΤ στη Λέσβο. Κι αυτό ενώ γενικότερα δίνεται η ψευδαίσθηση της αδράνειας στο συγκεκριμένο ζήτημα, με την τοποθέτηση ωστόσο του Υπουργού Μετανάστευσης & Ασύλου, Νότη Μηταράκη, από τη Σάμο προχθές όπου επανέλαβε πως το νησί μας θα έχει νέα δομή εντός του 2022 φαίνεται πως όχι απλά δεν υπάρχει στασιμότητα, αλλά αντίθετα έχουμε έντονη κινητικότητα. Με το μεγάλο ερώτημα φυσικά να παραμένει: Κινητικότητα για τη Βάστρια, για το Μαυροβούνι… ή και τα δύο;

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Για την κατασκευή της νέας ελεγχόμενης δομής στην περιοχή της Βάστριας έχει προκύψει εδώ και αρκετές εβδομάδες ο ανάδοχος του έργου, από εκεί και πέρα όμως δεν υπήρξε καμία μεγάλη εξέλιξη και εργασίες με το ξεκίνημά τους να τοποθετείται μέσα στον επόμενο μήνα. Ο εργολάβος, όμως, δεν είναι απών από την περιοχή, καθώς όπως μας μεταφέρουν άνθρωποι που περνούν από την Βάστρια, μηχανικοί εθεάθησαν να κάνουν μετρήσεις και να βάζουν σημάδια στο σημείο που τοποθετείται η νέα δομή, κάνοντας ουσιαστικά αποτύπωση του δρόμου που σχεδιάζεται να διανοιχτεί για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας της.

Ακόμη κι αυτή η δραστηριότητα, όμως, που πρακτικά μπορεί να θεωρηθεί έναρξη εργασιών στη Βάστρια είναι σχετικά ασήμαντη σε σύγκριση με την μεγάλη επιχείρηση μεταφοράς κοντέινερ στη Λέσβο, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για τη διαμόρφωση των οικίσκων της δομής. Η επιχείρηση αυτή έχει ήδη ξεκινήσει από τον Σεπτέμβρη και τα κοντέινερ μεταφέρονται σιγά-σιγά και αποθηκεύονται μέσα στη δομή στην περιοχή του Μαυροβουνίου. Οι πληροφορίες μας, δε, αναφέρουν έναν πολύ μεγάλο αριθμό κοντέινερ που έχει ήδη φτάσει στη Μυτιλήνη και που ενδεχομένως αγγίζει και τα 200, κάτι που αν ισχύει αφορά σχεδόν το 40% αυτών που σχεδιάζεται να τοποθετηθούν στη δομή.

Την ίδια στιγμή δρομολογείται και η πρόσληψη 150 ατόμων για να εργαστούν ως “security” στο ΚΥΤ, με τους 50 από αυτούς μάλιστα να αναμένεται να προσληφθούν σχετικά άμεσα αναλαμβάνοντας μεταξύ άλλων το έργο της διασφάλισης της ομαλής εξέλιξης των εργασιών. Κάτι που κάθε άλλο παρά εγγυημένο είναι, καθώς όλα όσα συνέβησαν τον Φεβρουάριο του 2020 στην Καράβα δεν έχουν ξεχαστεί και διαμορφώνεται μια κατάσταση, ενδεικτική της οποίας είναι η αντίδραση των ντόπιων χειριστών μηχανημάτων, που σύμφωνα με πληροφορίες αρνήθηκαν να δουλέψουν για την εταιρεία που ανέλαβε το έργο, καθώς φοβούνται πως θα έρθουν αντιμέτωποι με περίεργες καταστάσεις που πιθανόν να βάλουν σε κίνδυνο τα μηχανήματά τους.

Μόνιμο το Μαυροβούνι;

Όλα αυτά βέβαια συμβαίνουν την ίδια στιγμή που ο προβληματισμός για το κατά πόσο η δομή φιλοξενίας στο Μαυροβούνι είναι προσωρινή ή όχι κάθε άλλο παρά έχει κοπάσει. Μπορεί το Υπουργείο να επιμένει ότι η δομή θα είναι στη Βάστρια και το ΚΥΤ στον Καρά-Τεπέ θα κλείσει, αλλά διαψεύδεται από τις εργασίες που πραγματοποιούνται μέσα σε αυτό και οι οποίες έχουν χαρακτηριστικά μόνιμης εγκατάστασης. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, οι εργασίες αυτές γίνονται σε σημείο που είναι ορατό μόνο από τη θάλασσα και όχι από τον δρόμο, που περνά έξω από το ΚΥΤ και περιλαμβάνουν «ισοπέδωση» του λόφου εντός της δομής και δημιουργία βάσεων με μπετόν, οι οποίες είναι έτοιμες να υποδεχτούν τους οικίσκους, που θα τοποθετηθούν σε αυτές.

Με λίγα λόγια μόνο αδικαιολόγητη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί η ανησυχία ότι τα δεκάδες κοντέινερ δεν μεταφέρθηκαν στο Μαυροβούνι απλά για προσωρινή αποθήκευση μέχρι να έρθει η ώρα της τοποθέτησής τους στη Βάστρια, αλλά για να χρησιμοποιηθούν κατά τη διαμόρφωση του ΚΥΤ ώστε αυτό τελικά να αποτελέσει την ελεγχόμενη δομή της Λέσβου. Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα αν αυτό αποτελεί εξ’ αρχής σχεδιασμό της Κυβέρνησης, χρησιμοποιώντας τη Βάστρια ως παραπέτασμα καπνού, ενώ πρακτικά προχωρά η δημιουργία της νέας δομής εδώ και πολλούς μήνες, έχοντας ζυγίσει το πόσο εφαρμόσιμες και με τι κόστος είναι κάθε μια από τις δύο επιλογές, ή αν αποτελεί ένα “plan Β” που ο Νότης Μηταράκης κρατάει ζεστό για την περίπτωση που το αρχικό σχέδιο δεν προχωρήσει. Ενδεχόμενο το οποίο μέχρι και ο Περιφερειάρχης Κώστας Μουτζούρης χαρακτήρισε εμμέσως πιο πιθανό, σημειώνοντας πριν από λίγο καιρό πως δεν θεωρεί πως θα φτάσουμε στη Βάστρια με δεδομένο τον χαρακτήρα εργασιών, που γίνονται στο Μαυροβούνι.

Ένα ή δύο ΚΥΤ;

Σε κάθε περίπτωση, όσο περίεργο κι αν φαίνεται, κανένα από τα παραπάνω σενάρια δεν είναι το χειρότερο δυνατό. Γιατί κανένα από αυτά δεν αναφέρεται στο ενδεχόμενο της ταυτόχρονης ύπαρξης δύο δομών στο απευκταίο σενάριο της τρομακτικής αύξησης των μεταναστευτικών ροών (με δεδομένη τη γενικότερη προσέγγιση Κυβέρνησης και Ε.Ε. καθώς και των απειλών και από την πλευρά της Τουρκίας που διεθνείς αναλυτές σημειώνουν πως πρέπει να λαμβάνουμε πολύ σοβαρά υπόψη μας), καθώς ούτε το προσωρινό ή μόνιμο ΚΥΤ στο Μαυροβούνι, ούτε η… ελαστικής χωρητικότητας δομή στη Βάστρια χωρούν τους αιτούντες άσυλο, που μαζικά θα καταφθάσουν στη Λέσβο.