Σάββατο, 4 Δεκεμβρίου, 2021

“Μία και καλή” η Νότια Παράκαμψη!

  • Αλλαγή στάσης από τον Περιφερειάρχη, που είχε ανακοινώσει το σπάσιμο του έργου σε δύο φάσεις, αφού την Παρασκευή ζήτησε από τον Υφυπουργό Υποδομών την κατασκευή του έργου άμεσα και ολοκληρωμένα

Στα χέρια του Υφυπουργού Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη, βρίσκεται από την Παρασκευή η τύχη του έργου της νότιας παράκαμψης της Μυτιλήνης προκειμένου να υλοποιηθεί άμεσα και ολοκληρωμένα, όπως ήταν ο αρχικός σχεδιασμός, αλλά και όπως είχε δεσμευτεί ο Υπουργός, Κώστας Καραμανλής στις αρχές της χρονιάς. 

Ο Βουλευτής του Νομού μας, Χαράλαμπος Αθανασίου και ο Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης, συναντήθηκαν με τον Υφυπουργό και συζήτησαν σημαντικά έργα που αφορούν στο νησί μας, όπως ο οδικός άξονας Καλλονής – Πέτρας, ο δρόμος Αμπελικό – Σταυρός και κυρίως η νότια παράκαμψη που είναι έτοιμη να ξεκινήσει εφόσον εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των 43 εκατ. ευρώ. Μετά από τις αντιδράσεις που προέκυψαν για το σπάσιμο του έργου στα δύο, ο Κ. Μουτζούρης άλλαξε στάση και ζήτησε από τον Υφυπουργό την ένταξη της νότιας παράκαμψης στο πρόγραμμα ΕΣΠΑ του Υπουργείου Υποδομών. Η ανταπόκριση του Γ. Καραγιάννη ήταν κατ’ αρχήν θετική και η τελική απάντηση θα δοθεί στην Περιφέρεια μέσα στον επόμενο μήνα.

Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Περιφερειάρχης, «η ανακοίνωση για την κατασκευή της νότιας παράκαμψης σε δύο φάσεις έγινε από εμάς γιατί η Περιφέρεια δεν μπορεί να εντάξει στο ΕΣΠΑ ένα έργο που έχει προϋπολογισμό άνω των 20 εκατ. Ωστόσο, αυτό μπορεί να γίνει από το Υπουργείο και γι’ αυτό ζητήσαμε από τον Υφυπουργό να εξετάσει την πρότασή μας και να προχωρήσει ενιαία μέσα στο νέο έτος. Τα αποτελέσματα της συνάντησης ήταν θετικά και θα περιμένουμε τις τελικές απαντήσεις μέσα στον Δεκέμβριο».

 

Οι αντιδράσεις

Θυμίζουμε ότι η ανακοίνωση για την εκτέλεση του έργου σε δύο φάσεις και συγκεκριμένα από την Παγανή έως το Νοσοκομείο Μυτιλήνης και από το Νοσοκομείο έως την Βαρειά, που θεωρείται και το “δύσκολο” κομμάτι για το οποίο υπήρχαν και εξακολουθούν να υπάρχουν σοβαρές αντιρρήσεις από πολίτες που θίγονται τα συμφέροντά τους, είχε προκαλέσει αντιδράσεις, αφού επί της ουσίας παρέπεμπε το έργο στις καλένδες. Στην πρόσφατη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου στη Σάμο, ο Άρης Χατζηκομνηνός, είχε ασκήσει δριμεία κριτική στον Κ. Μουτζούρη γι’ αυτή την απόφαση, μιλώντας για ένα απολύτως αναγκαίο έργο, που εδώ και τρεις δεκαετίες σχεδόν «σκοντάφτει» παραμένοντας ως εκκρεμότητα. Ο Περιφερειακός Σύμβουλος είχε τονίσει επίσης ότι τα κονδύλια στην τρέχουσα Προγραμματική Περίοδο δεν επαρκούν για τα προγραμματισμένα έργα και επομένως δεν υπάρχει καμία ελπίδα για την κατασκευή της νότιας παράκαμψης.

Ο Κώστας Μουτζούρης δεν είχε δώσει καμία απάντηση τότε στα ερωτήματα που έθεσε ο πρώην Αντιπεριφερειάρχης, αλλά φαίνεται πως αποφάσισε να κάνει ένα βήμα πίσω, αναγνωρίζοντας ότι η τμηματική εκτέλεση του έργου θα προκαλέσει νέες καθυστερήσεις αλλά και προβλήματα στο κέντρο της πόλης. Για τον λόγο αυτό άλλωστε τόσο η προηγούμενη όσο και η σημερινή κυβέρνηση, έχουν χαρακτηρίσει ως έργο πρώτης προτεραιότητας τη νότια παράκαμψη για το νησί μας και γι’ αυτό είχε προταθεί η εξασφάλιση της χρηματοδότησης των 43 εκατ. ευρώ είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης. Οι προτάσεις αυτές όμως φαίνεται ότι εγκαταλείφθηκαν στην πορεία, αν και στις αρχές της χρονιάς ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής είχε δεσμευτεί ότι θα δημοπρατηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021. 

 

Η χάραξη

Η χάραξη της νότιας παράκαμψης έχει ως αφετηρία την Εθνική Οδό Μυτιλήνης – Καλλονής (350 μέτρα νοτιότερα από την αρχή της Βόρειας Παράκαμψης και καταλήγει στην Ε.Ο. Μυτιλήνης – Κρατήγου (προς Αεροδρόμιο), όπου διαμορφώνεται ισόπεδος κόμβος.

Οι κόμβοι που θα δημιουργηθούν είναι:

-Ισόπεδος Κόμβος της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης – Καλλονής με την Νότια Παράκαμψη της Μυτιλήνης 

– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης με την Επαρχιακή Οδό Μυτιλήνης – Λουτρών 

– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης του Χάλικα 

– Διαμόρφωση κυκλικής πλατείας και αποκατάσταση των κυκλοφοριακών συνδέσεων στην περιοχή του Ορφανοτροφείου Κάτω Χάλικα υπέργεια της κάτω διάβασης της Παράκαμψης Μυτιλήνης

– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης Άνω Χάλικα (περιοχή Χρυσομαλλούσας) 

– Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης περιοχής Κουμκό 

– Ισόπεδος Κόμβος παράκαμψης του Νεκροταφείου Βαρειάς στην ΧΘ 5+649,40.

– Ισόπεδος Κόμβος της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης – Κρατήγου με την Νότια Παράκαμψη. 

Η ανάγκη υλοποίησης αυτού του έργου είναι μεγάλη όχι μόνο για τους κατοίκους του νησιού, αλλά και για τους επισκέπτες, αφού καθιστά προσβάσιμο το Αεροδρόμιο χωρίς να απαιτείται η διέλευση των οχημάτων από τις κεντρικές αρτηρίες της πόλης. Η δημιουργία και χρήση της νότιας παράκαμψης θα βοηθήσει σημαντικά και την κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη, δεδομένου ότι θα υπάρχει ένας δρόμος που θα συνδέει τις νότιες συνοικίες, Καλλιθέα, Πυργέλια, Νοσοκομείο, Βουναράκι, Χάλικες, Κουμκό, Πληγώνι, Βαρειά, Ακλειδιού, Υφαντήρια,  Χρυσομαλλούσα, Ακρωτήρι, Νεάπολη κλπ., με τον κύριο οδικό άξονα προς τα χωριά του νησιού.