Οδηγός σπουδών από το 1ο ΕΠΑΛ Μυτιλήνης

Οι μαθητές που δημιούργησαν τον οδηγό με την εκπαιδευτικό τους

Τον δημιούργησαν μαθητές της Α’ τάξης τον οποίο μετέτρεψαν και σε έκδοση με το σύστημα braille για άτομα με προβλήματα όρασης

Έναν πρωτότυπο οδηγό σπουδών για όλα τα ΕΠΑΛ του Βορείου Αιγαίου δημιούργησαν μαθητές της Α’ τάξης του 1ου ΕΠΑΛ Μυτιλήνης, τον οποίο μετέτρεψαν και σε έκδοση με το σύστημα braille για άτομα με προβλήματα όρασης. Μια εργασία, που ξεκίνησε ως το τυπικό σκέλος της εκπαιδευτικής διαδικασίας εξελίχθηκε στην κάλυψη ενός σημαντικού κενού στην ενημέρωση των μαθητών, χάρη στο ενδιαφέρον και τη δημιουργικότητα που επέδειξαν οι μαθητές από το νησί μας.

Το εξώφυλλο του Οδηγού Σπουδών για τα ΕΠΑΛ του Βορείου Αιγαίου

«Το έργο ξεκίνησε ως εργασία στο πλαίσιο του μαθήματος “Έρευνα με χρήση Τεχνολογίας”, όπου αναζητήσαμε ένα θέμα με το οποίο οι μαθητές θα μπορούσαν να ασχοληθούν και από απόσταση, μετά το κλείσιμο των σχολείων λόγω πανδημίας», εξήγησε στα «ΝΕΑ της Λέσβου» η Ηλεκτρολόγος Μηχανικός και Πληροφορικός, εκπαιδευτικός των παιδιών, Παρασκευή Μπάτσιου, και συμπλήρωσε: «Θέλαμε, όμως, να ασχοληθούν με κάτι που έχει ουσία και θα βοηθήσει ανθρώπους πάνω στο νησί και όχι μόνο».

Κατά την διαδικασία αναζήτησης του θέματος, η κ. Μπάτσιου και οι μαθητές της διαπίστωσαν πως υπάρχει ένα σημαντικό κενό στην ενημέρωση των μαθητών και μαθητριών για τις επιλογές φοίτησης μετά το Γυμνάσιο. «Είναι ένα κενό, που αφορά γενικότερα την εκπαίδευση μετά το Γυμνάσιο, δεν υπάρχει πουθενά συγκεντρωμένο υλικό παρά μόνο κάποιες διάσπαρτες πληροφορίες στο διαδίκτυο», σημειώνει η εκπαιδευτικός.

Οι μαθητές του 1ου ΕΠΑΛ Μυτιλήνης, λοιπόν, μπήκαν στη διαδικασία να συλλέξουν αυτές τις πληροφορίες για την Επαγγελματική Εκπαίδευση γενικότερα, αλλά και για τις κατευθύνσεις και τις αντίστοιχες ειδικότητες που προσφέρονται αρχικά στα ΕΠΑΛ της Λέσβου. Αργότερα, όταν διαπίστωσαν πως υπάρχει περιθώριο χρόνου, επέκτειναν την αναζήτησή τους και συμπεριέλαβαν πληροφορίες και για τα ΕΠΑΛ στην υπόλοιπη Περιφέρεια. Με την επιστροφή τους στις σχολικές αίθουσες, επεξεργάστηκαν όλες αυτές τις πληροφορίες και αφού μελέτησαν τη χρήση σχετικών εργαλείων, προχώρησαν στον σχεδιασμό ενός πλήρους και καλαίσθητου οδηγού για τα ΕΠΑΛ όλων των νησιών του Βορείου Αιγαίου!

Η έκδοση του οδηγού σε σύστημα braille

Σε σύστημα braille

Στο έτσι κι αλλιώς πρωτότυπο έργο των μαθητών του 1ου ΕΠΑΛ Μυτιλήνης προστέθηκε ένα ακόμη πάρα πολύ χρήσιμο χαρακτηριστικό, η έκδοση του οδηγού και σε σύστημα braille για τα άτομα που αντιμετωπίζουν προβλήματα όρασης.

«Προσπαθούμε πάντα να δίνουμε ερεθίσματα στα παιδιά για ζητήματα προσβασιμότητας στην πληροφορία», εξήγησε η κ. Μπάτσιου. «Και εμείς και τα παιδιά ανατρέξαμε και σε δικές μας εμπειρίες, από άτομα του περιβάλλοντός μας, και σκεφτήκαμε πως μια έκδοση που να μπορεί να χρησιμοποιηθεί και από παιδιά ή και γονείς ακόμη, με προβλήματα όρασης, θα ήταν πάρα πολύ σημαντική», συμπλήρωσε.

Έτσι, οι μαθητές αφού μελέτησαν και το σύστημα braille και το πώς μπορούσαν να συνθέσουν κείμενο με αυτό, έφτιαξαν την αντίστοιχη έκδοση του οδηγού τους και τον εκτύπωσαν με τη βοήθεια τυπογραφείου από τη Βόρεια Ελλάδα.

Επόμενα βήματα

Η ηλεκτρονική έκδοση του οδηγού σπουδών για τα ΕΠΑΛ του Βορείου Αιγαίου, που δημιούργησαν οι μαθητές, έχει ήδη διατεθεί στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου, την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου και την Περιφέρεια, καθώς και σε όλα τα σχολεία του Βορείου Αιγαίου, για να αξιοποιηθεί από τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές/μαθήτριες.

«Θέλουμε να δημιουργήσουμε και μια διαδικτυακή έκδοση, η οποία επίσης θα υποστηρίζει την χρήση από άτομα με προβλήματα όρασης, με αξιοποίηση αντίστοιχων τεχνολογικών εργαλείων», σημειώνει η κ. Μπάτσιου, η οποία αποκάλυψε επίσης πως το επόμενο διάστημα προγραμματίζεται συνάντηση και με τον Περιφερειάρχη, Κώστα Μουτζούρη, για να εξετάσουν πώς μπορεί ο οδηγός να μοιραστεί στα σχολεία της Περιφέρειας. «Στόχος μας είναι ο οδηγός αυτός να είναι προσβάσιμος με πολλούς τρόπους σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο κοινό, που μπορεί να του φανεί χρήσιμος», ανέφερε η εκπαιδευτικός.