“Πράσινο φως” για τη νότια παράκαμψη!

  • Ψηλά στην λίστα των έργων προτεραιότητας της κυβέρνησης παραμένει η βασική αυτή οδική υποδομή για την Μυτιλήνη και ολόκληρη τη Λέσβο, που θα υποβληθεί προς χρηματοδότηση στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων

“Το πράσινο φως” για την κατασκευή της πολυσυζητημένης νότιας παράκαμψης της Μυτιλήνης άναψε πρόσφατα το Υπουργείο Υποδομών με την έγκριση της μελέτης σκοπιμότητας του έργου, που συντάχθηκε το περασμένο καλοκαίρι με αυτοψία ειδικών, οι οποίοι προχώρησαν στην αποτύπωση του νέου οδικού άξονα και στην ανάλυση κόστους – οφέλους από την δημιουργία της σημαντικής αυτής υποδομής.

Όπως όλα δείχνουν, “το νερό έχει μπει πλέον στο αυλάκι” για να εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση των 43 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, αρκεί να πέσουν το συντομότερο δυνατό οι υπογραφές και για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του έργου, που αποτελεί “το α και το ω” για την υλοποίησή του. Όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο περιβαλλοντολόγος – μελετητής, Χριστόφορος Μανδυλάς, η ανανέωση των περιβαλλοντικών όρων από την Διεύθυνση ΠΕΧΩ είναι ζήτημα χρόνου και αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος του καλοκαιριού.

Η έγκριση της μελέτης σκοπιμότητας αποτελούσε βασικό προαπαιτούμενο της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων για να αποφασίσει την χρηματοδότηση του έργου, η οποία θα πρέπει να θεωρείται πλέον εξασφαλισμένη. Ωστόσο, η ολοκλήρωση του φακέλου της περιβαλλοντικής άδειας είχε “κολλήσει” το προηγούμενο χρονικό διάστημα σε παρατηρήσεις και διευκρινίσεις που αφορούσαν στις γέφυρες, τα τεχνικά έργα, την αλλαγή της νομοθεσίας για τα υδατορέματα, που ολοκληρώθηκαν στις αρχές της χρονιάς. Μεσολάβησε όμως ο κορονοϊός και “πάγωσαν” οι διαδικασίες για την τελική έγκριση που αναμένεται τους επόμενους μήνες. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι και η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών εξακολουθεί να έχει την κατασκευή της νότιας παράκαμψης Μυτιλήνης ψηλά στην λίστα των έργων εθνικής προτεραιότητας που προτάσσονται προς την ΕΤΕπ.

Σε προτεραιότητα

Η αντίστροφη μέτρηση για την υλοποίηση αυτού του έργου ζωτικής σημασίας για την Μυτιλήνη και ολόκληρη τη Λέσβο που παρέμενε επί χρόνια στα συρτάρια, άρχισε την άνοιξη του 2019 με την απόφαση του προηγούμενου Υπουργικού Συμβουλίου που δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και αποτύπωνε την βούληση της τότε κυβέρνησης να προχωρήσει το σημαντικό αυτό έργο, ως «έργο ιδιαίτερης σημασίας που στοχεύει στην ουσιώδη βελτίωση των υποδομών, την περιφερειακή ανάπτυξη και την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας της χώρας». Με την Ειδική Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου ξεκίνησαν οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων στην ζώνη όπου πρόκειται να κατασκευαστεί η νότια παράκαμψη, ενώ ταυτόχρονα το Υπουργείο Υποδομών ξεκίνησε τις διαπραγματεύσεις με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης των 43 εκατ. ευρώ.

Η ΕΤΕπ έθεσε ως βασική προϋπόθεση για την χρηματοδότηση του έργου την σύνταξη της μελέτης κόστους – οφέλους, η οποία ολοκληρώθηκε μετά από την διεξαγωγή των μετρήσεων κυκλοφοριακού φόρτου και της έρευνας προέλευσης – προορισμού που έγινε σε κεντρικούς δρόμους της Μυτιλήνης το περασμένο καλοκαίρι.

6,5 χλμ. και 7 κόμβοι

Η νότια παράκαμψη αφορά στην κατασκευή νέου οδικού άξονα, μήκους 6,4 χλμ. με διατομή πλάτους 10,5 μέτρων, ενώ περιλαμβάνει και την κατασκευή 7 ισόπεδων κόμβων σύνδεσης με το υπάρχον οδικό σύστημα. Σκοπός του έργου είναι η εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων από την Καλλονή και την Θερμή προς το Αεροδρόμιο και την Κράτηγο και αντίστροφα, χωρίς να διέρχονται από το κέντρο της πόλης, όπως επίσης από και προς τα Λουτρά.

Η ανάγκη υλοποίησης αυτού του έργου είναι μεγάλη όχι μόνο για τους κατοίκους του νησιού, αλλά και για τους επισκέπτες, αφού καθιστά προσβάσιμο το Αεροδρόμιο χωρίς να απαιτείται η διέλευση των οχημάτων από τις κεντρικές αρτηρίες της πόλης. Η δημιουργία και χρήση της νότιας παράκαμψης θα βοηθήσει σημαντικά και την κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη, δεδομένου ότι θα υπάρχει ένας δρόμος που θα συνδέει τις νότιες συνοικίες, Καλλιθέα, Πυργέλια, Νοσοκομείο, Βουναράκι, Χάλικες, Κουμκό, Πληγώνι, Βαρειά, Ακλειδιού, Υφαντήρια,  Χρυσομαλλούσα, Ακρωτήρι, Νεάπολη κλπ., με τον κύριο οδικό άξονα προς τα χωριά του νησιού.

Εξίσου σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι ολοκληρώνονται οι διαδικασίες των απαλλοτριώσεων που αποτελούν το πρώτο σημαντικό βήμα για την εκτέλεση ενός έργου και στην προκειμένη περίπτωση, της κατασκευής της νότιας παράκαμψης, αφού αφορούν σε δεκάδες ιδιοκτήτες γης, οι οποίοι είχαν προσφύγει δικαστικώς στο παρελθόν για την ακύρωσή του. Για την επίσπευση των διαδικασιών, η προηγούμενη κυβέρνηση αποφάσισε την υπαγωγή του έργου της Μυτιλήνης, όπως και σειράς ακόμη έργων σε όλη τη χώρα, στις διατάξεις της παρ. 1 του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων και την παροχή εξουσιοδότησης στα αρμόδια όργανα για την κήρυξη των απαλλοτριώσεων.