- Οι καθυστερήσεις που παρουσιάστηκαν το περασμένο καλοκαίρι στην μετατόπιση των δικτύων και των στύλων της ΔΕΗ στοίχισαν την έγκαιρη παράδοση του έργου αυτό το μήνα και οδηγούν σε 4μηνη παράταση των εργασιών μέχρι τον Απρίλιο
Τελειωμό δεν έχει η κατασκευή της “Εγνατίας Οδού” της Λέσβου που το 2023 θα συμπληρώσει 10 χρόνια από την έναρξη των εργασιών χωρίς να έχει ολοκληρωθεί! Αν και η τελευταία σύμβαση προέβλεπε ότι ο νέος οδικός άξονας Καλλονής – Σιγρίου θα παραδοθεί στο τέλος της χρονιάς, οι καθυστερήσεις που παρουσιάστηκαν το περασμένο καλοκαίρι οδήγησαν σε νέα παράταση, μέχρι και τον ερχόμενο Απρίλιο. Την ίδια ώρα, από παράταση σε παράταση οδηγείται και το έργο της κατασκευής του αλιευτικού καταφυγίου στο λιμάνι Σιγρίου, ένα έργο που επίσης πήγε πίσω σημαντικά και δεν προχωρά, όπως θα έπρεπε, για να παραδοθεί στους ψαράδες της περιοχής.
Οι εργασίες στο δρόμο Καλλονής – Σιγρίου προχωρούν σε όλα τα τμήματα, αλλά το προηγούμενο διάστημα παρουσιάστηκε σοβαρή καθυστέρηση με την μετατόπιση των δικτύων και των στύλων της ΔΕΗ. Εξαιτίας αυτού του λόγου χάθηκε πολύτιμος χρόνος, με ευνοϊκές καιρικές συνθήκες, ενώ τώρα που ξεκίνησε ο χειμώνας οι ρυθμοί πέφτουν και πολλές εργασίες δεν μπορούν να εκτελεστούν, όπως οι τελικές ασφαλτοστρώσεις.
Επίσης, καθυστέρηση παρουσιάζεται και στην κατασκευή των τοιχίων αντιστήριξης, ιδιαίτερα στην περιοχή κοντά στο Μουσείο και στο Πάρκο του Απολιθωμένου Δάσους Σιγρίου. Σε ό,τι αφορά την πληρωμή των λογαριασμών που καταθέτει η ανάδοχος εταιρεία έχει ομαλοποιηθεί, μετά από τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν πέρυσι και οδήγησαν στην πρώτη παράταση των εργασιών.
Πιο αναλυτικά, το τμήμα από την Άντισσα μέχρι την Βατούσα έχει ασφαλτοστρωθεί δύο φορές και εκκρεμούν ορισμένες παραλλαγές που είναι αναγκαίες για την προστασία και ανάδειξη των απολιθωμάτων. Από την Άντισσα μέχρι την Βατούσα εκτελούνται αυτή την περίοδο εργασίες κατασκευής των τεχνικών και των τοιχίων αντιστήριξης. Η παράκαμψη της Βατούσας έχει επίσης ασφαλτοστρωθεί, όπως και το τμήμα Βατούσα – Σκαλοχώρι, ενώ από το Σκαλοχώρι έως την Φίλια έχει εκτελεστεί το 80% των χωματουργικών εργασιών και των τεχνικών. Ασφαλτοστρωμένη είναι και η παράκαμψη της Φίλιας, αλλά λίγο πιο πίσω έχει μείνει η παράκαμψη των Δαφίων. Το τελευταίο στάδιο του έργου είναι η τοποθέτηση των πινακίδων σήμανσης και ασφάλισης, καθώς και ο ηλεκτροφωτισμός.
57 εκατ. για 47 χλμ.
Το συνολικό μήκος του νέου οδικού άξονα είναι 46,7 χιλιόμετρα (έναντι 52 χιλιομέτρων που ήταν ο παλιός). Σε μήκος 21 χλμ. περίπου του παλιού δρόμου εκτελέστηκαν εργασίες διανοίξεων και βελτίωσης της βατότητας, ενώ τα υπόλοιπα 26 χλμ. αποτελούν νέα χάραξη με παρακάμψεις των χωριών Δάφια, Φίλια, Σκαλοχώρι, Βατούσα και Άντισσα. Επίσης κατασκευάστηκαν οχτώ ισόπεδοι κόμβοι κατά μήκος της νέας χάραξης. Στη συνολική χρηματοδότηση είχαν προβλεφθεί τα έργα αποχέτευσης – αποστράγγισης, σήμανσης – ασφάλισης, οδοφωτισμού, πρασίνου, καθώς και οι απαιτούμενες απαλλοτριώσεις, αρχαιολογικές έρευνες και μετακινήσεις των δικτύων.
Ο αρχικός προϋπολογισμός του νέου οδικού άξονα ήταν 44,5 εκατ. ευρώ επί του οποίου η κοινοπραξία “Τοξότης Α.Ε. – Αναστηλωτική – Ελληνική Υδροκατασκευή” είχε προσφέρει έκπτωση 4,17%. Οι εργασίες ξεκίνησαν το 2013, αλλά δύο χρόνια αργότερα παρουσιάστηκαν τα πρώτα προβλήματα καθυστερήσεων, μέχρι που πέρασε ως έργο – γέφυρα στο νέο ΕΣΠΑ. Οι εργασίες συνεχίστηκαν για μικρό χρονικό διάστημα το 2016, αλλά από το 2017 εγκαταλείφθηκαν όλα τα μέτωπα που ήταν ανοιχτά, με το αίτημα της εταιρείας για την εξασφάλιση πρόσθετης χρηματοδότησης. Κι αυτό γιατί στην πορεία των εργασιών ανακαλύφθηκε μεγάλος αριθμός απολιθωμένων κορμών που καθυστέρησαν το έργο και παράλληλα αύξησαν την αρχική δαπάνη. Έναν χρόνο αργότερα εξασφαλίστηκε η συμπληρωματική χρηματοδότηση, ύψους 12,8 εκατ. ευρώ, φθάνοντας τα 57 εκατ. συνολικά, αλλά η εταιρεία Καλογρίτσα εγκατέλειψε το έργο, με συνέπεια και νέα καθυστέρηση. Τελικά, μαζί με άλλα έργα στην Πελοπόννησο και στην Βόρεια Ελλάδα, ο οδικός άξονας Καλλονής – Σιγρίου πέρασε στα χέρια της εταιρείας “Άκτωρ” που εκτελεί το έργο από το 2019.
“Πίσω” και το αλιευτικό καταφύγιο
Παράλληλα, σε νέα παράταση οδηγείται και η ολοκλήρωση του έργου στο λιμάνι Σιγρίου με την κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου. Το αρχικό κόστος του έργου ήταν 14,06 εκατ. ευρώ, ενώ η εργολαβία συμβασιοποιήθηκε με 9.465.901,38 ευρώ. Στην πορεία απαιτήθηκε επιπλέον χρηματοδότηση 3 εκατ. ευρώ για να κατασκευαστούν τα συμπληρωματικά έργα στο αλιευτικό καταφύγιο και να αυξηθούν οι διαθέσιμες θέσεις πρόσδεσης για τις βάρκες. Η παρέμβαση αυτή λήφθηκε υπόψη αφού αναγνωρίστηκε μεταξύ άλλων ότι προέκυπταν βάσιμα αυξημένες ανάγκες σε σχέση με την αρχική μελέτη για τις ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές και εγκαταστάσεις. Στο συμπληρωματικό έργο προβλέπεται μεταξύ άλλων επέκταση του μόλου για τα αλιευτικά σκάφη, εγκατάσταση φωτισμού με πυλώνες και ιστούς φωτισμού, καθώς και σύστημα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, σύστημα ύδρευσης με κιβώτια παροχών νερού για το αλιευτικό καταφύγιο και εγκατάσταση συστήματος πυρόσβεσης.
Η εταιρεία “ΕΡΤΕΚΑ” που ανέλαβε το έργο το 2017 ολοκλήρωσε πέρυσι το καλοκαίρι τις υποθαλάσσιες υποδομές και την κατασκευή του νέου κρηπιδώματος, παραδίδοντας επί της ουσίας το νέο κεντρικό λιμάνι, αν και τυπικά η παράδοση και η διοικητική παραλαβή θα γίνει μόλις εκτελεστεί και το συμπληρωματικό έργο στο αλιευτικό καταφύγιο. Το Λιμενικό Ταμείο Λέσβου παρέλαβε το έργο στο λιμάνι, ώστε να μην παρουσιαστούν προβλήματα στην πρόσδεση των πλοίων κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Το μόνο, πάντως, που εκκρεμεί στο κεντρικό λιμάνι του Σιγρίου είναι τα λεγόμενα έργα πλατείας, δηλαδή η πλακόστρωση, ο ηλεκτροφωτισμός και οι υδραυλικές εγκαταστάσεις που θα κατασκευαστούν όταν διαμορφωθούν και οι επιπλέον θέσεις στο αλιευτικό καταφύγιο.