Του Αριστείδη Καλάργαλη*
Μια παλιά προεκλογική φράση, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ήταν – και είναι – «να πάρουμε την κοινότητα». Αυτό σημαίνει να εκλεγεί, να βγει πρόεδρος από κάποιο συγκεκριμένο συνδυασμό. Η επιδίωξη αυτή είναι θεμιτή και ανθρώπινη, καθώς κι η επιθυμία κι ο στόχος. Το ζητούμενο είναι τι γίνεται μετά. Κάποιος συνδυασμός θα πλειοψηφήσει και θα εκλέξει τον πρόεδρο ή τον δήμαρχο. Θα εκλεγούν κι οι σύμβουλοι. Τι πρέπει να κάνουν; Να διοικήσουν την κοινότητα, την πόλη.
Ανάμεσα σε δυο εκλογικές αναμετρήσεις έχουμε πάρα πολλές ανακοινώσεις, δελτία τύπου, συνεντεύξεις, φωτογραφίες. Αρκετές φορές αυτά είναι δυσανάλογα από το έργο που παράγεται. Μια επαναλαμβανόμενη αντέγκληση είναι ότι φταίει η προηγούμενη διοίκηση και τι ωραία που τα κάνει η σημερινή. Έτσι αποσιωπάται η συνέχιση της διοίκησης, των προσπαθειών και των έργων. Κάποιοι νομίζουν ότι από αυτούς άρχισε η διοίκηση.
Η διοίκηση των δήμων είναι δύσκολο εγχείρημα και στις μέρες μας ακόμα περισσότερο. Ο δήμαρχος πρέπει να έχει γνώσεις, και να δρα ως πολυτεχνίτης, γράφει ο Αντόνιο Γκράμσι, στις αρχές του περασμένου αιώνα. Οπότε, ας αναλογιστούμε πόσο πρέπει να είναι ενισχυμένη αυτή η άποψη σήμερα.
Το προηγούμενο διάστημα πληροφορηθήκαμε ότι άλλο ένα έργο σε σχολικό κτίριο «σκάλωσε». Ο εργολάβος που είχε αναλάβει τις εργασίες τού σχολικού συγκροτήματος της Ακαδημίας αποχώρησε. Έτσι έγιναν τρία τα σχολεία που δεν συνεχίζονται ή δεν άρχισαν οι εργασίες: 6ο Δημοτικό και τα σχολεία, Γυμνάσιο – Λύκεια, του συγκροτήματος των Υφαντήριων.
Όπου να είναι τελειώνει το Πρόγραμμα ΕΣΠΑ 2014 – 2020. Τα έργα των σχολείων που εντάχθηκαν σ’ αυτό σταμάτησαν γιατί δεν ήταν πλήρεις ή έπρεπε να τροποποιηθούν οι μελέτες. Αν αναζητήσουμε τα σχολεία που επισκευάστηκαν με τα δύο προηγούμενα Προγράμματα ΕΣΠΑ θα βρούμε ΜΟΝΟ το 5ο Δημοτικό κι αυτό μετά κόπου.
Το 2015 ως Περιφερειακός Διευθυντής Εκπ/σης Β. Αιγαίου πρότεινα 18 σχολεία και συγκροτήματα σχολείων (Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια) για να ενταχθούν στο Πρόγραμμα ΕΣΠΑ, τα οποία είχαν τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις· καθώς και 22 Νηπιαγωγεία. Οι Δήμοι του Β. Αιγαίου καθυστέρησαν πάρα πολύ να υποβάλλουν προτάσεις. Για την ένταξη των Νηπιαγωγείων η Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας Β. Αιγαίου «έβγαλε» τρεις φορές πρόσκληση, γιατί στις δύο πρώτες κανένας δήμος δεν κατάθεσε πρόταση. Στη γειτονική Σάμο το συγκρότημα των 1ου και 2ου Γυμνασίου, όπου στεγάζει και το ΙΕΚ αλλά φιλοξενεί και το Μουσικό σχολείο, παραδόθηκε στην εκπαιδευτική κοινότητα, αφού τέλειωσαν οι εργασίες. Σε λίγο τελειώνουν οι εργασίες και στο 2ο Δημοτικό Σάμου και το Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει. Στους χώρους που θα απελευθερωθούν θα στεγαστεί το Μουσικό σχολείο. Για τη στέγαση του οποίου έχει παραχωρηθεί το κτίριο της Μαυρογένειου Σχολής, έχει δρομολογηθεί η μελέτη και θα ακολουθήσει η ένταξή του σε κάποιο πρόγραμμα.
Στην Προσχολική Αγωγή σε εξέλιξη είναι οι εργασίες ανέγερσης στα νηπιαγωγεία Άγρας, Μαραθοκάμπου Σάμου, στα 7ο και 11ο Χίου, ενώ λειτουργεί το νέο νηπιαγωγείο Αγίου Μηνά Χίου, που κατασκεύασαν οι Κτιριακές Υποδομές. Τα νηπιαγωγεία της Χίου θα βοηθήσουν πάρα πολύ την προσχολική αγωγή της πόλης. Ενώ στην πόλη της Μυτιλήνης δεν εντάχτηκε κανένα, οπότε συνεχίζεται η έλλειψη στέγης κι η ενοικίαση χώρων.
Κάποια άλλα παραδείγματα: Το Γυμνάσιο Μύρινας ακόμα παραμένει κλειστό, από τους σεισμούς του 2014. Γιατί ο Δήμος δεν έκανε τη μελέτη. Ενώ το Μουσείο Μύρινας, που υπέστη κι αυτό ζημιές από τον ίδιο σεισμό, λειτουργεί από το 2016! Από τον Δήμο Ικαρίας δεν εντάχθηκε κανένα σχολείο σε πρόγραμμα, γιατί ο δήμος δεν κατάθεσε κάποια πρόταση, ενώ έχει ελλείψεις σε χώρους εκπαίδευσης.
Τα προγράμματα, δημόσια και ΕΣΠΑ, έρχονται και τελειώνουν. Πολύ πριν την έναρξή τους πρέπει ο κάθε φορέας να έχει έτοιμες τις μελέτες. Οι ελλείψεις και οι επεμβάσεις στα σχολικά κτίρια είναι αρκετές.
Για να έχουμε θετικό αποτέλεσμα πρέπει σε κάθε φορέα κάποια άτομα να ασχοληθούν μ’ αυτά. Πρώτα να καταγραφούν οι ελλείψεις κτιρίων. Μετά να εξεταστεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς και η ύπαρξη άδειας ανέγερσης του σχολείου. Γιατί πάρα πολλά σχολικά κτίρια δεν έχουν οικοδομική άδεια και ευκρινείς τίτλους ιδιοκτησίας. Οπότε δεν μπορούν να ενταχθούν σε πρόγραμμα.
Από τα παραπάνω νομίζω ότι γίνεται αντιληπτό γιατί χάνονται λεφτά και γιατί κάποια έργα δεν εντάσσονται σε προγράμματα ή απεντάσσονται.
Σημείωση: Σε επόμενο σημείωμα θα γίνει αναφορά στο σχολείο της Βρίσας. Και πώς στήθηκε σε ελάχιστο χρόνο.
*Ο Αριστείδης Καλάργαλης είναι εκπαιδευτικός και πρώην Διευθυντής Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου