Δευτέρα, 24 Ιανουαρίου, 2022

Υδατοδρόμιο στην Σκάλα Λουτρών


  • Ο Β. Μαμώλης ζητά την παραχώρηση της έκτασης στον Δήμο ή την Περιφέρεια για το άνοιγμα νέων προοπτικών, δεδομένου ότι έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από γνωστή εταιρεία για την προσέγγιση υδροπλάνων στο νησί μας

Την πρόταση για την αξιοποίηση των παλιών εγκαταστάσεων Μαμιδάκη, στην Σκάλα Λουτρών, επαναφέρει ο Πρόεδρος της Κοινότητας, Βασίλης Μαμώλης, μετά από σύσκεψη που έγινε προ ημερών στο Υπουργείο Μεταφορών όπου κατατέθηκε το αίτημα της εταιρείας “Hellenic Seaplanes” για τη δημιουργία υδατοδρομίου στη Λέσβο. Το Τοπικό Συμβούλιο Λουτρών είχε προτείνει από πέρυσι την δημιουργία υδατοδρομίου στην περιοχή που πληροί τις προϋποθέσεις και αποτελεί κρατική περιουσία, η οποία παραμένει ανεκμετάλλευτη.

Με επιστολή της Κοινότητας στην εταιρεία ΕΚΟ, η οποία έχει κοινοποιηθεί στην Περιφέρεια και τον Δήμο Μυτιλήνης, ο Β. Μαμώλης ζητά την παραχώρηση της συγκεκριμένης έκτασης προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για άλλους σκοπούς, όπως για την προσέγγιση υδροπλάνων. Όπως πολλοί θα θυμούνται, οι παλιές κλειστές εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαιοειδών “Μαμιδάκη” και μετέπειτα ΕΚΟ ΑΒΕΕ που βρίσκονται στην Σκάλα Λουτρών, σφραγίστηκαν πριν από 20 χρόνια με αμετάκλητη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από αγώνες που δόθηκαν από φορείς και κατοίκους για την μετεγκατάσταση της οχλούσας δραστηριότητας. 

Ο Πρόεδρος των Λουτρών σημειώνει ότι «σήμερα πια οι εγκαταστάσεις αυτές είναι άχρηστες για την ιδιοκτήτρια εταιρεία, η οποία βέβαια έχει ευθύνες για την φύλαξή τους. Η περίφραξη έχει καταπέσει σε πολλά σημεία με αποτέλεσμα να ελλοχεύουν κίνδυνοι ατυχημάτων. Υπάρχουν σκουριασμένοι σωλήνες σε όλη την έκταση των πρώην εγκαταστάσεων, χόρτα τα οποία δεν αποψιλώνονται και πολλά σκουπίδια. Γενικότερα η εικόνα που παρουσιάζεται σήμερα είναι εικόνα εγκατάλειψης και  ντροπής».

Για τους παραπάνω λόγους, προτείνει να παραχωρηθούν στην Περιφέρεια Β. Αιγαίου ή στον Δήμο Μυτιλήνης για πολιτιστική, εκπαιδευτική ή τουριστική χρήση και υπογραμμίζει ότι μετά από την εξαγγελία για δρομολόγηση υδροπλάνων στην Λέσβο, ενδιαφερόμενη εταιρεία διερεύνησε την προβλήτα των εγκαταστάσεων για τον σκοπό αυτό.

 

Έμειναν “στα χαρτιά”

Θυμίζουμε ότι πριν από 3 χρόνια, το Περιφερειακό Συμβούλιο είχε λάβει απόφαση για την δημιουργία 10 υδατοδρομίων σε νησιά της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, μετά από σχετική εισήγηση του τότε αρμόδιου Αντιπεριφερειάρχη, Γιάννη Ξενάκη. Σύμφωνα με το πλάνο αυτό που όμως δεν έχει προχωρήσει μέχρι σήμερα, προβλέπεται η λειτουργία δύο υδατοδρομίων στην Λέσβο και από ένα στη Χίο, τα Ψαρά, τις Οινούσσες, τη Λήμνο, τον Άγιο Ευστράτιο, τη Σάμο, τους Φούρνους και την Ικαρία. Βάσει του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, το κόστος για την εκπόνηση της μελέτης κάθε υδατοδρομίου ανέρχεται στο ποσό των 22.000 ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός των υποδομών κάθε υδατοδρομίου στο ποσό των 200.000 ευρώ. Μέχρι σήμερα έχουν δοθεί άδειες για τρία μόνο υδατοδρόμια και συγκεκριμένα στην Πάτρα, την Κέρκυρα και τους Παξούς, ενώ έχουν υποβληθεί 20 αιτήσεις από άλλες περιοχές της χώρας.

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, για τη χορήγηση άδειας υδατοδρομίου (άδεια ίδρυσης, άδεια λειτουργίας) απαιτείται υποβολή στο Τμήμα Εναέριων Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών σχετικής αίτησης του ενδιαφερομένου συνοδευόμενη από τεχνικό φάκελο, ο οποίος θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, όλες τις απαραίτητες μελέτες και τεύχη, που εκπονούνται με ευθύνη του φορέα.

Το project των υδατοδρομίων θεωρείται απαραίτητο στην Ελλάδα, καθώς λόγω της μορφολογίας της και της πολυνησίας θα έπρεπε να έχει αναπτύξει δίκτυο, προκειμένου να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις όχι μόνο των τουριστών, αλλά κυρίως των κατοίκων απομακρυσμένων νησιών. Με την ΚΥΑ που εκδόθηκε στις 4/8/2020, καθορίστηκε το ύψος των τελών υδατοδρομίου, ενώ τέθηκαν και οι εξαιρέσεις στην καταβολή τους για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών Σάμου, Λέσβου, Κω, Χίου και Λέρου, για δρομολόγια από και προς τους συγκεκριμένους προορισμούς, αλλά και για επιβάτες, που είναι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών με πληθυσμό λιγότερο των 2.000 κατοίκων.