Ταχυδρομικό ΡΕΚΒΙΕΜ

Spread the love

του Γιάννη Σουβατζή*

Ο μπλε και άσπρος φάκελος της αεροπορίας φαίνεται ότι κατάπεσε εδώ και καιρό στον «κάλαθο των αχρήστων» μέσα στο ίδιο το ταχυδρομείο. Θα έλεγα καλύτερα ότι κατατεμαχίστηκε στον καταστροφέα εγγράφων του ίδιου του οργανισμού.

Ποιος όμως ευθύνεται για το κατάντημα των Ελληνικών Ταχυδρομείων;

Δυστυχώς πολλοί, αφού κανένας δεν είναι άμοιρος ευθυνών. Στην ουσία επτά είναι οι πληγές που μίκραιναν και θα αφανίσουν την ταυτότητα μιας από τις παλαιότερες Ελληνικές παραδοσιακές υπηρεσίες κοινωνικού οφέλους. Ας εξετάσουμε λοιπόν τις αιτίες που οδήγησαν στο ΡΕΚΒΙΕΜ των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

  • Πρώτος υπεύθυνος, η «ταχυδρομική μας κουλτούρα». Δυστυχώς, εμείς οι ίδιοι, οι πολίτες γυρίσαμε την πλάτη στο Ελληνικό Ταχυδρομείο αφού εγκαταλείψαμε και καταργήσαμε την «επιστολή» της πληροφόρησης, των ευχών, της επικοινωνίας, των συγχαρητηρίων, το σύμβολο του κάθε εορταστικού χαιρετισμού, την «επιστολή». Εμείς, οι ίδιοι εγκαταλείψαμε και υπογράψαμε την καταδίκη των Ελληνικών ταχυδρομείων. Δυστυχώς, ποτέ δεν είχαμε δημιουργήσει μια βαθιά ταχυδρομική κουλτούρα ή απλώς παρασυρθήκαμε από τις τεχνολογικές εξελίξεις και την υιοθέτηση των εύκολων λύσεων. Το ταχυδρομικό έργο εξαφανίζεται στην Ελλάδα λόγω της χαλαρής ταχυδρομικής μας κουλτούρας. Δεν συμβαίνει όμως το ίδιο στις Ηνωμένες Πολίτες της Αμερικής όπου το ταχυδρομικό έργο ανθεί, μεγαλώνει και αποτελεί μέρος των αξιών της Αμερικανικής παράδοσης και οικογενείας, στην άκρως τεχνολογική Αμερική όπου η «επιστολή» αποτελεί το κύριο επικοινωνιακό μέσο της  ατομικής, εορταστικής, πολιτικής, οικονομικής, και διαφημιστικής επαφής. Η Αμερικανική κουλτούρα διεφύλαξε και συνεχίζει να διαφυλάττει το ταχυδρομικό έργο με τον πλέον απλό και παραδοσιακό τρόπο, δηλαδή την πίστη του στο ταχυδρομείο. Εμείς, όμως Όχι! 
  • Δεύτερος υπεύθυνος, η «κατάρα των ΔΕΚΟ». Ασχέτως, του αριθμού των κατά καιρούς αναδιοργανώσεων, το DNA των Ελληνικών Ταχυδρομείων παρέμενε και παραμένει το ίδιο στιγματισμένο και συνυφασμένο με την αποτυχημένη πορεία των ΔΕΚΟ. Η απουσία δυναμικού στρατηγικού σχεδιασμού, η επιλογή μόνο εύκολων λύσεων για ζωτικά θέματα του οργανισμού, το ανειδίκευτο προσωπικό, η εργασιακή χαλαρότητα και η νωχελική διοικητική αντίδραση, δημιούργησε ένα ανάπηρο και ασθενή οργανισμό που ποτέ δεν ανάκαμψε. 
  • Τρίτος υπεύθυνος! Το ταχυδρομείο ως μέσο πολιτικού «ρουσφετιού».

Τακτοποιήσεις και τοποθετήσεις ψηφοφόρων από τους πολιτικούς προύχοντες εντός του εργατικού δυναμικού του οργανισμού χωρίς ιδιαίτερες δεξιότητες δημιούργησαν μια εργασιακή κυψέλη κατά της ανεργίας. Επίσης, η πληθώρα του εργατικού δυναμικού σε προτιμώμενες διοικητικές θέσεις από αυτές του ταχυδρομικοί έργου εντός του πεδίου (διανομής) έθεσαν τις βάσεις της ανεπαρκούς λειτουργικότητας του ταχυδρομικού έργου. Στην Αμερική, τα 2/3 του προσωπικού του Αμερικανικού Ταχυδρομείου υπηρετεί την διανομή, επτά ημέρες την εβδομάδα με δυο παραδόσεις τις περισσότερες φορές την ημέρα σε περιόδους αιχμής.  

  • Τέταρτος υπεύθυνος. Το γερασμένο στελεχιακό δυναμικό του οργανισμού, οι  περιορισμένες δεξιότητές του, οι δυσλειτουργικές ταχυδρομικές διαδικασίες και η ανικανότητα των στελεχών να υποστηρίξουν τις εκάστοτε «αναδιοργανώσεις» των Ελληνικών Ταχυδρομείων, επιτάχυναν την αποδυνάμωσή του. Ήταν και είναι εμφανής η αδυναμία του οργανισμού να προσελκύσει καταρτισμένο προσωπικό για την κάλυψη των αναγκών του κάτω από μια εφικτή στρατηγική διαχείρισης και επιβίωσης.  
  • Πέμπτος υπεύθυνος, θεωρείται η τεχνολογία και το διαδίκτυο που σε συνδυασμό με την αδιαφορία της διοίκησης να αξιολογήσει τις ανάγκες του γηραιότερου ταχυδρομικού κοινού ως προς το σύνηθες αλλά και το επιπρόσθετο ταχυδρομικό έργο όπως αυτό των χρηματοοικονομικών και άλλων υπηρεσιών, διόγκωσε το ζήτημα της επιβίωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων.   
  • Έκτος υπεύθυνος, οι προβληματικές διοικήσεις «των golden Boys». Οι κατά καιρούς προσλήψεις μόνο των κατ’ όνομα έμπειρων στελεχών και μάνατζερ που εξαρτιόντουσαν από τις μελέτες και στρατηγικές των διεθνών συμβουλευτικών οίκων χωρίς την εξέταση των συνεπειών της προτιθέμενης στρατηγικής και υλοποίησης, έδιναν προσωρινές λύσεις στο ταχυδρομικό πρόβλημα. Αναιμικές στρατηγικές μάρκετινγκ και απουσία δημιουργικότητας στην διερεύνηση νέων προϊόντων και υπηρεσιών κατέστησαν τον οργανισμό ανίκανο ακόμα και να ανταγωνισθεί τους τοπικούς αντιπάλους του στην αγορά των couriers – ταχυμεταφορών.  
  • Έβδομος υπεύθυνος, η ολιγωρία της πολιτείας. Πάντοτε η πολιτεία ολιγωρεί «παρόντων» των golden boys όταν διακυβεύονται θέματα που άπτονται του κοινωνικού οφέλους, επειδή εμπιστεύεται την κρίση των διεθνών συμβουλευτικών οίκων και των δήθεν έμπειρων managers που αδυνατούν να δώσουν μια αποτελεσματική και αποδεκτή λύση για το καλό του οργανισμού και του ταχυδρομικού κοινού. Η ικανότητα του μάνατζερ είναι να δημιουργεί επιχειρηματικές ευκαιρίες, να δίνει λύσεις σε αδόμητα προβλήματα και να προλέγει κάθε είδους συνέπειες, παράγωγα της κάθε σχεδιασμένης και υλοποιημένης στρατηγικής.       

Οι επτά πληγές του Ελληνικού Ταχυδρομείου βαραίνουν τις εκάστοτε Ελληνικές κυβερνήσεις που ανέχτηκαν την κακοδιαχείριση των ταχυδρομικών δρώμενων, την απάθεια, αδράνεια και αδιαφορία των ταχυδρομικών υπαλλήλων, την ανικανότητα των διοικούντων και της χαλαρής ταχυδρομικής κουλτούρας όλων των Ελλήνων. 

Και τώρα τι γίνεται; 

Σίγουρα αναμονή… για μια ακόμη φορά! 

Δεν υπάρχει όμως άλλη λύση εκτός από μια ταχεία αναδιάρθρωση, που θα εστιάζεται σε μια λιτή οργάνωση, που θα περιλαμβάνει την επιλογή μόνο των κερδοφόρων ταχυδρομικών υπηρεσιών, εντός ολιγομελών ταχυδρομικών μονάδων αλλά με την πολυπληθή παρουσία  των ταχυδρομικών διανομέων, που θα εξυπηρετούν τις ταχυδρομικές ανάγκες της χώρας.  

*Δρ. Γιάννης Σουβατζής
Dr. Jean Suvatjis
Professor
Brand Marketing & Corporate Identity Expert
PhD in Brand Marketing & Corporate Identity
MBA in Operations Management
MSc. in Marketing
M.A. inManagement
Β.Α. Economics / Finance

 

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση