Σάββατο, 25 Μαΐου, 2024

ΙΩΣΕΙΣ: Οι λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά

Άρθρα & Δημοσιεύσεις

Τελευταία Άρθρα & Ειδήσεις

Στην έναρξη κάθε σχολικής περιόδου παρατηρείται έξαρση των ιώσεων κάθε φθινόπωρο και χειμώνα, δεδομένου ότι ο συγχρωτισμός στα σχολεία ευνοεί την μετάδοσή τους. Δεν είναι όμως μόνο ο συγχρωτισμός των παιδιών στα σχολεία και στο παιχνίδι που ευνοεί την εξάπλωση των ιώσεων. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι ο παιδικός οργανισμός είναι πιο ευαίσθητος έναντι των ενηλίκων και γι’ αυτό συνήθως τα παιδιά είναι τα πρώτα που αρρωσταίνουν από τις ιώσεις κάθε χρόνο σε κάθε οικογένεια.  

 

Μπορούμε να προστατευτούμε;

Προφανώς ναι, μπορούμε να προστατευτούμε από τις ιώσεις. Τα μέτρα προστασίας όσο είναι δυνατόν να εφαρμοστούν υπήρχαν ανέκαθεν, αν και αυτό το καταλάβαμε περισσότερο στις εποχές του κορονοϊού όταν… επιβλήθηκαν οι συνθήκες υγιεινής, η χρήση μάσκας και η αποφυγή του συγχρωτισμού. Τα δύο χρόνια με τον κορονοϊό έδειξαν κάθετη πτώση στις ιώσεις μεταξύ των οποίων και η γρίπη σε όλες τις ηλικίες και όχι μόνο στα παιδιά. Εδώ όμως θα πρέπει να σημειωθεί ότι είχαμε και την ιδιαιτερότητα ότι για ένα μικρό διάστημα τα παιδιά δεν πήγαιναν στο σχολείο, αλλά παρακολουθούσαν από τους υπολογιστές τους τα μαθήματα. Ένα επιπλέον μέσο προστασίας που είναι η μάσκα εφαρμοζόταν στο παρελθόν και δεν εφαρμόζεται τώρα στα σχολεία, που σημαίνει ότι τα παιδιά μας είναι περισσότερο ευάλωτα στις επιθέσεις των ιών.

Στο ερώτημα αν εκτεθούν δύο άτομα το ίδιο σε έναν ιό μπορεί να υπάρξει διαφορετικό αποτέλεσμα, η απάντηση είναι ναι. Αν εκτεθούν για παράδειγμα στον ιό της γρίπης δύο παιδιά ταυτόχρονα από ένα συμμαθητή τους, που μεταδίδει τον ιό πάνω στο παιχνίδι τους στο σχολείο, η αντίδραση και οι συνέπειες μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικές, ακόμα και… θεαματικά διαφορετικές!

Το μυστικό κρύβεται στην κατάσταση του οργανισμού και το πώς μπορεί να ανταποκριθεί τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή που θα δεχθεί την επίθεση για να “πολεμήσει”. Ένας καλά θωρακισμένος οργανισμός μπορεί να περάσει την ίωση με πολύ ελαφρά έως και “αφανή” συμπτωματολογία, ενώ το αντίστροφο συμβαίνει όταν ο ιός χτυπήσει σε έναν οργανισμό που είναι εξασθενημένος από την κούραση, από την ελλιπή διατροφή και την έλλειψη βιταμινών και μετάλλων, που παίζουν καθοριστικό ρόλο στις διεργασίες και τη σύνθεση.

 

Τα σημεία-κλειδιά: Ύπνος και διατροφή

Για τους γονείς που τα παιδιά τους κουράζονται στο σχολείο έχοντας και άλλες δραστηριότητες, όπως φροντιστήρια, ξένες γλώσσες και αθλητικές δραστηριότητες, ο χρόνος για ξεκούραση είναι πραγματικά ελάχιστος και περιορίζεται μόνο στον νυχτερινό ύπνο. Εδώ όμως είναι που υπεισέρχεται ο γονέας με την εμπειρία του και ρυθμίζει έτσι το πρόγραμμα των παιδιών ώστε να έχουν έστω μικρά διαλείμματα ξεκούρασης κατά τη διάρκεια μιας δύσκολης μέρας. Ο γονέας είναι αυτός που πρέπει να παρεμβαίνει και για τη διάρκεια του ύπνου, καθώς δεν πρέπει να αφήνετε το παιδί να ξεχνιέται στην τηλεόραση ή στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα games, αλλά να κοιμάται πριν τις 24:00, ώστε να συμπληρώνει μέχρι το πρωί, που έχει το εγερτήριο για το σχολείο, τις προβλεπόμενες ώρες ύπνου. Για τα παιδιά του σχολείου ανάλογα με την ηλικία τους θα πρέπει να κοιμούνται το 24ωρο συνολικά από 9 έως 11 ώρες και ο χρόνος μειώνεται στις 9 ώρες όσο αυξάνεται η ηλικία.

Το κεφάλαιο της διατροφής είναι θεμελιώδες για να χτίσει κανείς έναν γερό οργανισμό καθώς το τι τρώνε τα παιδιά σχετίζονται άμεσα με την ανάπτυξή τους εκτός από την καλή υγεία και το ισχυρό ανοσοποιητικό σύστημα. Το εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής του παιδιού θα πρέπει να είναι ρυθμισμένο ώστε να έχει ποσότητες ψαριού απαραίτητα μία ή δύο φορές την εβδομάδα, φρούτα και λαχανικά που να εξασφαλίζουν όλα τα απαραίτητα για τον οργανισμό. Τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που μπορεί να πάρει το παιδί αλλά και ο ενήλικος από το ψάρι ουσιαστικά τροφοδοτούν τη βιταμίνη D, η οποία είναι μία από τις βασικές ασπίδες κατά των ιώσεων αλλά και ακόμα πιο σοβαρών παθήσεων. Ο ψευδάργυρος είναι ακόμα ένα κλειδί για την καλή υγεία και την αποφυγή των ιώσεων κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Οι τροφές που έχουν την υψηλότερη περιεκτικότητα σε ψευδάργυρο είναι το μοσχαρίσιο κρέας, τα φασόλια, το κοτόπουλο, το γιαούρτι και η βρώμη.

Περιττό να αναφερθούμε, καθώς είναι και η περισσότερο γνωστή, στη βιταμίνη C, που μπορούμε να την πάρουμε από τα εσπεριδοειδή και ενισχύει τον ανθρώπινο οργανισμό έναντι των ιώσεων, ενώ σε μεγάλες ποσότητες θεωρείται από την επιστημονική κοινότητα ότι μπορεί να λειτουργήσει προληπτικά ή και θεραπευτικά έναντι χρόνιων νοσημάτων.

Προκειμένου να μην παρεξηγηθούμε εστιάζοντας σε συγκεκριμένα μέταλλα και βιταμίνες, να σημειώσουμε ότι όλο το σύμπλεγμα βιταμινών και μετάλλων είναι απαραίτητο για τη λειτουργία του ανθρώπινου οργανισμού και αυτό εξασφαλίζεται από μία ισορροπημένη διατροφή που τα έχει όλα.  Η αντιοξειδωτική βιταμίνη E, το β-καροτένιο, το αντικαρκινικό λυκοπένιο που μας δίνουν οι ντοματούλες και άλλα κόκκινα φρούτα και λαχανικά και το σελήνιο, το στοιχείο που έχει αξιοσημείωτη δράση κατά των ελεύθερων ριζών, οι οποίες προκαλούν την οξείδωση στον ανθρώπινο οργανισμό και μπορούμε να το πάρουμε πανεύκολα από τους ξηρούς καρπούς, όπως τα φιστίκια για παράδειγμα, είναι τα βέλη που θα γεμίσουν μία φαρέτρα κατά των ιώσεων και άλλων ασθενειών. Μάλιστα αν τα καταφέρουμε να συνδυάσουμε τις ποσότητες φρούτων και λαχανικών που φτάνουν καθημερινά στο τραπέζι μας να προέρχονται και από βιολογικές καλλιέργειες, επιτυγχάνουμε το βέλτιστο αποτέλεσμα καθώς οι τροφές κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις μπορούν πραγματικά να λειτουργήσουν και ως φάρμακα.

Ακόμη θα πρέπει να διδάσκουμε στα παιδιά μας τους κανόνες υγιεινής παροτρύνοντας να τους εφαρμόζουν όσο πιο συχνά μπορούν, όπως το πλύσιμο των χεριών ενδιάμεσα στις σχολικές και άλλες δραστηριότητες, καθώς για παράδειγμα μία μπάλα του μπάσκετ την οποία θα την κρατάει ένα παιδάκι με ίωση μπορεί να κολλήσει όλα τα άλλα. 

Δεν θα πρέπει να ξεχνάτε ότι οι δύο βασικοί τρόποι μετάδοσης των ιώσεων είναι από τα χέρια και από τα σταγονίδια με την ομιλία, το βήχα ή το φτέρνισμα. 

Ιδιαίτερα στα μικρά παιδιά οι γονείς καθαρίζετε τις μυτούλες τους μιας και η συχνή απομάκρυνση της βλέννας από τη μύτη συμβάλλει σημαντικά στη μείωση των μικροβίων που εισέρχονται στον οργανισμό.

Ένας παράγοντας κινδύνου είναι και το κάπνισμα σε εσωτερικούς χώρους, καθώς τα παιδιά αλλά και οι ενήλικες που εισπνέουν τον καπνό από το τσιγάρο γίνονται πιο ευάλωτοι στις λοιμώξεις και αυτό σημαίνει ότι οι γονείς πρέπει να αποφεύγουν το κάπνισμα μέσα στο σπίτι όταν βρίσκονται και τα παιδιά.

Αποφεύγετε τη χρήση αντιβιοτικών όταν το παιδί σας αρρωστήσει με έντονα συμπτώματα και συμβουλευτείτε το γιατρό του, καθώς οι ιώσεις δεν αντιμετωπίζονται με αντιβιώσεις αλλά μόνο οι λοιμώξεις και αυτό μόνο ο παιδίατρος ή ο γιατρός μπορεί να το ξεχωρίσει.

Επίσης, ένα μεγάλο κεφάλαιο είναι η ευθύνη όλων εμάς των γονέων όταν τα παιδιά μας είναι άρρωστα να μην τα στέλνουμε στο σχολείο, καθώς το σχολείο δεν είναι… πάρκινγκ παιδιών και πρέπει να σκεφτόμαστε πάντα τις συνέπειες που μπορεί η αδιαθεσία του δικού μας παιδιού να προκαλέσει στους συμμαθητές του. Η λογική ότι «το παιδί δεν έχει τίποτα αλλά περνάει ένα κρυολόγημα καθώς χθες έπαιζε μπάλα με το μπλουζάκι και εκτέθηκε στο κρύο», δεν έχει κανένα απολύτως υπόβαθρο! Κρυολόγημα χωρίς ίωση ή λοίμωξη δεν υπάρχει μόνο του όσο και αν εκτεθείτε στο κρύο! Η έκθεση στο κρύο απλά αποδυναμώνει τον οργανισμό διευκολύνοντας την επέλαση της ίωσης. 

Τέλος, σε περιπτώσεις που τα παιδιά σας είναι αδιάθετα πρέπει να τα παρακολουθείτε μήπως εκδηλώσουν πόνο στο στήθος ή ταχυκαρδία, ώστε σε μία τέτοια περίπτωση να απευθυνθείτε εξειδικευμένα καθώς μία λοίμωξη μπορεί έστω και σπάνια να οδηγήσει σε καταστάσεις μυοκαρδίτιδας που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνες. Όπως επίσης και ένας βήχας που επιμένει δεν θα πρέπει να περνά απαρατήρητος, αλλά οι γονείς να έχουν τεντωμένες τις κεραίες τους καθώς μπορεί να υποκρύπτει άτυπη πνευμονία.

spot_img

More articles

spot_img
spot_img