Καλή χρονιά

Του Αριστείδη Καλάργαλη*

Με τις όποιες δυσκολίες και όσα προβλήματα και αν υπάρχουν τα σχολεία πρέπει να λειτουργούν. Κι αυτοί που έχουν την ευθύνη για την παροχή εκπαίδευσης να προσπαθούν, να συμβάλλουν, δίνοντας τα μέγιστα ώστε η λειτουργία των σχολείων να είναι απρόσκοπτη. Φέτος ήταν γνωστό, από τον Ιούλιο, ότι η έναρξη των μαθημάτων θα γινόταν στις 7 Σεπτεμβρίου για να συμπληρωθεί η περσινή ύλη. Επομένως το Υπουργείο Παιδείας έπρεπε να οργανώσει το άνοιγμα των σχολείων με όριο αυτή την ημερομηνία. Το θετικό είναι ότι έγιναν οι προσλήψεις μερικές μέρες νωρίτερα, αλλά το γεγονός αυτό δεν είχε αντίκτυπο στη διδασκαλία, καθώς η ημερομηνία έναρξης μαθημάτων μεταφέρθηκε. Έμεινε το θετικό ότι οι αναπληρωτές θα εργαστούν και θα έχουν προϋπηρεσία κάποιες μέρες παραπάνω.

Ποια ήταν η προετοιμασία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου και της κυβέρνησης για την πρόληψη του κορονοϊού. Η εξής μία· ανακοινώθηκε ότι θα δοθούν 3 μάσκες σε κάθε μαθητή, έγιναν 2 και έμεινε τελικά μόνο 1. Η υπουργός ανακοίνωσε ότι το κόστος θα ήταν των γονιών, όμως την «άδειασε», όπως λέμε λαϊκά, ο πρωθυπουργός και το κόστος θα το αναλάμβαναν οι Δήμοι. Αλλά την πρώτη μέρα, στις 14 Σεπτεμβρίου, δόθηκαν μεγάλες μάσκες και γέλασε κάθε πικραμένος. Αστοχία, λέει, στις οδηγίες. Ποιος πληρώνει τα επιπλέον έξοδα; Μα όλοι εμείς, μην είστε αφελείς ότι αυτό θα πάει στους κατασκευαστές. Α! Θα δοθεί στους μαθητές κι ένα παγούρι! Μα αν ρωτήστε όποιο παιδί ή γονιό θα σας πει ότι τα παιδιά έχουν πάνω από δύο παγούρια. 

Επομένως κι άλλη σπατάλη χρημάτων (εδώ υπάρχει χορηγός) και πόρων. Πότε θα ανοίξουν τα σχολεία στη Λέσβο, στις 14 ή στις 17 όπως αποφάσισαν οι δήμαρχοι; Ποιος έχει την αρμοδιότητα να κλείνει τα σχολεία και για ποιο λόγο; Αυτά τα ερωτήματα έχουν απάντηση, γιατί υπάρχουν οι αρμοδιότητες που ορίζουν τη λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όμως το υπουργείο Εσωτερικών δεν ήθελε να ακουστεί ότι λόγω προβλημάτων (κρούσματα κορονοϊού, προβλήματα στη μετακίνηση εκπαιδευτικών, μαθητών στη Λέσβο) παραμένουν κλειστά τα σχολεία στη Λέσβο. Και το άκρον άωτο του συγκεντρωτισμού: αναγγέλλει τη μη λειτουργία των σχολείων ο ίδιος ο πρωθυπουργός, από τη συνέντευξη στη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης! 

Τον Μάρτιο, με λιγοστά κρούσματα, τα τμήματα λειτούργησαν με όριο τους 15 μαθητές κι οι τάξεις με παραπάνω μαθητές χωρίστηκαν σε δύο τμήματα. Τότε οι μαθητές καθόταν ένας-ένας στο θρανίο και σε απόσταση 2 μέτρων από όλες τις κατευθύνσεις. Σε όλους τους χώρους, δημόσιους και ιδιωτικούς, οι αποστάσεις που πρέπει να τηρούμε αναγράφονται στην είσοδο. Κάποιοι αποφάσισαν ότι αυτό το όριο, της απόστασης των 2 μέτρων, δεν χρειάζεται να εφαρμοστεί στα σχολεία. Μήπως έπρεπε να επιλεγεί άλλη λύση; Σε κάποιες χώρες τοποθετήθηκαν ατομικά θρανία, με προστατευτικό, προσλήφθηκαν περισσότεροι εκπαιδευτικοί, νοικιάστηκαν κι άλλοι χώροι. 

Άλλο επιβαρυντικό στοιχείο είναι ο τρόπος λειτουργίας του ολοήμερου προγράμματος του σχολείου. Σε αυτό συναντώνται μαθητές από πολλές τάξεις, έχουν προσωπικά είδη, δοχεία φαγητού, κουτάλια, πετσέτες, τσάντες κλπ. Γίνεται ζέσταμα φαγητού από τον εκπαιδευτικό. Γενικότερα συγχρωτίζονται πολλά μικρά παιδιά σε μικρό χώρο. Υπάρχει και η κατεύθυνση, από το υπουργείο, να γραφτούν πολλοί μαθητές στο ολοήμερο για να διευκολυνθούν οι οικογένειες.

Εκδόθηκαν πολλές, μα πολλές εγκύκλιοι από το υπουργείο. Είναι δυνατόν να εκδίδεται διευκρινιστική εγκύκλιος για το πώς θα δοθούν τα παγούρια και άλλα τέτοια; Αυτά δείχνουν ότι δεν υπήρξε σοβαρή προετοιμασία, ή αν υπήρξε προετοιμασία δεν έφερε αποτελέσματα.

Το πλέον σημαντικό· η καθαριότητα των σχολείων. Σε πάρα πολλά σχολεία οι προσλήψεις των καθαριστριών/στών έγινε πάρα πολύ αργά. Αλλά πολλοί εργαζόμενοι προσλήφθηκαν με τρίωρες συμβάσεις ανά ημέρα. Αυτός ο χρόνος είναι ανεπαρκέστατος για τον καθαρισμό των αιθουσών, ειδικά με τις συνθήκες που υπάρχουν. Πώς θα καθαρίσει ο καθαριστής στις δέκα παρά είκοσι (είναι το μεγάλο διάλειμμα στο Δημοτικό), στο σχόλασμα στη μία και τέταρτο, και ξανά στις 3 όταν σχολάσει το ολοήμερο πρόγραμμα, όταν εργάζεται 3 ώρες; 

Τι λέτε εσείς φίλοι αναγνώστες, το υπουργείο προετοιμάστηκε για το άνοιγμα των σχολείων; Κατά την γνώμη μου όχι. Να θυμίσουμε ότι οι προσλήψεις στην Ειδική Αγωγή είχαν δρομολογηθεί από το 2018 (κακώς δεν έγιναν αυτή τη χρονιά), ομοίως οι έγκαιρες προσλήψεις των αναπληρωτών στην έναρξη του σχολικού έτους ξεκίνησαν το 2016, και έκτοτε επαναλαμβάνεται ο ίδιος προγραμματισμός, δηλαδή είναι κάτι έτοιμο. 

Οφείλουμε όλοι, εκπαιδευτικοί, γονείς, κοινωνία να στηρίξουμε το δημόσιο σχολείο. Καλή αρχή και φέτος, με δύναμη και αντοχή συνάδελφοι, είστε ο κινητήριος μοχλός για την πρόοδο ή τη στασιμότητα της εκπαίδευσης και της κοινωνίας.  

*  Ο  Αριστείδης Καλάργαλης είναι Εκπαιδευτικός, πρώην Διευθυντής Περιφερειακής Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου με συγγραφικό έργο και αναγνωρισμένη προσφορά στα γράμματα και τον πολιτισμό