- Αντιδράσεις προκαλούν οι δηλώσεις του Περιφερειάρχη για “προβληματικά σημεία της μελέτης” που θα πρέπει να επανεξεταστούν
- Δηλώσεις Κ. Μουτζούρη, Θ. Βαλσαμίδη, Π. Πατερέλλη και Χρ. Μανδυλά
Προβληματισμό και έντονη ανησυχία για την τύχη του μεγάλου έργου της νότιας παράκαμψης προκαλούν οι τελευταίες δηλώσεις του Κώστα Μουτζούρη για την ανάγκη επαναχάραξης του δρόμου σε ορισμένα σημεία στα οποία πραγματοποίησε αυτοψία πριν από λίγες μέρες με συνεργάτες του. Ο Περιφερειάρχης Βορείου Αιγαίου έθιξε αυτό το σοβαρό ζήτημα και στο περιθώριο της συνέντευξης τύπου που παραχώρησε την Τετάρτη για την υπογραφή της σύμβασης του δρόμου Αμπελικό – Σταυρός, αναφέροντας ότι υπάρχουν προβλήματα τα οποία θα πρέπει να ξεπεραστούν για να προχωρήσει το έργο. Ο ίδιος πάντως μιλά για ένα αναγκαίο έργο για την πόλη της Μυτιλήνης και όλο το νησί, το οποίο θα συζητηθεί σε επόμενη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου.
Μουτζούρης: «Νέα χάραξη για να μην θιγεί ιδιωτική και δημόσια περιουσία»
Η συζήτηση αυτή άνοιξε στην προηγούμενη συνεδρίαση, κατά την οποία ο κ. Μουτζούρης εξέφρασε τις επιφυλάξεις του για την μελέτη και την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, δεδομένου ότι – όπως υποστηρίζει – «περνά από σπίτια, αυλές, τοιχία, κλπ. δημιουργώντας πολλά προβλήματα στην υλοποίησή του». Όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” τα μεγαλύτερα προβλήματα αφορούν στις περιοχές Κουμκό και στον Άγιο Ιωάννη τον Καλυβίτη, όπου – σύμφωνα με τον ίδιο και με την ιδιότητα του μηχανικού – πρέπει να γίνει νέα χάραξη για να μην θιγεί ιδιωτική και δημόσια περιουσία.
«Η νότια παράκαμψη είναι ένα απαραίτητο έργο για το νησί και πρέπει να κατασκευαστεί. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά προβλήματα στην εγκεκριμένη χάραξη, όπως είχα τη δυνατότητα να διαπιστώσω σε πρόσφατη αυτοψία, που θα έχουν επιπτώσεις σε κατοικίες και υποδομές. Για τον λόγο αυτό μιλώ για την ανάγκη επαναχαράξεως σε συγκεκριμένα σημεία», δήλωσε ο Περιφερειάρχης.
Μανδυλάς: «Δεν προέκυψαν επιπτώσεις σε σπίτια και υποδομές που να απαιτούν επαναχάραξη»
Ωστόσο, διαφορετική είναι η άποψη του περιβαλλοντολόγου, Χριστόφορου Μανδυλά, που ασχολήθηκε με το συγκεκριμένο έργο επί σειρά ετών και όπως τονίζει «η ανανέωση – τροποποίηση της απόφασης των περιβαλλοντικών όρων ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2021 και στον έλεγχο που έγινε επί του σχεδίου του Υπουργείου Υποδομών δεν προέκυψαν επιπτώσεις σε σπίτια και υποδομές που να απαιτούν επαναχάραξη. Για τον λόγο αυτό άλλωστε εκδόθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι, αφού σε διαφορετική περίπτωση δεν θα υπήρχε έγκριση. Επιπλέον, όλα αυτά τα χρόνια έχει γίνει δέσμευση της ζώνης διέλευσης του έργου και δεν έχει εκδοθεί καμία νέα οικοδομική άδεια», σημείωσε ο ίδιος.
Η χρηματοδότηση
Πολλοί μιλούν πάντως για παραπομπή του έργου στις καλένδες, αφού η τελευταία δημόσια συζήτηση επ’ αυτού είχε γίνει πριν από 2 σχεδόν χρόνια, κατά την επίσκεψη στο νησί μας του πρώην Υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή. Σε σύσκεψη που είχε γίνει στην αίθουσα του Περιφερειακού Συμβουλίου οι εκπρόσωποι τοπικών φορέων είχαν θέσει την ανάγκη κατασκευής της νότιας παράκαμψης που θα αποσυμφορήσει την κυκλοφοριακή κίνηση στο κέντρο της πρωτεύουσας, θα συντομεύσει τον χρόνο της μετακίνησης από το Αεροδρόμιο προς τα χωριά και παράλληλα θα παρέχει γρηγορότερη πρόσβαση στο Νοσοκομείο, τονίζοντας παράλληλα την σημασία της εκτέλεσης του έργου ενιαία και όχι σε δύο φάσεις, όπως είχε ανακοινώσει παλιότερα η Περιφέρεια, μιλώντας για ένα πραγματικά αναπτυξιακό έργο που έχει ανάγκη η Λέσβος.
Ο πρώην Υπουργός είχε ισχυριστεί τότε ότι υπήρχαν ορισμένες εκκρεμότητες αναφορικά με ρυμοτομικά ζητήματα που δεν επέτρεπαν την ένταξη του έργου σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα, αλλά το θέμα αυτό διευθετήθηκε το περασμένο φθινόπωρο με ενέργειες του πρώην Αντιδημάρχου Δόμησης, Γιάννη Βατού. Θυμίζουμε μάλιστα, ότι τα τελευταία χρόνια, τόσο η προηγούμενη όσο και η σημερινή κυβέρνηση, μιλούσαν για έργο πρώτης προτεραιότητας για το νησί μας και γι’ αυτό είχε προταθεί η εξασφάλιση της χρηματοδότησης των 43 εκατ. ευρώ είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Βαλσαμίδης: «Δεν συμφωνώ με τη συνολική επαναχάραξη του δρόμου»
Ωστόσο μέχρι σήμερα δεν έχει βρεθεί η πηγή χρηματοδότησης, όπως τονίζει σε δήλωσή του ο Περιφερειακός Σύμβουλος και πρώην Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών, Θεόδωρος Βαλσαμίδης. «Η νότια παράκαμψη είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο που πρέπει να τεθεί ως προτεραιότητα και φυσικά να εξασφαλιστεί η χρηματοδότησή του. Είναι σημαντικό να στηριχθεί από όλους τους τοπικούς φορείς και την κυβέρνηση και αν υπάρχουν επιμέρους προβλήματα θα πρέπει να μας ενημερώσουν οι αρμόδιοι μελετητές και επιβλέποντες του Υπουργείου ώστε να αποφασίσουμε ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν, εφόσον απαιτούνται. Δεν συμφωνώ με την συνολική επαναχάραξη του δρόμου γιατί θα μας οδηγήσει τουλάχιστον 10 χρόνια πίσω», υπογράμμισε ο ίδιος.
Η μελέτη
Η νότια παράκαμψη αφορά στην κατασκευή νέου οδικού άξονα, μήκους 6,4 χλμ. και πλάτους 10,5 μέτρων, ενώ περιλαμβάνει και την κατασκευή οκτώ ισόπεδων κόμβων σύνδεσης με το υπάρχον οδικό δίκτυο. Σκοπός του έργου είναι η εκτροπή της κυκλοφορίας των οχημάτων από την Καλλονή και την Θερμή προς το Αεροδρόμιο και την Κράτηγο και αντίστροφα, χωρίς να διέρχονται από το κέντρο της πόλης, όπως επίσης από και προς τα Λουτρά.
Η χάραξη της νότιας παράκαμψης έχει ως αφετηρία την Εθνική Οδό Μυτιλήνης – Καλλονής (350 μέτρα νοτιότερα από την αρχή της Βόρειας Παράκαμψης και καταλήγει στην Ε.Ο. Μυτιλήνης – Κρατήγου (προς Αεροδρόμιο), όπου διαμορφώνεται ισόπεδος κόμβος.
Οι κόμβοι που θα δημιουργηθούν είναι:
- Ισόπεδος Κόμβος της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης – Καλλονής με την Νότια Παράκαμψη της Μυτιλήνης
- Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης της Νότιας Παράκαμψης Μυτιλήνης με την Επαρχιακή Οδό Μυτιλήνης – Λουτρών
- Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης του Χάλικα
- Διαμόρφωση κυκλικής πλατείας και αποκατάσταση των κυκλοφοριακών συνδέσεων στην περιοχή του Ορφανοτροφείου Κάτω Χάλικα υπέργεια της κάτω διάβασης της Παράκαμψης Μυτιλήνης
- Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης Άνω Χάλικα (περιοχή Χρυσομαλλούσας)
- Ισόπεδος Κόμβος σύνδεσης περιοχής Κουμκό
- Ισόπεδος Κόμβος παράκαμψης του Νεκροταφείου Βαρειάς στην ΧΘ 5+649,40
- Ισόπεδος Κόμβος της Εθνικής Οδού Μυτιλήνης – Κρατήγου με την Νότια Παράκαμψη.
Ο Π. Πατερέλλης
Την δική του, ξεκάθαρη άποψη επί του έργου εξέφρασε στα “Νέα της Λέσβου” και ο πρώην Αντιδήμαρχος, Παντελής Πατερέλλης, επί της θητείας του οποίου ξεκίνησαν οι μελέτες πριν από 25 χρόνια. Όπως τονίζει ο κ. Πατερέλλης, η ανάγκη υλοποίησης αυτού του έργου είναι μεγάλη όχι μόνο για τους κατοίκους του νησιού, αλλά και για τους επισκέπτες, αφού καθιστά προσβάσιμο το Αεροδρόμιο χωρίς να απαιτείται η διέλευση των οχημάτων από τις κεντρικές αρτηρίες της πόλης.
Η δημιουργία και χρήση της νότιας παράκαμψης θα βοηθήσει σημαντικά και την κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη, δεδομένου ότι θα υπάρχει ένας δρόμος που θα συνδέει τις νότιες συνοικίες, Καλλιθέα, Πυργέλια, Νοσοκομείο, Βουναράκι, Χάλικες, Κουμκό, Πληγώνι, Βαρειά, Ακλειδιού, Υφαντήρια, Χρυσομαλλούσα, Ακρωτήρι, Νεάπολη κλπ., με τον κύριο οδικό άξονα προς τα χωριά του νησιού.
«Όποιος επικαλείται αυτή την στιγμή την ανάγκη επαναχάραξης, στέλνει, με έναν κομψό τρόπο, το έργο στις καλένδες. Πρόκειται για το πιο ώριμο έργο που υπάρχει για να ενταχθεί είτε στο νέο ΕΣΠΑ, είτε στο Ταμείο Ανάκαμψης, είτε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων στην οποία είχε καταθέσει το ίδιο το Υπουργείο την μελέτη κόστους – οφέλους, η οποία ανέδειξε τα πολλαπλάσια οφέλη από την δαπάνη του έργου. Αυτή η χάραξη άλλωστε έχει εγκριθεί περιβαλλοντολογικά και έχει επικυρωθεί με απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η οποία ακύρωσε την προσφυγή των θιγομένων. Αν υπήρχε άλλη χάραξη θα είχε υποδειχθεί από το ΣτΕ. Δεν μπορεί ένας περιφερειάρχης να βγει πάνω από το Συμβούλιο της Επικρατείας».
Ν.Β.