Μια εταιρεία, επί της ουσίας, παίρνει στα χέρια της τα… «κλειδιά» του μεταναστευτικού και ειδικότερα των μεγάλων κλειστών ελεγχόμενων δομών φιλοξενίας στη Λέσβο και τα υπόλοιπα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου, μέσα από διαγωνισμούς που προσφέρουν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στους αναδόχους. Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα των πρόσφατων διαγωνισμών του Υπουργείου Μετανάστευσης και Ασύλου, η ΤΕΡΝΑ αναμένεται να λάβει σχεδόν 300 εκατομμύρια ευρώ σε βάθος τετραετίας, αναλαμβάνοντας μεταξύ άλλων όχι απλά την κατασκευή, αλλά και τη διαχείριση δομών φιλοξενίας.
Η πιο πρόσφατη σύμβαση που υπέγραψε η εταιρεία με το αρμόδιο Υπουργείο αφορά υπηρεσίες καθαριότητας και φύλαξης στο προσωρινό ΚΥΤ στο Μαυροβούνι, διάρκειας τριών μηνών και με κόστος 1.481.455,63 ευρώ. Η σύμβαση αυτή, όμως, αφορά υποέργο ενός αρκετά μεγαλύτερου έργου σχετικά με τη διαχείριση εγκαταστάσεων δομών φιλοξενίας, το κόστος του οποίου για τη Λέσβο ξεπερνά τα 50 εκατομμύρια ευρώ.
Η διαχείριση των ΚΥΤ
Η συγκεκριμένη διακήρυξη δημοσιεύτηκε στις 31 Μαΐου και αφορούσε υπηρεσίες καθαρισμού και φύλαξης χώρων, καθώς και τεχνικής διαχείρισης και συντήρησης εγκαταστάσεων δομών φιλοξενίας. Στη διακήρυξη οι περιοχές της χώρας, όπου θα παρέχονταν οι εργασίες, χωρίζονταν σε 6 διαφορετικά τμήματα, με τη Λέσβο να αποτελεί ένα από αυτά και τη Χίο και τη Σάμο ένα δεύτερο. Στις 8 Ιουλίου ανακοινώθηκαν οι εταιρείες, που περνούσαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, που ήταν οι παρακάτω κοινοπραξίες, οι οποίες διεκδικούσαν το σύνολο των τμημάτων πλην της τελευταίας που διεκδικούσε το έργο σε τρεις από τις έξι περιοχές, μεταξύ των οποίων και το νησί μας:
-«ΑΒΑΞ Α. Ε. – ICTS HELLAS SECURITY SOLUTIONS»,
-«ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – ΓΕΚ Services Α.Ε.»
-«NOVACON Α.Ε. – BRINK’S SECURITY SERVICES SA – BRINK’S AVIATION SECURITY SERVICES SA – BRINK’S CASH AND VALUABLE SERVICES SA – LA BOLAGET FACILITY MANAGEMENT A.E.»
-«UNISON Facility Services A.E. – ESA Security Solutions S.A»
ενώ αποκλείστηκε η κοινοπραξία «ΑΚΤΩΡ FACILITY MANAGEMENT ΜΑΕ – MEGA GUARD SERVICES Α.Ε.- MECCANICA GROUP Α.Ε».
Στις 29 Ιουλίου ανακοινώθηκαν οι προσωρινοί ανάδοχοι και στις 8 Αυγούστου κατακυρώθηκε πως η ΤΕΡΝΑ θα αναλάμβανε το έργο για μια περίοδο τεσσάρων ετών και με συνολικό κόστος 48.643.431,52 ευρώ (χωρίς τον Φ.Π.Α.) για τη Λέσβο και 58.944.411,68 ευρώ (χωρίς τον Φ.Π.Α.) για τη Χίο και τη Σάμο, καθώς αυτή ήταν οικονομικά η πιο συμφέρουσα προσφορά.
Πολλά τα λεφτά
Όλα αυτά την ίδια περίοδο, που «έτρεχε» και ο διαγωνισμός της κατασκευής των νέων δομών σε Λέσβο και Χίο και για την ανακαίνιση της δομής στο Φυλάκιο του Έβρου. Στις αρχές Σεπτεμβρίου η ΤΕΡΝΑ αναδείχθηκε ανάδοχος για την εκτέλεση και του συγκεκριμένου έργου, ο προϋπολογισμός του οποίου ανέρχονταν στα 142,4 εκατομμύρια ευρώ πλέον Φ.Π.Α., από τα οποία τα 76 εκατομμύρια αφορούσαν την κατασκευή της νέας Κλειστής Ελεγχόμενης Δομής στη Βάστρια.
Με λίγα λόγια, αν υπολογίσουμε την έκπτωση που έδωσε η εταιρεία για το έργο της κατασκευής της δομής στη Λέσβο, αλλά και το κόστος διαχείρισης, το ποσό που θα εισπράξει σε βάθος τετραετίας μόνο για το νησί μας ξεπερνάει τα 147,8 εκατομμύρια ευρώ, ενώ συνυπολογίζοντας τα έργα στη Χίο και τον Έβρο το ποσό είναι μεγαλύτερο από 297,4 εκατομμύρια ευρώ.
Καταλαβαίνουμε επιπλέον, πως η συγκεκριμένη πολιτική σε κάθε περίπτωση και ανεξαρτήτως αναδόχων συνεπάγεται και έναν χορό εκατομμυρίων, κάτι που καθιστά εξαιρετικά απίθανη κάθε αλλαγή πλεύσης από την Κυβέρνηση, παρά τις έντονες αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών για τις φαραωνικές δομές στα νησιά.
Γρήγορες δουλειές
Η ΤΕΡΝΑ είναι μια από τις πέντε μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες στην Ελλάδα, που κατά καιρούς διεκδικεί και κερδίζει κάποια από τα μεγαλύτερα τεχνικά έργα στη χώρα μας. Αν κάτι αξίζει να σημειώσουμε, πέρα από όλα τα παραπάνω, είναι πως πρόκειται και για μια εταιρεία που έχει δείξει πως με την ανάληψη ενός έργου μπορεί να το παραδώσει έγκαιρα και κάποιες φορές σε χρόνους-ρεκόρ. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Δημοτικού Σχολείου στο Δαμάσι Τυρνάβου, που καταστράφηκε κατά τον σεισμό της 3ης Μαρτίου, με την εταιρεία να αναλαμβάνει τις μέρες που ακολούθησαν την ανακατασκευή του και να το παραδίδει μόλις λίγους μήνες μετά, μέσα στον Σεπτέμβριο.
Επομένως, σε ένα έργο με σχετικά «σφιχτούς» χρόνους εκτέλεσης, καθώς στον διαγωνισμό για την κατασκευή των ΚΥΤ προβλέπεται ολοκλήρωση έως 8 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης, και με δεδομένα τα όποια προβλήματα ενδεχομένως προκύψουν από τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, αντιλαμβανόμαστε πως οι γρήγοροι χρόνοι εκτέλεσης είναι ένα από τα ατού που θα ήθελε το Υπουργείο να αξιοποιήσει.