Τον Σεπτέμβριο η λειτουργία της κι αν…

Spread the love

Σε δυσεπίλυτο γρίφο εξελίσσεται η έναρξη λειτουργίας της κλειστής ελεγχόμενης δομής στη θέση «ΒΑΣΤΡΙΑ» Λέσβου, καθώς, σύμφωνα με έγκυρες πηγές, θα γίνει το φθινόπωρο του 2025 και εφόσον ο ανάδοχος του έργου καταφέρει να ξεπεράσει τ’ ανυπέρβλητα εμπόδια που υφίστανται.

Παρά τις κατά καιρούς διαβεβαιώσεις ότι η δομή θα ήταν έτοιμη πριν αρκετούς μήνες, εντούτοις οι διαβεβαιώσεις αυτές έπεσαν στο κενό. Αιτία, όπως εξήγησε στα Νέα της Λέσβου, άμεσα εμπλεκόμενος με την εκτέλεση των έργων, «αποτελούν δύο παράμετροι. Η πρώτη αφορά στην κατασκευή δύο οδικών αξόνων και η δεύτερη στην κατασκευή και λειτουργία του ταχυδιυλιστηρίου». Και αυτά τα δύο έργα, «δεν υπάρχει περίπτωση να παραδοθούν, ιδιαίτερα στην περίπτωση του ταχυδιυλιστηρίου, πριν το φθινόπωρο κι αν», ήταν η χαρακτηριστική φράση που ειπώθηκε.

Σε συνδυασμό και με τ’ άλλα εξωγενή προβλήματα, όπως αυτά έχουν καταγραφεί κι αφορούν στις αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, την προσφυγή στη δικαιοσύνη και την αλλαγή ηγεσίας στο υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου, εύκολα καταλήγει κάποιος στο συμπέρασμα ότι η υπό κατασκευή δομή θυμίζει το γεφύρι της Άρτας.

Ειδικά, αν ανοίξει και το κεφάλαιο της υδροδότησης της δομής, που μέχρι σήμερα γίνονται αποσπασματικές αναφορές του τύπου, «ήξεις αφήξεις, ου εν πολέμω θνήξεις», τότε καθίσταται σαφές ότι άμεση λύση στο πρόβλημα δεν είναι εφικτή στον… ορίζοντα της Βάστριας.

Το ιστορικό που αφορά στην κατασκευή της δομής φιλοξενίας προσφύγων και μεταναστών στη Βάστρια, απ’ όποια οπτική γωνία κι αν το εξετάσουν οι εμπλεκόμενοι φορείς, βρίθει παραδειγμάτων αναστολής αποφάσεων και μη ταχείας υλοποίησης του έργου. Ενός έργου που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση κι όφειλε η Ελλάδα να το έχει αποπερατώσει στις ορισθείσες ημερομηνίες. Ασφαλώς και η καθυστέρηση παράδοσης ενός τέτοιου φαραωνικού έργου δεν υφίσταται μόνο στην Ελλάδα. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζουν και κράτη πολύ πιο ανεπτυγμένα από τη χώρα μας. Ωστόσο, η κατάσταση που διέπει την ολοκλήρωση του έργου, γεννά πολλά ερωτήματα. Και τούτο, μιας και οι εκάστοτε θέσεις, ειδικά των εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης, αλλάζουν, ανάλογα με το ποιος βρίσκεται πού και τι πρεσβεύει. 

Αποτελεί δε χαρακτηριστικό της αργοπορίας αποπεράτωσης του έργου η τελευταία δήλωση για το θέμα, του τότε υπουργού Μετανάστευσης, Νίκου Παναγιωτόπουλου, κατά την επίσκεψή του στα υπό κατασκευή έργα στη Βάστρια ότι «το έργο της κατασκευής κλειστής ελεγχόμενης δομής στη θέση Βάστρια, στη βόρεια Λέσβο, έχει ήδη φτάσει στο 95% της ολοκλήρωσής του και αναμένεται να παραδοθεί εντός του 2025, καθώς αποτελεί υποχρέωση της χώρας απέναντι στην Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία το χρηματοδοτεί». 

Δεν ήταν δε και λίγες οι φορές, που από τον ένα μήνα παράδοσης, πηγαίναμε στον άλλο και το… σίριαλ συνεχίζεται. Να σημειωθεί ότι το Δημόσιο με αφορμή την τότε συνεδρίαση του ΣτΕ που θα έκρινε οριστικά τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, είχε αποφασίσει να την αποσύρει, αναγνωρίζοντας τυπικά και ουσιαστικά τις ανακρίβειες και αστοχίες που περιέχει, καθώς και τα σημαντικά προβλήματα που έχει παραλείψει.

Να θυμίσουμε εδώ ότι η Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου μαζί με τους παρέδρους των τοπικών κοινοτήτων πέριξ της υπό κατασκευή δομής, είχαν προσφύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον του κύρους της ΜΠΕ, κερδίζοντας τα πρώτα ασφαλιστικά μέτρα, με το αρμόδιο τμήμα να αποφασίζει τη διακοπή των εργασιών διαπλάτυνσης του δρόμου σύνδεσης της δομής με το κυρίως έργο, για λόγους περιβαλλοντικούς. Επίσης το ΣτΕ έκρινε παράνομη την κοπή των 35.000 πεύκων που απαιτούσε η διαπλάτυνση του δρόμου και η κατασκευή κοινωφελών δικτύων μεταφοράς ενέργειας και ύδρευσης-αποχέτευσης.

Το υπουργείο Μετανάστευσης, αυτήν την χρονική περίοδο, τροποποίησε την Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, στα επίμαχα σημεία, θεωρώντας ότι τα έργα θα έχουν ολοκληρωθεί. Κάτι, που όπως φάνηκε συν τω χρόνω, δεν έγινε. 

Σύμφωνα με τα ισχύοντα, η κλειστή ελεγχόμενη δομή στη θέση «ΒΑΣΤΡΙΑ» βρίσκεται στην κορυφή του μεγαλύτερου δάσους του Αιγαίου, η έκταση του οποίου είναι 300.000 στρέμματα. Στο παρελθόν, η κατασκευή της δομής είχε ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων από τους οικολόγους καθώς, σύμφωνα με όσα υποστήριζαν, «σε περίπτωση πυρκαγιάς η Λέσβος θα κινδυνεύσει με ανυπολόγιστη καταστροφή και τεράστιο αριθμό θυμάτων, τόσο εντός της δομής όσο και στα γύρω χωριά». 

Με βάση τα στοιχεία, η κατασκευή του έργου έχει προϋπολογισμό 76.000.000 ευρώ και σύμφωνα με την υπογραφείσα σύμβαση, που προέβλεπε ως χρόνο παράδοσης τον Μάιο του 2022, τρία χρόνια μετά κι ενώ το μεγαλύτερο μέρος του προϋπολογισμού έχει δαπανηθεί, το έργο ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί.

Μείνετε ενημερωμένοι με τα πιο σημαντικά νέα

Πατώντας το κουμπί Εγγραφή, επιβεβαιώνετε ότι έχετε διαβάσει και συμφωνείτε με τηνΠολιτική Απορρήτου και τουςΌρους Χρήσης
Διαφήμιση