Τον χαμένο χρόνο για την κατασκευή της Μονάδας Επεξεργασίας Λυμάτων για τον βιολογικό καθαρισμό της νότιας Μυτιλήνης προσπαθεί να εκμεταλλευτεί η ΔΕΥΑΛ, τρέχοντας παράλληλα τις διαδικασίες για την χρηματοδότηση των δικτύων. Στη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου που θα πραγματοποιηθεί αύριο, Τρίτη, ο Γιώργος Φλώρος θα εισηγηθεί την επικαιροποίηση της μελέτης για την ένταξη του έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης. Η ΔΕΥΑΛ ζητά την εξασφάλιση του ποσού των 12 εκατ. ευρώ για την ολοκληρωμένη εκτέλεση του έργου, έτσι όπως θα έπρεπε να είχε συμβεί από την αρχή για να λυθεί το σοβαρό αυτό πρόβλημα στα νότια προάστια της πρωτεύουσας.
Αυτή είναι η ύστατη προσπάθεια που καταβάλλει η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Λέσβου προκειμένου να εκτελεστεί ενιαία και ολοκληρωμένα το έργο του βιολογικού καθαρισμού της νότιας Μυτιλήνης, μετά από τις τελευταίες δεσμεύσεις του Υπουργού Εσωτερικών, Μάκη Βορίδη, για την άμεση δρομολόγηση των ώριμων έργων περιβάλλοντος. Η Διοίκηση της ΔΕΥΑΛ επιδιώκει με κάθε τρόπο την ένταξη του συγκεκριμένου έργου, καθώς και των υπόλοιπων τμημάτων της Μυτιλήνης, ώστε να κλείσει οριστικά τον φάκελο του βιολογικού καθαρισμού που παραμένει ανοιχτός εδώ και δύο 10ετίες.
Όπως είναι γνωστό, τον Δεκέμβριο του 2020 δημοπρατήθηκε η κατασκευή της Μονάδας Επεξεργασίας Λυμάτων στη θέση Κουτσουκίδι με την χρηματοδότηση των 5 εκατ. ευρώ που είχε εξασφαλιστεί το 2019 από το πρόγραμμα “Φιλόδημος”. Η καθυστέρηση στην έναρξη αυτού του έργου είναι μεγάλη, εξαιτίας αρχικά της αποχής των μηχανικών από τους διαγωνισμούς και στη συνέχεια λόγω της μη συγκρότησης της αρμόδιας Επιτροπής. Τον περασμένο Γενάρη όλα έδειχναν ότι ξεπεράστηκαν τα προβλήματα, όταν αναδείχθηκε ο μειοδότης του έργου, αλλά ακολούθησε η κατάθεση προσφυγής που οδήγησε σε νέα καθυστέρηση. Εκτός όμως από αυτό το ζήτημα, εκκρεμεί η εξασφάλιση άλλων 12 εκατ. ευρώ, προκειμένου να μπορέσει να εκτελεστεί συνολικά το έργο της αποχέτευσης των οικισμών της νότιας πόλης με την κατασκευή και των δικτύων.
Χρυσή ευκαιρία
Ο Πρόεδρος της ΔΕΥΑΛ, Γιώργος Φλώρος, από την αρχή της θητείας του μέχρι σήμερα καταβάλλει προσπάθειες για να εξασφαλίσει την επιπρόσθετη χρηματοδότηση, αλλά μέχρι πρότινος δεν υπήρχε καμία επίσημη δέσμευση από πλευράς των Υπουργείων. Τώρα, φαίνεται πως το Υπουργείο Εσωτερικών έχει θέσει σε προτεραιότητα τα έργα προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας υγείας, και γι’ αυτό υπάρχει έντονη κινητικότητα, προκειμένου να υλοποιηθούν μέσω των προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη.
«Εδώ και 2 χρόνια πιέζουμε προς κάθε κατεύθυνση για να προχωρήσει ο βιολογικός καθαρισμός της νότιας πόλης ολοκληρωμένα και φαίνεται ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή για να ικανοποιηθεί το αίτημά μας. Ο φάκελος είναι έτοιμος και μόλις ληφθεί η απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου θα υποβληθεί τον επόμενο μήνα με την ελπίδα ότι θα έχουμε θετική ανταπόκριση. Δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια καθυστερήσεων και είναι πολύ σημαντικό να ξεκινήσουν τα δίκτυα μαζί με την Μονάδα που θα ανατεθεί πολύ σύντομα», δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Γ. Φλώρος.
Οι οικισμοί
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο προϋπολογισμός για την κατασκευή της ΜΕΛ είναι 3,5 εκατ. ευρώ και το υπόλοιπο ποσό έως τα 5 εκατ. θα διατεθεί για την κατασκευή τμήματος του κεντρικού αποχετευτικού αγωγού που θα περνάει από τους οικισμούς της Αγίας Μαρίνας, το Καγιάνι και το Πληγώνι, αφήνοντας εκτός, σε πρώτη φάση τη Βαρειά, την Κράτηγο, τη Βίγλα, τη Νεάπολη, το Ακρωτήρι και το Κουμκό.
Η Μ.Ε.Λ. θα κατασκευαστεί στην περιοχή της Αγριλιάς, αριστερά του επαρχιακού δρόμου προς Λουτρά και σε απόσταση 200 μέτρων περίπου από τα όρια του οικισμού. Το έργο περιλαμβάνει την εγκατάσταση επεξεργασίας λυμάτων με το σύστημα ενεργού ιλύος, με παρατεταμένο αερισμό, με ταυτόχρονη πλήρη σταθεροποίηση ιλύος, βιολογική επεξεργασία αζώτου και τριτοβάθμια επεξεργασία, ισοδύναμου πληθυσμού 9.500 κατοίκων για τα έργα της Α΄ φάσης (20ετία). Στην εργολαβία περιλαμβάνεται, επίσης, η εξάμηνη δοκιμαστική λειτουργία από τον ανάδοχο.
Η διάρκεια των εργασιών θα είναι 30 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Με πρόχειρους υπολογισμούς, εφόσον η σύμβαση υπογραφεί μέχρι το καλοκαίρι, θα μπορέσει να ολοκληρωθεί (αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις) μέχρι το τέλος του 2024.