- «Δεν έχουμε εγκαταλείψει ούτε μια μέρα αυτό το έργο γιατί γνωρίζουμε την σημασία και την αναγκαιότητά του για όλη τη Λέσβο», δηλώνει ο Στρ. Κυρατζής
Καλά νέα έρχονται από την Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου σε ό,τι αφορά το νέο οδικό άξονα Καλλονής – Πέτρας, ένα έργο που έχει “κολλήσει” τους τελευταίους μήνες λόγω της αλλαγής της χάραξης αλλά καταβάλλονται συντονισμένες προσπάθειες για να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατό. Με ενέργειες του Αντιπεριφερειάρχη Προγραμματισμού και ΕΣΠΑ, Στρατή Κυρατζή, εκταμιεύθηκε το ποσό του 1.770.000 ευρώ για την καταβολή των αποζημιώσεων στους δικαιούχους για τις απαλλοτριώσεις, πλην της νέας χάραξης, και μέσα στις επόμενες ημέρες θα πιστωθούν στους λογαριασμούς τους. Παράλληλα, όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο κ. Κυρατζής, αναμένεται η οριστικοποίηση του επικαιροποιημένου προϋπολογισμού του έργου προκειμένου να προχωρήσει χωρίς την διεξαγωγή νέου διαγωνισμού που θα οδηγήσει σε επιπλέον καθυστέρηση.
Η Περιφερειακή Αρχή έτρεξε το τελευταίο χρονικό διάστημα για την καταβολή των αποζημιώσεων για τις απαλλοτριώσεις, προκειμένου αφενός να “κλειδώσει” το έργο και αφετέρου για να μην συμπληρωθεί το 18μηνο που τίθεται από το νόμο για την εκτέλεση της απόφασης του δικαστηρίου, αφού σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να οριστούν εκ νέου οι τιμές. Ωστόσο, εξακολουθεί να επικρατεί προβληματισμός ως προς την τροποποίηση της χάραξης του νέου οδικού άξονα σε μήκος 1,7 χλμ. όπου συνέπιπτε με το φράγμα Τσικνιά, αφού πλέον σχεδιάστηκε από το Υπουργείο Υποδομών νέα χάραξη 4 χλμ., δηλαδή επιμήκυνση του δρόμου κατά 2,3 χλμ..
Σε συνέντευξη τύπου που είχε παραχωρήσει ο Περιφερειάρχης, Κώστας Μουτζούρης τον Μάρτιο είχε δηλώσει ότι είναι πολύ πιθανό να πρέπει να διεξαχθεί νέα δημοπράτηση του έργου, που θα σήμαινε σημαντική καθυστέρηση για την οποία δεν φέρει καμία ευθύνη η Περιφέρεια. Θυμίζουμε ότι ο πρώτος διαγωνισμός είχε διεξαχθεί τον Μάιο του 2021 με προϋπολογισμό 20 εκατ. ευρώ. Έκτοτε έχουν περάσει 3 χρόνια, το κόστος σε όλα τα δημόσια έργα αυξάνεται και εν προκειμένω προστίθενται επιπλέον 2,3 χλμ..
Σύμφωνα όμως με τις τελευταίες πληροφορίες και δεδομένου ότι η χρηματοδότηση του έργου με το ποσό των 20 εκατ. ευρώ είναι εξασφαλισμένη από τη νέα Προγραμματική Περίοδο όπου μεταφέρθηκε το έργο στο τέλος του 2023, η τροποποίηση του προϋπολογισμού δεν θα είναι σημαντική και γι’ αυτό εξετάζεται το ενδεχόμενο να εκτελεστεί από τον πρώτο ανάδοχο, εφόσον συμφωνήσει και ο ίδιος.
Αισιόδοξος ότι θα δοθεί η καλύτερη δυνατή λύση δήλωσε ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης, τονίζοντας: «Δεν έχουμε εγκαταλείψει ούτε μια μέρα αυτό το έργο γιατί γνωρίζουμε την σημασία και την αναγκαιότητά του για όλη τη Λέσβο. Περιμένουμε να πάρουμε στα χέρια μας το νέο προϋπολογισμό έτσι ώστε να έρθουμε σε επαφή με τον ανάδοχο και να εξετάσουμε αν μπορεί να εκτελεστεί χωρίς νέο διαγωνισμό. Αυτός είναι ο στόχος μας για να μην έχουμε άλλες καθυστερήσεις και πολύ σύντομα θα γνωρίζουμε πώς θα προχωρήσουμε», υπογράμμισε ο κ. Κυρατζής.
Το σημαντικό αυτό έργο που ξεκίνησε να σχεδιάζεται πριν από 25 χρόνια, μαζί με το νέο άξονα Καλλονής – Σιγρίου, είναι ένας νέος οδικός άξονας από το κέντρο του νησιού προς τις τουριστικές περιοχές της βόρειας Λέσβου που πράγματι αποτελεί ένα αναγκαίο έργο υποδομής, το οποίο θα έπρεπε να είχε ήδη εκτελεστεί, αφού θα συνδέει την Καλλονή με την Πέτρα μέσα σε 10’, παρακάμπτοντας όλες τις επικίνδυνες στροφές του υφιστάμενου οδικού άξονα.
Η χρηματοδότηση της α’ φάσης του έργου αφορά στο τμήμα από την διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής μέχρι την διασταύρωση προς Στύψη. Η χάραξη του νέου οδικού άξονα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στην διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και καταλήγει στην διακλάδωση προς Στύψη. Βάσει της μελέτης, ο νέος δρόμος θα καταλήγει στην είσοδο της Πέτρας, αλλά δεδομένου ότι ο συνολικός προϋπολογισμός ήταν αρκετά υψηλός, φθάνοντας τα 40 εκατ. ευρώ χωρίστηκε σε δύο τμήματα και η Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε να προχωρήσει το πρώτο τμήμα, που είναι και το μεγαλύτερο και δυσκολότερο ως προς την κατασκευή, αφού αφορά σε εξ ολοκλήρου νέα χάραξη με πόρους από το ΕΣΠΑ.