Αναμφισβήτητα και με δεδομένη την σκληρή κριτική που του ασκείται ιδιαίτερα τα τελευταία χρόνια, το Facebook από την εμφάνισή του το πολύ μακρινό (τεχνολογικά) 2004, κατάφερε να εξελιχθεί σε ναυαρχίδα των κοινωνικών δικτύων και το πιο δημοφιλές από αυτά. Με μια σειρά εξαγορών άλλων παρεμφερών εφαρμογών (Instagram, WhatsApp) κατάφερε να «καταλάβει» και ένα μεγάλο εύρος των επικοινωνιών μας. Πλέον, φαίνεται πως περνάει στην επόμενη φάση του, συστήνοντάς μας έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας αξιοποιώντας τις νέες τεχνολογίες.
Όλα αυτά συνοψίζονται στο όνομα “metaverse” (σύμπτυξη των λέξεων meta και universe, θα μπορούσαμε να το αναφέρουμε και ως μετα-σύμπαν), που ουσιαστικά αποτελεί μια εκδοχή εικονικής πραγματικότητας του ίντερνετ. Πρόκειται για έναν ψηφιακό κόσμο, όπου το πραγματικό και το εικονικό «παντρεύονται» και επιτρέπουν στους χρήστες να επικοινωνούν σε ένα εικονικό περιβάλλον. Πρακτικά αναφερόμαστε σε μια σειρά προϊόντων και υπηρεσιών επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας στην οποία το Facebook βλέπει το μέλλον και φτάνει μάλιστα στο σημείο να προσλάβει περισσότερα από 10.000 άτομα στην Ευρώπη για να δουλέψουν πάνω σε αυτό το φιλόδοξο έργο.
«Το metaverse έχει την προοπτική να βοηθήσει να ξεκλειδώσουμε την πρόσβαση σε νέες δημιουργικές, κοινωνικές και οικονομικές ευκαιρίες. Και οι Ευρωπαίοι θα το διαμορφώσουν από την αρχή», αναφέρει η πλατφόρμα σε δημοσίευσή της, ενώ και ο ιδρυτής και ιδιοκτήτης του Facebook είπε: «Τα επόμενα χρόνια περιμένω πως θα μας βλέπουν κυρίως ως μια εταιρεία metaverse από μια εταιρεία social media».
Σενάριο επιστημονικής φαντασίας
Ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε όλα αυτά τα σχέδια. Για την ακρίβεια το metaverse εξερευνήθηκε ως έννοια για πρώτη φορά από τον συγγραφέα Νιλ Στίβενσον το 1992, όταν στο βιβλίο του Snow Crash αναφερόταν σε έναν συνδυασμό φυσικής, επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας στο διαδίκτυο. Κάποια ηλεκτρονικά παιχνίδια έχουν ήδη δημιουργήσει αυτό που θα μπορούσαμε να αποκαλέσουμε «εμβρυική» εκδοχή του metaverse, όπως για παράδειγμα το Roblox, με εκατομμύρια παιχνίδια για παιδιά και εφήβους ή το Fortnite, που μετρά ήδη 350 εκατομμύρια παίκτες.
Σταδιακά αυτές οι τεχνολογίες θα γιγαντωθούν, αφού οθόνες, ολογράμματα, γυαλιά-κράνη εικονικής και επαυξημένης πραγματικότητας θα επιτρέπουν την μετάβαση από φυσικούς χώρους σε εικονικούς.
Αλλαγή ονόματος
Η στροφή αυτή, ή καλύτερα η κατεύθυνση του Facebook σε αυτό που δεν αποκλείεται να αποτελέσει πραγματικότητά μας σε λίγα χρόνια, ενδεχομένως να συνδυαστεί και με μια αλλαγή ονόματος της εταιρείας. Είναι ένα σενάριο που κυκλοφορεί εδώ και πολύ καιρό, παράλληλα με τις πολύ σοβαρές κατηγορίες για την γενικότερη προσέγγιση που ακολουθεί η πλατφόρμα για τους χρήστες της, χωρίς να έχει επισήμως επιβεβαιωθεί ή διαψευστεί, καθώς μεταξύ άλλων αυτό το σενάριο (όπως και η συζήτηση για το metaverse γενικότερα)… πηγαίνει τη συζήτηση αλλού.
Το πιθανότερο σενάριο είναι να αλλάξει όνομα η μητρική εταιρεία όλων αυτών των εφαρμογών, ώστε να αντικατοπτρίζεται η μετάβαση σε αυτά τα νέα προϊόντα και υπηρεσίες. Με λίγα λόγια, θα συνεχίζουμε να χρησιμοποιούμε το Facebook, το Instagram και το WhatsApp, αλλά αυτά δεν θα ανήκουν στο Facebook, αλλά σε μια εταιρεία που θα ονομάζεται αλλιώς. Κάτι, που θυμίζουμε, πως πρακτικά ισχύει για το Google, που εδώ και λίγα χρόνια ανήκει τυπικά στην εταιρεία Alphabet.
Πότε θα γίνει η αλλαγή ονόματος; Δεν αποκλείεται… αύριο κιόλας, στο συνέδριο Connect, στο οποίο περιμένουμε περισσότερες ανακοινώσεις!