Φαγόπυρο: Μια υπερτροφή που λίγοι γνωρίζουν

Το φαγόπυρο ανήκει σε μια διατροφική ομάδα που ονομάζουμε ψευδοδημητριακά. Πρόκειται για σπόρους που καταναλώνονται ως δημητριακά. Τα τελευταία χρόνια το φαγόπυρο έχει γίνει ιδιαίτερα δημοφιλές, κυρίως επειδή το ανέδειξαν ως επιλογή οι διατροφολόγοι και άλλοι ειδικοί της υγιεινής διατροφής.

Το πολύγονον ο τριγωνόσπορος, μαυροσίταρο, για τους φίλους φαγόπυρο, είναι φυτό που καλλιεργείται για τους σπόρους του που μοιάζουν με εκείνους του σταριού, με το οποίο δεν έχει σχέση, όπως συνήθως πιστεύεται.

Καλλιεργήθηκε για πρώτη φορά, στην ενδοχώρα της Νοτιοανατολικής Ασίας, πιθανότατα γύρω στα 6000 π.Χ. και από εκεί εξαπλώθηκε στην Κεντρική Ασία και το Θιβέτ και στη συνέχεια στη Μέση Ανατολή και την Ευρώπη. Στα Ρωσικά και τα Ουκρανικά το φαγόπυρο ονομάζεται “гречка” (grechka) που σημαίνει “ελληνικό”, λόγω της εισαγωγής του στον 7ο αιώνα από τους Βυζαντινούς, φοβερό; Τα 100 γραμμάρια μαγειρεμένου φαγόπυρου έχουν 92 θερμίδες.

Ως καλή πηγή φυτικών ινών, το φαγόπυρο έχει χαμηλό με μέτριο γλυκαιμικό δείκτη. Αυτό σημαίνει ότι είναι ασφαλής η κατανάλωσή του για διαβήτη τύπου 2. Το αντίθετο μάλιστα, φαίνεται από έρευνες πως μειώνει και το σάκχαρο στο αίμα.

Το φαγόπυρο τονώνει επίσης την υγεία της καρδιάς. Ενισχύει πολλές ουσίες ιδανικές για την καρδιά, όπως η ρουτίνη, το μαγνήσιο, ο ψευδάργυρος, οι φυτικές ίνες και συγκεκριμένες πρωτεΐνες.

Ένα σημαντικό στοιχείο του φαγόπυρου είναι ότι δεν περιέχει γλουτένη και έτσι μπορεί να καταναλωθεί από άτομα που εμφανίζουν κοιλιοκάκη και δυσανεξία. Γι’ αυτό το λόγο, έχουν αναπτυχθεί και πολλά παρασκευάσματα αρτοειδών από φαγόπυρο, από τότε που έχει εγκριθεί για κατανάλωση στα πλαίσια διατροφής χωρίς γλουτένη στον Καναδά, στην Ευρώπη και στην Αυστραλία.

Το φαγόπυρο θεωρείται πια υπερτροφή και έτσι μπορούμε να το βρούμε στα σούπερ-μάρκετ. Πολλές συνταγές, αν όχι οι περισσότερες, υποκαθιστούν το ρύζι για την πρόσληψη περισσότερων διατροφικών στοιχείων.

Γι’ αυτό και χρησιμοποιείται ως γέμιση σε φαγητά, στα γεμιστά, αλλά φυσικά ως κύριο συστατικό σε σαλάτες και συνδυαστικά με όσπρια. Επιπλέον, στην αγορά θα βρείτε και εναλλακτικές επιλογές, όπως αλεύρι από φαγόπυρο, με το οποίο μπορείτε να φτιάξετε πίτσα, ψωμί και πίτες.