- Καθυστερούν οι εργασίες, αλλά και οι πληρωμές από το Υπουργείο Υποδομών
Νέα παράταση έως τις 14 Απριλίου δόθηκε από το Υπουργείο Υποδομών για την ολοκλήρωση του έργου στο λιμάνι Σιγρίου, όπου από το καλοκαίρι έχει ξεκινήσει η δημιουργία του αλιευτικού καταφυγίου. Αν και υπό κανονικές συνθήκες το έργο θα έπρεπε να παραδοθεί τον επόμενο μήνα, η εργολήπτρια εταιρεία, σε συνεννόηση με το Υπουργείο, αποφάσισαν την παράταση κατά 3,5 μήνες, επειδή καθυστέρησε η παράδοση των απαιτούμενων μελετών. Επιπλέον, το τελευταίο διάστημα έχει παρουσιαστεί πρόβλημα και με τις πληρωμές των λογαριασμών από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων που θα πρέπει να διευθετηθεί άμεσα για να μην υπάρξει και νέα παράταση τους επόμενους μήνες.
Η εταιρεία “ΕΡΤΕΚΑ” που ανέλαβε το έργο το 2017 ολοκλήρωσε το καλοκαίρι τις υποθαλάσσιες υποδομές και την κατασκευή του νέου κρηπιδώματος, παραδίδοντας επί της ουσίας το νέο κεντρικό λιμάνι, αν και τυπικά η παράδοση και η διοικητική παραλαβή θα γίνει μόλις εκτελεστεί και το συμπληρωματικό έργο στο αλιευτικό καταφύγιο. Το μόνο που εκκρεμεί στο κεντρικό λιμάνι του Σιγρίου είναι τα λεγόμενα έργα πλατείας, δηλαδή η πλακόστρωση, ο ηλεκτροφωτισμός και οι υδραυλικές εγκαταστάσεις που θα κατασκευαστούν όταν διαμορφωθούν και οι επιπλέον θέσεις στο αλιευτικό καταφύγιο.
Αν και αρχικά η σύμβαση προέβλεπε ότι το λιμάνι θα ήταν έτοιμο στο τέλος του Οκτωβρίου του 2020, δόθηκε 7μηνη παράταση από το Υπουργείο Υποδομών λόγω καθυστερήσεων στις μελέτες, αλλά και εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν φέτος με την υγειονομική κρίση και επηρεάζουν και την εκτέλεση των δημόσιων έργων. Ειδικότερα, η παράταση κρίθηκε αναγκαία λόγω καθυστέρησης στην έγκριση της ηλεκτρομηχανολογικής μελέτης, για λόγους που συνδέονται με ακραία καιρικά φαινόμενα, λόγω του lockdown που επέφερε μεγάλες καθυστερήσεις στις προμήθειες υλικών και στην εκτέλεση εργασιών, αλλά και εξαιτίας των ακτοπλοϊκών δρομολογίων του περασμένου καλοκαιριού, που ανάγκασαν την εταιρεία να αποδεσμεύσει μεγάλο τμήμα του χώρου του λιμανιού.
Το αρχικό κόστος του έργου ήταν 14,06 εκατ. ευρώ ενώ η εργολαβία συμβασιοποιήθηκε με 9.465.901,38 ευρώ. Αναθέτουσα αρχή είναι το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Πύλη εισόδου
Το καινούργιο λιμάνι στο Σίγρι αποτελεί πύλη εισόδου στη Λέσβο από τη δυτική πλευρά και επί του παρόντος εξυπηρετεί την γραμμή Πειραιάς – Μύκονος – Μεστά Χίου – Σίγρι. Στόχος των τοπικών φορέων είναι να υπάρξει σύνδεση και με τη Ραφήνα, αλλά και προς και από τη Βόρειο Ελλάδα. Σκοπός της κατασκευής του έργου εξ’ αρχής ήταν η δημιουργία ενός σύγχρονου εμπορικού και επιβατικού λιμένα στο Σίγρι, που αφενός θα εξυπηρετεί καλύτερα την ήδη υπάρχουσα ακτοπλοϊκή κίνηση, αφετέρου θα δώσει τη δυνατότητα αναβάθμισης των ακτοπλοϊκών συνδέσεων, γεγονός καθοριστικής σημασίας για το Σίγρι και την ευρύτερη περιοχή της βορειοδυτικής Λέσβου, με άμεσα θετικά αποτελέσματα στην τουριστική της κίνηση.
Η μεγάλη αναπτυξιακή σημασία αυτού του έργου για την βόρεια και δυτική Λέσβο, αλλά και ολόκληρο το νησί έγκειται κατ’ αρχήν στο γεγονός ότι η χρονική διάρκεια του ταξιδιού από την Αθήνα και συγκεκριμένα από τη Ραφήνα μέχρι το Σίγρι περιορίζεται στις 5 – 6 ώρες, όταν σήμερα τα πλοία προσεγγίζουν το λιμάνι της Μυτιλήνης από τον Πειραιά σε 10 – 12 ώρες, δηλαδή μετά από μισή μέρα. Επιπλέον, αναβαθμίζεται η ακτοπλοϊκή σύνδεση και η συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση με την Βόρεια Ελλάδα, αφού αν κάποιος επισκέπτης θέλει να διαμείνει στην Ερεσό ή το Σίγρι πρέπει σήμερα φθάνοντας στην πόλη να διασχίσει όλο το νησί, διανύοντας 100 χλμ., ενώ με το νέο λιμάνι οι τουρίστες θα μπορούν απευθείας και χωρίς ταλαιπωρία να φθάνουν στον προορισμό τους. Υπολογίζεται μάλιστα ότι αν και εφόσον υπάρξει σύνδεση με τα λιμάνια της Καβάλας και του Βόλου, η διάρκεια του ταξιδιού δεν θα είναι μεγαλύτερη από 4 ώρες.
Δύο πλοία
Στο νέο λιμάνι έχουν διαμορφωθεί δύο θέσεις πλαγιοδέτησης επιβατηγών πλοίων, ενώ παράλληλα θα μπορούν να εξυπηρετούνται τα εμπορικά σκάφη, χωρίς να παρεμποδίζεται η λειτουργία του επιβατικού λιμανιού. Παράλληλα με το συμπληρωματικό έργο των 3 εκατ. ευρώ που εγκρίθηκε το χειμώνα από το Υπουργείο Υποδομών θα αυξηθούν οι διαθέσιμες θέσεις πρόσδεσης για τα αλιευτικά σκάφη. Η παρέμβαση αυτή λήφθηκε υπόψη, αφού αναγνωρίστηκε μεταξύ άλλων ότι προέκυπταν βάσιμα αυξημένες ανάγκες σε σχέση με την αρχική μελέτη για τις ηλεκτρομηχανολογικές υποδομές και εγκαταστάσεις.
Στο συμπληρωματικό έργο έχει προβλεφθεί μεταξύ άλλων επέκταση του μώλου για τα αλιευτικά σκάφη, εγκατάσταση φωτισμού με πυλώνες και ιστούς φωτισμού, καθώς και σύστημα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, σύστημα ύδρευσης με κιβώτια παροχών νερού για το αλιευτικό καταφύγιο και εγκατάσταση συστήματος πυρόσβεσης.
Όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο Πρόεδρος της Κοινότητας του Σιγρίου, Παύλος Τσίκνας, με τη νέα παράταση που δόθηκε για την κατασκευή του αλιευτικού καταφυγίου οι ψαράδες διαμαρτύρονται γιατί δεν μπορούν να δέσουν τις βάρκες τους και κινδυνεύει η περιουσία και το εισόδημά τους. «Θεωρώ ότι οι εργασίες δεν προχωρούν όπως θα έπρεπε και γι’ αυτό δίνονται συνεχώς παρατάσεις. Υπάρχει κωλυσιεργία και δεν γνωρίζουμε πού ακριβώς οφείλεται. Ελπίζουμε την άνοιξη να έχουν ολοκληρωθεί όλες οι εργασίες και να λειτουργήσει το σημαντικό αυτό έργο προς όφελος των ντόπιων και των επισκεπτών».