Απογοητευμένος δηλώνει ο εν αργία Κοινοτάρχης Μυτιλήνης Πάνος Πίτσιος από την αποσπασματική, όπως διαπιστώνει, πεζοδρόμηση στα Λαδάδικα, αν και το μέτρο από την εφαρμογή του τα τελευταία χρόνια έχει συμβάλει σημαντικά στην προσέλκυση επισκεπτών στην περιοχή. Αυτό τροφοδότησε και την λειτουργία νέων επιχειρήσεων, μια και τα Λαδάδικα έχουν μετατραπεί σε πόλο έλξης.
Η πεζοδρόμηση εφαρμόστηκε για πρώτη φορά επί Δημαρχίας Σπύρου Γαληνού το 2017, όταν ήταν πρόεδρος στην Κοινότητα Μυτιλήνης ο κ. Πίτσιος, ο οποίος έδωσε αγώνα απέναντι σε συμφέροντα που ήθελαν τα Λαδάδικα αυτοκινητόδρομο και το καλοκαίρι.
Ωστόσο χρόνια μετά και ενώ το μέτρο πλέον έχει πια εδραιωθεί, η εφαρμογή του συνεχίζει να είναι αποσπασματική και με προβλήματα, χωρίς ένα γενικότερο πλαίσιο από πλευράς Δήμου Μυτιλήνης που θα καλύπτει την πεζοδρόμηση ολόκληρου ή έστω του μεγαλύτερου τμήματος του ιστορικού κέντρου της πρωτεύουσας του νησιού μας. Είναι ενδεικτικό ότι εν έτει 2022 η πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου είναι συρρικνωμένη σε σχέση με το 2017, που είχε καλύψει και την οδό Χίου και η πλατεία του Μουσικού Καφενείου ήταν πεζοδρομημένη, ενώ τώρα αν μπει κανείς βράδυ δεν μπορεί να περάσει από τα παρκαρισμένα μηχανάκια.
Ουσιαστικά τον δεύτερο χρόνο, το 2018 αντέδρασαν κάποιοι από τους κατοίκους της οδού Βερναρδάκη που ήθελαν να σταθμεύουν τα αυτοκίνητα έξω από τα σπίτια τους και δεν τους εξυπηρετούσε η προσωρινή ρύθμιση αντίθετης κίνησής τους στον μονόδρομο! Ούτε δέχτηκαν ποτέ να είναι απαγορευμένη η είσοδος των αυτοκινήτων στην οδό Χίου, αλλά να επιτρέπεται μόνο για τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων που κατοικούν στη Βερναρδάκη. Και αυτό, αν μη τι άλλο, δείχνει ότι το πρόβλημά τους δεν ήταν η προσωρινή κάθοδος στο μονόδρομο υπό τον φόβο τροχαίων ατυχημάτων, αυτό ήταν ένα πρόσχημα, στην πραγματικότητα αυτό που αποδείχθηκε είναι ότι δεν ήθελαν να απαγορευτεί η διέλευση των αυτοκινήτων από την οδό Χίου και το πέτυχαν τελικά.
Ουσιαστικά η νυχτερινή πεζοδρόμηση στα Λαδάδικα παρότι αποδεδειγμένα έχει δώσει μία άλλη εικόνα στο κέντρο της Μυτιλήνης συνεχίζει να υπονομεύεται από συγκεκριμένα συμφέροντα, που δεν επιθυμούν να γίνουν βήματα μπροστά, αλλά θέλουν τους δρόμους μόνο για τα αυτοκίνητα για να έχουν την ησυχία τους.
Ο κ. Πίτσιος υπενθυμίζει, δε, την πάγια θέση του ότι κάθε χρόνο θα έπρεπε οι μόνιμες και οι περιοδικές – νυχτερινές πεζοδρομήσεις να επεκτείνονται, μέχρι της πλήρους πεζοδρόμησης ολόκληρου του ιστορικού κέντρου της πόλης (πάντα με τις γνωστές εξαιρέσεις προς τους περιοίκους), όπως συμβαίνει πλέον με όλες τις τουριστικές πόλεις και όχι μόνο.
«Από το 2019, ως Κοινότητα Μυτιλήνης είχαμε προτείνει τη νυχτερινή πεζοδρόμηση και της οδού Ικαρίας, δεδομένου ότι πρόκειται για έναν σημαντικό δρόμο, η πεζοδρόμηση του οποίου θα “έδενε” απόλυτα με τις ήδη πεζοδρομημένες “Αρχιπελάγους” και “Αγίου Ευστρατίου”», τονίζει ο κ. Πίτσιος. Και συνεχίζει: «Για να συμβεί αυτό, το οποίο στηρίζω ανεπιφύλακτα, θα πρέπει η νυχτερινή οδική ροή των οχημάτων που κατέρχονται από την οδό Πιττακού, να διοχετευθεί προς την Προκυμαία, αναγκαστικά μέσω της οδού “Λήμνου” (η οποία είχε χαρακτηριστεί επίσης ως πεζόδρομος, από το 2017)».
Ο εν αργία Κοινοτάρχης υπογραμμίζει ότι ο Σύλλογος “Ασπίδα” προτείνει μαζί με την Κοινότητα την πεζοδρόμηση και των “τελευταίων 100 μέτρων” της Ερμού από το φαρμακείο Πάλλη μέχρι Γενί Τζαμί, αναφέροντας πως όταν αποφασίστηκε η πεζοδρόμηση της Ερμού το 2015 (με ορισμένες αναγκαστικές εξαιρέσεις και με τη χορήγηση καρτών διέλευσης σε συγκεκριμένους δικαιούχους), το εν λόγω “κομμάτι” είχε εξαιρεθεί, καθώς λόγω της υποβαθμισμένης οικονομικής ζωής στην Επάνω Σκάλα, στις διαβουλεύσεις που είχαν προηγηθεί, είχε ζητηθεί από τους επαγγελματίες της περιοχής (από όλους και όχι μόνο της εστίασης), να επιτρέπεται η κυκλοφορία των οχημάτων όλες τις ώρες του 24ώρου, μια και οι επιχειρήσεις θεωρούσαν ότι είναι συμφερότερο για τις ίδιες να κινούνται τα αυτοκίνητα ώστε να μπορούν οι πελάτες να σταματήσουν με τα οχήματά τους και να κάνουν αγορές. Και υπ’ αυτήν την έννοια προειδοποιεί τους αρμόδιους ότι καλό θα είναι να προηγηθεί μία νέα διαβούλευση, ώστε να διαπιστωθεί αν οι συνθήκες του 2015, μετά την παρέλευση 7 χρόνων, έχουν τροποποιηθεί ή όχι.
Όπως τονίζει ο κ. Πίτσιος «η παραπάνω πρόταση για την πεζοδρόμηση και των “τελευταίων 100 μέτρων της Ερμού”, θα είχε πραγματικό νόημα να τίθετο στο “τραπέζι”, εάν η μόνιμη πεζοδρόμηση της υπόλοιπης Ερμού ίσχυε στην πραγματικότητα. Έτσι όπως τίθεται σήμερα, μόνο γέλιο προκαλεί φυσικά, αφού άπαντες γνωρίζουν ότι παρά την ύπαρξη των πινακίδων οδικής κυκλοφορίας που την καθιστούν πεζόδρομο, όταν η αγορά είναι κλειστή, ουσιαστικά ομιλούμε για έναν δρόμο ταχείας κυκλοφορίας. Για ποια “τελευταία 100 μέτρα” να συζητήσουμε, αφού οι οδηγοί όλων ανεξαιρέτως των οχημάτων που εισέρχονται νόμιμα σ’ αυτά, μόλις φτάσουν στο Γενί Τζαμί, αγνοούν τα υφιστάμενα σήματα απαγόρευσης διέλευσης & υποχρεωτικής πορείας προς τα αριστερά, συνεχίζοντας ακάθεκτοι και συνήθως με μεγάλη ταχύτητα, την πορεία τους εντός του υποτιθέμενου “πεζοδρόμου”;;;».
Τέλος, αυτό που σημειώνει ο κ. Πίτσιος για το ρόλο του Δήμου ίσως τελικά να δίνει και την απάντηση γιατί δεν έχουν γίνει βήματα μπροστά για την εξέλιξη των πεζοδρομήσεων κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου, αλλά υπάρχει στασιμότητα, αν όχι και πισωγύρισμα. Ο κ. Πίτσιος παρατηρεί ότι ο Δήμος Μυτιλήνης ουσιαστικά με τον τρόπο που λειτουργεί είναι σαν να έχει εκχωρήσει το δικαίωμα πληροφόρησης των δημοτών, στο δραστήριο Σύλλογο Εστίασης Ασπίδα και αυτός ο ισχυρισμός του προφανώς και δεν αποτελεί αιχμή για την Ασπίδα, αλλά για τον Δήμο ότι βγάζει από πάνω του τις όποιες ευθύνες!