- Οργισμένοι δεκάδες ιδιοκτήτες γης που ενημερώθηκαν πριν από λίγες μέρες ότι ο αγωγός σύνδεσης από την Αγία Παρασκευή στη Μυτιλήνη περνά μέσα από σπίτια, κτηνοτροφικές μονάδες, θερμοκήπια, γεωτρήσεις
- Την Τετάρτη ο καθορισμός των τιμών από το Εφετείο
Θύελλα αντιδράσεων έχει ξεσπάσει τις τελευταίες ημέρες για την κήρυξη της αναγκαστικής απαλλοτρίωσης εκατοντάδων οικοπέδων, επαγγελματικών εγκαταστάσεων, κτημάτων από την Αγία Παρασκευή έως τη Μυτιλήνη με σκοπό την κατασκευή του έργου του φράγματος Τσικνιά, το οποίο ωστόσο έχει “παγώσει” τους τελευταίους μήνες, μετά από την απένταξή του από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Παρ’ όλα αυτά, το Υπουργείο Υποδομών προχωρά στις απαλλοτριώσεις και μεθαύριο Τετάρτη, 3 Απριλίου, θα διεξαχθεί, ενώπιον του μονομελούς Εφετείου, η διαδικασία καθορισμού των τιμών γης, που αποτελεί στην ουσία μια προεκτίμηση των αποζημιώσεων που θα καταβληθούν στους δικαιούχους. Όπως καταγγέλλουν στα “Νέα της Λέσβου” πολλοί θιγόμενοι πολίτες που έχουν απευθυνθεί σε δικηγόρους για να τους εκπροσωπήσουν, οι απαλλοτριώσεις καταστρέφουν τις περιουσίες τους, αφού το έργο θα περάσει μέσα από σπίτια, αγροικίες, θερμοκήπια, κτηνοτροφικές εγκαταστάσεις, ενώ οι αποζημιώσεις που έχουν εγκριθεί είναι ελάχιστες μπροστά στις τεράστιες ζημιές που θα υποστούν.
Ο σχεδιασμός της εγκατάστασης του αγωγού από την Αγία Παρασκευή έως τη Μυτιλήνη αφορά περίπου 400 ιδιοκτησίες και έχει ολοκληρωθεί από το 2022, αλλά μέχρι σήμερα κανείς δεν γνώριζε την μεγάλη έκταση γης που θα απαλλοτριωθεί και μάλιστα με την διαδικασία του κατεπείγοντος επειδή πρόκειται για ένα σημαντικό έργο κοινής ωφέλειας. Επιπλέον, η απόφαση του Υπουργείου για τις απαλλοτριώσεις στάλθηκε πριν από περίπου 20 ημέρες στους Δήμους Μυτιλήνης και Δυτικής Λέσβου και από εκεί στα Γραφεία των Κοινοτήτων, όπου αναρτήθηκε στους πίνακες ανακοινώσεων, χωρίς μέχρι σήμερα να έχουν λάβει γνώση όλοι οι ιδιοκτήτες, αφού δεν ειδοποιήθηκαν προσωπικά για να υπερασπίσουν τα συμφέροντά τους.
Όπως είπε στα “Νέα της Λέσβου” ο δικηγόρος, Τάσος Χατζηγιάννης, που εκπροσωπεί σημαντικό αριθμό θιγόμενων πολιτών, οι ιδιοκτήτες βρέθηκαν προ τετελεσμένων, αφού ενημερώθηκαν πριν μερικές εβδομάδες ότι τα κτήματά τους θα απαλλοτριωθούν και δεν είχαν κανένα περιθώριο αντίδρασης. Για τον λόγο αυτό θα ζητηθεί αναβολή της διαδικασίας την Τετάρτη, έστω για μικρό χρονικό διάστημα, προκειμένου να λάβουν γνώση όλοι οι θιγόμενοι. Από κει και πέρα, η εντολή που έχει λάβει είναι να καταθέσει στο Εφετείο ανταίτηση με την οποία θα ζητείται η αύξηση των τιμών για τις απαλλοτριώσεις, ενώ εξετάζεται και η κατάθεση αίτησης για την επαναχάραξη του έργου. «Στην προκειμένη περίπτωση, οι πελάτες μου πλήττονται ανεπανόρθωτα, δεδομένου ότι η χάραξη του συγκεκριμένου αγωγού περνά μέσα από επαγγελματικές εγκαταστάσεις, θερμοκήπια, οικίες, αγροικίες, γεωτρήσεις, ενώ υπάρχει η δυνατότητα της επαναχάραξης που θα ευνοήσει τόσο τους πολίτες όσο και το Δημόσιο. Δεν μπορεί κανείς να αποζημιωθεί στην πραγματική διάσταση με ένα εφάπαξ ποσό που θα δοθεί, όταν ο ιδιοκτήτης χάνει την δουλειά του ή το σπίτι του ή τις επενδύσεις που έχει κάνει επί σειρά ετών», σημείωσε μεταξύ άλλων ο κ. Χατζηγιάννης.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση μιας ιδιοκτήτριας δύο κτημάτων στην περιοχή των Λάμπου Μύλων, που – όπως μας είπε – βλέπει να καταστρέφεται ό,τι έχει χτίσει επί σειρά ετών με μια απόφαση που εκδόθηκε χωρίς να λαμβάνει υπόψη τα πραγματικά δεδομένα. Η συγκεκριμένη γυναίκα καλείται να παραδώσει στο κράτος 1,5 στρέμμα από το ένα κτήμα, το οποίο είχε ενταχθεί στα Σχέδια Βελτίωσης και έχει προχωρήσει σε επένδυση με την κατασκευή αποθήκης, τοιχίων, περίφραξης, γεώτρησης, ενώ από δεύτερο κτήμα χάνει μισό στρέμμα, το οποίο επίσης έχει ενταχθεί σε πρόγραμμα και πρόκειται να δημιουργηθεί θερμοκήπιο με την λήψη δανείου από την τράπεζα.
«Καταλαβαίνουμε όλοι ότι πρόκειται για ένα αναγκαίο έργο κοινής ωφέλειας και δεν είμαστε αντίθετοι στην υλοποίησή του. Όμως είμαστε κάθετα αντίθετοι στην χάραξη που έγινε και στον γενικότερο σχεδιασμό, αφού θα μπορούσε να περάσει ο αγωγός από το ανάχωμα και να μην πειραχτεί καμία ιδιοκτησία. Είμαστε 150 άνθρωποι στη σειρά που θιγόμαστε και χάνουμε τις περιουσίες μας, ενώ έχουμε επενδύσει σε αυτές. Λίγο πιο πέρα από μένα έχει το σπίτι του ένας ηλικιωμένος κύριος και ο αγωγός περνά από μέσα. Αυτός ο άνθρωπος θα λάβει 2.000 ευρώ ως αποζημίωση και δεν έχει κανένα άλλο περιουσιακό στοιχείο. Πού θα ζήσει;», διερωτήθηκε η ίδια.
Από την Αγία Παρασκευή στη Μυτιλήνη
Η κατασκευή του φράγματος Τσικνιά είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Το κύριο φυσικό αντικείμενο αφορά στην ολοκλήρωση ενός αυτοτελούς και λειτουργικά ανεξάρτητου συστήματος υδροδότησης με 24.000m3/ημέρα πόσιμο νερό (στο 1ο στάδιο ανάπτυξης των έργων) της πόλης της Μυτιλήνης και των οικισμών Καλλονής και Αγίας Παρασκευής, από το φράγμα Τσικνιά. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού.
Ο αγωγός μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη υπολογίζεται ότι θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και την Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ.. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα.