- Πέρα από την καθυστέρηση που συνεπάγεται ο χωρισμός του σε δύο φάσεις, σύμφωνα με τον Περιφερειακό Σύμβουλο, δεν επαρκούν τα κονδύλια για να προχωρήσει το έργο
Βολές και νέο σφυροκόπημα ενάντια στον Περιφερειάρχη, Κώστα Μουτζούρη, επεφύλασσε για μια ακόμη φορά η παρέμβαση του Περιφερειακού Συμβούλου, Άρη Χατζηκομνηνού, στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου που πραγματοποιήθηκε χθες στη Σάμο. Αυτή τη φορά αφορμή για την κριτική του ήταν το έργο της νότιας παράκαμψης στην πόλη της Μυτιλήνης, το οποίο με απόφαση του κ. Μουτζούρη πρόσφατα «έσπασε» σε δύο τμήματα, με στόχο την ένταξη του ενός από αυτά στο επόμενο ΕΣΠΑ. Απόφαση που ο κ. Χατζηκομνηνός αναφέρει πως έμαθε «με έκπληξη και προβληματισμό», αφού – σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει – πρακτικά βάζει το έργο στον πάγο, καθώς είναι αμφίβολο αν υπάρχουν οι διαθέσιμοι πόροι.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τον Περιφερειακό Σύμβουλο, στο τρέχον ΕΣΠΑ 2014 – 2020 στον άξονα που αφορά δρόμους και λιμάνια υπάρχει διαθέσιμο ποσό 43,5 εκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, το Πάσχα του 2020 εντάχθηκαν από την Περιφέρεια σε αυτό επτά έργα συνολικού κόστους 69 εκατομμυρίων ευρώ, από τα οποία ουσιαστικά προχωρά μόνο το ένα, η παράκαμψη του οικισμού Χαλκειός στη Χίο. Επομένως το γεγονός ότι τα κονδύλια στην τρέχουσα προγραμματική περίοδο δεν επαρκούν για αυτά τα έργα, σημαίνει πως θα περάσουν στην επόμενη ως έργα-γέφυρες, όπου υπάρχουν κονδύλια της τάξης των 27 εκατομμυρίων ευρώ.
Με λίγα λόγια, σύμφωνα με τον κ. Χατζηκομνηνό, τίθενται σημαντικά ερωτηματικά για το αν το έργο της νότιας παράκαμψης αλλά και τα υπόλοιπα έργα τελικά θα υλοποιηθούν, καθώς η μόνη ελπίδα του πρώτου είναι να διατεθεί ολόκληρο το ποσό του σχετικού άξονα σε αυτό, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να απενταχθεί κάποιο από τα άλλα έργα. Προς αυτή την κατεύθυνση ήταν και τα ερωτήματα που έθεσε προς τον Περιφερειάρχη και πιο συγκεκριμένα, ποια από τα ενταγμένα έργα θα προσπαθήσει να υλοποιήσει, αφού δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια, σε ποιες ενέργειες έχει προβεί από πέρυσι το Πάσχα και ποιες ενέργειες έχει κάνει για τη χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, όπως είχε προταθεί, και επιπλέον ποια από τα έργα αυτά παραμένουν τελικά στον σχεδιασμό της Περιφερειακής Αρχής.
«Πρόκειται για ένα απόλυτα αναγκαίο έργο, που από την προηγούμενη Κυβέρνηση έχει χαρακτηριστεί έργο πρώτης προτεραιότητας», ανέφερε κατά την τοποθέτησή του ο κ. Χατζηκομνηνός, αναφερόμενος στο έργο της νότιας παράκαμψης, που εδώ και τρεις δεκαετίες σχεδόν «σκοντάφτει» παραμένοντας ως εκκρεμότητα. Εξέφρασε δε και την απαισιοδοξία του για την εξέλιξη του συγκεκριμένου αλλά και των υπόλοιπων έργων, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Ούτε η νότια παράκαμψη, ούτε τα άλλα έργα θα γίνουν τελικά». Πρόσθεσε δε: «Ως παράταξη ξεκινήσαμε ως άλμα ανάκαμψης αλλά καταλήξαμε μάλλον άλμα ανευθυνότητας και λαϊκισμού».
Εντύπωση προκαλεί η σιωπή του Περιφερειάρχη στα όσα του καταλόγισε ο κ. Χατζηκομνηνός καθώς ο κ. Μουτζούρης δεν είπε ούτε λέξη παρακολουθώντας κυριολεκτικά με την πλάτη στον τοίχο και ακολουθώντας την προσφιλή του τακτική «η σιωπή είναι χρυσός».
Το έργο
Θυμίζουμε πως η είδηση του χωρισμού του έργου σε δύο φάσεις με απόφαση του κ. Μουτζούρη ήταν η τελευταία από μια σειρά εξελίξεων τα τελευταία χρόνια: Συγκεκριμένα στην κατασκευή της παράκαμψης από την Παγανή έως το Νοσοκομείο Μυτιλήνης και στο τμήμα από το Νοσοκομείο έως την Βαρειά, που θεωρείται και το «δύσκολο» κομμάτι για το οποίο υπήρχαν και εξακολουθούν να υπάρχουν σθεναρές αντιδράσεις από πολίτες. Ο Περιφερειάρχης είχε αναφέρει τότε πως η πρώτη φάση του έργου θα προωθηθεί προς ένταξη στο νέο ΕΣΠΑ, το οποίο όμως θα ανοίξει την ερχόμενη άνοιξη. Η εξέλιξη αυτή, φυσικά, δεν ήταν θετική για την άμεση κατασκευή της νότιας παράκαμψης της πρωτεύουσας της Λέσβου μετά από 20 και πλέον χρόνια παλινωδιών, αφού προφανώς θα υπάρξει και άλλη καθυστέρηση για ένα «ώριμο» έργο που έχει ανάγκη η πόλη και το νησί γενικότερα για την αποσυμφόρηση της κυκλοφοριακής κίνησης και την γρηγορότερη πρόσβαση σε κρίσιμες Υπηρεσίες, όπως το Νοσοκομείο.
Η ανάγκη υλοποίησης αυτού του έργου είναι μεγάλη όχι μόνο για τους κατοίκους του νησιού, αλλά και για τους επισκέπτες, αφού με αυτόν τον τρόπο το Αεροδρόμιο θα είναι προσβάσιμο χωρίς να απαιτείται η διέλευση των οχημάτων από τις κεντρικές αρτηρίες της πόλης. Η δημιουργία και χρήση της νότιας παράκαμψης θα βοηθήσει, επιπλέον, σημαντικά και την κυκλοφορία των οχημάτων στην πόλη, δεδομένου ότι θα υπάρχει ένας δρόμος που θα συνδέει τις νότιες συνοικίες, Καλλιθέα, Πυργέλια, Νοσοκομείο, Βουναράκι, Χάλικες, Κουμκό, Πληγώνι, Βαρειά, Ακλειδιού, Υφαντήρια, Χρυσομαλλούσα, Ακρωτήρι, Νεάπολη κλπ., με τον κύριο οδικό άξονα προς τα χωριά του νησιού.
Θυμίζουμε μάλιστα ότι τα τελευταία χρόνια, όπως επεσήμανε και ο κ. Χατζηκομνηνός, τόσο η προηγούμενη όσο και η σημερινή κυβέρνηση, μιλούσαν για έργο πρώτης προτεραιότητας για το νησί μας και γι’ αυτό είχε προταθεί η εξασφάλιση της χρηματοδότησης των 43 εκατ. ευρώ είτε από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, είτε από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Οι προτάσεις αυτές όμως φαίνεται ότι εγκαταλείφθηκαν στην πορεία, αν και στις αρχές της χρονιάς ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής είχε δεσμευτεί ότι θα δημοπρατηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2021. Τελικά, η έγκριση των περιβαλλοντικών όρων υπεγράφη πριν μερικές εβδομάδες και η τμηματική εκτέλεση του έργου δεν αφήνει πολλά περιθώρια για την άμεση κατασκευή του, ενώ σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει και ο κ. Χατζηκομνηνός ακόμη και η χρηματοδότησή του, έπειτα από τις αποφάσεις του Περιφερειάρχη, τίθεται εν αμφιβόλω.