- Μεταφέρεται η έδρα του στη Χαλκιδική δημιουργώντας τεράστια προβλήματα για χιλιάδες γονείς και παιδιά στο νησί
- Στην αύξηση του αριθμού Συμβούλων Εκπαίδευσης στέκεται το Υπουργείο, ενώ καθίσταται απορίας άξιο το πώς κατέληξε να δημιουργεί τόσο σημαντικό κενό με το νέο του οργανόγραμμα
Δυσάρεστες εκπλήξεις επεφύλασσε η αλλαγή του οργανογράμματος του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων για τη Λέσβο, αφού στο πλαίσιό της πρακτικά καταργείται η έδρα του Σχολικού Συμβούλου για θέματα Ειδικής Αγωγής από το νησί, καθώς τις αρμοδιότητές του αναλαμβάνει Σύμβουλος που θα έχει την έδρα του… στη Χαλκιδική! Όλα αυτά, ενώ αντίστοιχα καταργείται από το Βόρειο Αιγαίο και η έδρα Συμβούλων Εκπαίδευσης από μια σειρά άλλων ειδικοτήτων, με την κατάργηση εκείνης της Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης να είναι βέβαια αυτή που και λόγω του ευαίσθητου αντικειμένου της λογίζεται ως σοβαρότερη, καθώς είναι δεδομένο ότι θα επιφέρει πολλά προβλήματα σε οικογένειες χιλιάδων παιδιών στη Λέσβο, αλλά και στα υπόλοιπα νησιά.
Ας πάρουμε, όμως, τα πράγματα από την αρχή. Οι Σχολικοί Σύμβουλοι ήταν ένας θεσμός που το 1982 αντικατέστησε εκείνον των Επιθεωρητών στην Εκπαίδευση και μέχρι το 2018 συνέβαλε στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών πάνω στον επιστημονικό και παιδαγωγικό τους ρόλο και στην εφαρμογή της εκάστοτε κυβερνητικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Το 2018 μετονομάστηκαν σε «Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου», και αυτό καθώς αφαιρέθηκε τελείως ο αξιολογικός τους ρόλος απέναντι στους εκπαιδευτικούς, ενώ φέτος μετονομάζονται εκ νέου σε Συμβούλους Εκπαίδευσης, με στόχο να προβούν, μεταξύ των άλλων, και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και των σχολικών μονάδων παιδαγωγικής τους ευθύνης.
Πέραν της μετονομασίας, όμως, σύμφωνα με το νέο οργανόγραμμα του Υπουργείου καταργείται από το Βόρειο Αιγαίο η έδρα των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου στις ειδικότητες Θεολόγων, Φυσικής Αγωγής, Γαλλικών, Οικονομολόγων, Μουσικής, Ηλεκτρολόγων, Εκπαίδευσης για την Αειφορία, Υγείας-Πρόνοιας-Ευεξίας και Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης. Το σοβαρότερο απ’ όλα είναι ότι η έδρα του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης μεταφέρεται από το Βόρειο Αιγαίο στη Μακεδονία και ειδικότερα από τη Λέσβο στη Χαλκιδική, από τη Χίο στην Ανατολική Θεσσαλονίκη και από τη Σάμο στη Δυτική Θεσσαλονίκη αντίστοιχα.
Τα προβλήματα
Οι αλλαγές αυτές, όμως, αναμένεται να δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία του θεσμού, και αυτό γιατί η εμπλοκή του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής σε διαδικασίες αξιολόγησης μαθητών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες είναι άμεση. Είναι πολλές οι φορές που χρειάζεται να επέμβει άμεσα και με την προσωπική του παρουσία να δώσει λύση σε συναφή με την ειδικότητά του προβλήματα που δημιουργούνται στα σχολεία, ενώ παράλληλα προεδρεύει στην Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης, που εκδικάζει τις ενστάσεις των γονέων κατά γνωματεύσεων του ΚΕΔΑΣΥ, σχετικές με την αξιολόγηση των παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες (π.χ. για τη φοίτησή τους σε Ειδικά Σχολεία, σε τάξεις παράλληλης στήριξης, για την προφορική τους εξέταση κ.ά.).
Αυτό πρακτικά σημαίνει πως μετά βεβαιότητας η μεταφορά της έδρας του Συμβούλου Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης από τη Μυτιλήνη στη Χαλκιδική θα προκαλέσει σοβαρές καθυστερήσεις στην έγκαιρη και εύρυθμη λειτουργία της Επιτροπής, εφόσον οι 3 Σύμβουλοι της Μακεδονίας θα είναι υποχρεωμένοι να μετακινούνται τουλάχιστον 3 με 4 φορές κάθε χρόνο σε Λέσβο, Χίο και Σάμο για να λειτουργήσουν την Επιτροπή, αφού προηγουμένως πληρώσουν όλα τα έξοδα μετακίνησης και διαμονής από την τσέπη τους, μέχρι να τους καταβάλλει το Δημόσιο τα προβλεπόμενα έξοδα (και πάντα υπό την προϋπόθεση ότι ο συγκεκριμένος κωδικός μετακινήσεων θα έχει χρήματα).
Με λίγα λόγια είναι βέβαιο πως οι σοβαρές καθυστερήσεις στη διευθέτηση όλων των διαδικασιών στις οποίες με οποιονδήποτε τρόπο εμπλέκεται ο εν λόγω Σύμβουλος Εκπαίδευσης, θα έχουν αποτέλεσμα αυτές να συσσωρεύονται σε βάρος των γονέων και των παιδιών.
Το Υπουργείο
Από τις αλλαγές του οργανογράμματος φυσικά δεν πλήττεται μόνο η Λέσβος, αλλά πάρα πολλές περιοχές της Ελλάδας, καθώς η τελική κατανομή των Συμβούλων Εκπαίδευσης τους αναγκάζει πρακτικά να καλύπτουν μεγάλες γεωγραφικά περιοχές, δημιουργώντας χάσμα αντί για εγγύτητα στο πεδίο άσκησης των καθηκόντων τους. Ο Γενικός Γραμματέας Α/θμιας & Β/θμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής του Υπουργείου Παιδείας, Αλέξανδρος Κόπτσης (ο οποίος ειρήσθω εν παρόδω βρίσκεται από σήμερα στη Λέσβο, για συναντήσεις με φορείς και για να συμμετάσχει αύριο σε εκδήλωση για την εκπαίδευση προσφύγων), κλήθηκε από ΜΜΕ να αιτιολογήσει την συγκεκριμένη κατανομή.
Στην απάντησή του ανέφερε πως τα βασικά κριτήρια που ελήφθησαν υπόψη για την κατανομή των θέσεων Συμβούλων Εκπαίδευσης είναι:
«1. Ισοκατανομή του αριθμού των εκπαιδευτικών που θα έχουν υπό την εποπτεία τους οι Σ.Ε. λόγω των νέων καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους (επιμόρφωση, αξιολόγηση). Έγινε προσπάθεια η κατανομή να είναι περί τους 200 εκπαιδευτικούς ανά Σ.Ε.
- Aριθμός θέσεων Σ.Ε. Όπου υπήρχε επαρκής αριθμός Σ.Ε. κατανεμήθηκαν στην ίδια Διεύθυνση ή Περιφέρεια, όπου υπήρχε μικρός αριθμός Σ.Ε. διευρύνθηκε η περιοχή αρμοδιότητάς τους με γνώμονα το συνδυασμό της ίσης κατανομής εκπαιδευτικών ανά Σ.Ε., της γειτνίασης όπου ήταν δυνατόν και του τρόπου πρόσβασης-προσέγγισης (συγκοινωνιακή σύνδεση)
- Θεσμοθέτηση ειδικοτήτων Σ.Ε. που δεν υπήρχαν έως τώρα και οι οποίες καλύπτουν δύο και τρεις ή και περισσότερες Περιφέρειες».
Σημείωσε δε, πως αυξήθηκαν οι θέσεις Συμβούλων Εκπαίδευσης από 540 σε 800 με στόχο την όσο το δυνατόν καλύτερη εκπαιδευτική, παιδαγωγική και επιστημονική καθοδήγηση και υποστήριξη προς το γενικότερο όφελος της εκπαίδευσης. Παραμένει, ωστόσο, απορίας άξιο πώς με αύξηση κατά 50% σχεδόν του αριθμού Συμβούλων Εκπαίδευσης, κατάφερε το Υπουργείο να δημιουργήσει ένα τόσο μεγάλο και σημαντικό κενό στον χώρο της Ειδικής Αγωγής της Λέσβου και του Βορείου Αιγαίου γενικότερα.