Άνω-κάτω για τα τέλη του αεροδρομίου

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΚΟΙΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΙΚΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΟ “ΣΠΑΤΟΣΗΜΟ”

 

-Το πρόβλημα από την αισθητή αύξηση των τελών στα αεροπορικά εισιτήρια δεν αναμένεται άμεσα αλλά σε 4 χρόνια, όταν η κοινοπραξία των επενδυτών που ανέλαβε την εκμετάλλευση των αεροδρομίων θα αποκτήσει το δικαίωμα για αναπροσαρμογή μέχρι και 5,5 ευρώ πάνω

 

Άδικη αναστάτωση φαίνεται πως προκάλεσαν χθες στους φορείς της Λέσβου δημοσιεύματα του αθηναϊκού Τύπου, σύμφωνα με τα οποία από τις αρχές του 2017 επιβάλλεται τέλος 13 ευρώ σε κάθε αεροπορικό εισιτήριο επιβατών που κινούνται από και προς τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που έχουν ιδιωτικοποιηθεί, μεταξύ των οποίων και το αεροδρόμιο της Μυτιλήνης. Αφορμή γι’ αυτά τα δημοσιεύματα αποτέλεσε η προ μιας εβδομάδας έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης στην οποία αναφέρεται το ποσό των 13 ευρώ από το νέο έτος ως τέλος  αεροδρομίων υπέρ της κοινοπραξίας Fraport – Κοπελούζος, στην εκμετάλλευση της οποίας αναμένεται να περάσουν τα περιφερειακά αεροδρόμια μέχρι το τέλος του έτους.

Ωστόσο η εν  λόγω Κοινή Υπουργική Απόφαση αυτό που προβλέπει δεν είναι τίποτα άλλο από μία μικρή αύξηση του ήδη ισχύοντος τέλους εκσυγχρονισμού (σπατόσημου), το οποίο πληρώνουν οι επιβάτες των αεροδρομίων και τώρα προς 12,7 ευρώ σε κάθε εισιτήριο και αναμένεται να αυξηθεί στα 13 ευρώ από το νέο έτος. Πρόκειται, δηλαδή, για μια μικρή αύξηση της τάξης των 0,30 ευρώ η οποία δεν είναι νέα, αλλά ήδη γνωστή από την σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την κοινοπραξία των επενδυτών στην εκμετάλλευση των οποίων αναμένεται να περάσουν τα αεροδρόμια.

 

Μετά το 2020 το πρόβλημα

 

Το πρόβλημα με την αύξηση του τέλους εκσυγχρονισμού αεροδρομίων αναμένεται να γίνει αισθητό μετά από 4 χρόνια όταν η κοινοπραξία θα έχει ολοκληρώσει τον πρώτο και βασικό κύκλο των έργων εκσυγχρονισμού των αεροδρομίων, οπότε από τη σύμβασή της προβλέπεται να πάρει την “εξουσία” για να αυξήσει το φόρο μέχρι 5,5 ευρώ σε κάθε εισιτήριο, ώστε από τα 12,7 ευρώ που είναι σήμερα και θα διαμορφωθεί στα 13 ευρώ από το νέο έτος, να κλιμακωθεί στα 18,5 ευρώ με τη συμπλήρωση τετραετίας.

 

Ο Παναγιώτης Χατζηκυριάκος

 

Όπως εξήγησε στα “Νέα της Λέσβου” ο Αντιπρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Πρακτόρων, Παναγιώτης Χατζηκυριάκος «με βάση την ενημέρωση που έχουμε από την Ομοσπονδία μας η αύξηση θα είναι πραγματικά μηδαμινή με το νέο έτος, το πρόβλημα όμως θα φανεί σε 4 χρόνια, καθώς το τέλος εκσυγχρονισμού αεροδρομίων θα εκτοξευθεί στα 18,5 ευρώ. Αυτό πράγματι είναι ένα ζήτημα, καθώς για παράδειγμα στο αεροδρόμιο Μυτιλήνης τα αεροπορικά δρομολόγια που γίνονται τους περισσότερους μήνες του χρόνου, είναι για την κάλυψη των αναγκών μετακίνησης του ντόπιου πληθυσμού. Δηλαδή πρόκειται για τις ανάγκες σύνδεσης της Λέσβου με την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Εδώ θέλω να σας θυμίσω πως αυτό ήταν και το πρώτο ζήτημα που είχε θέσει η Περιφερειάρχης Χριστιάνα Καλογήρου κατά την επίσκεψη του Διευθύνοντος Συμβούλου της Fraport στη Μυτιλήνη σχετικά πρόσφατα, όπου κατά τη συνάντηση που είχε γίνει στην αίθουσα συνεδριάσεων του Περιφερειακού Συμβουλίου εκπροσωπήθηκε και η Ένωσή μας».

Και συνεχίζει: «Με αυτό το δεδομένο, η όποια αύξηση στα τέλη του αεροδρομίου θα επιβαρύνει τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, εφόσον το δικό μας αεροδρόμιο κινείται περισσότερο με τους ντόπιους σε αντίθεση με άλλα νησιά, τα αεροδρόμια των οποίων κινούνται περισσότερο με τους τουρίστες. Θέλω δε να επισημάνω προς τους αναγνώστες σας πως με τα σημερινά δεδομένα χωρίς καμία αύξηση στα τέλη του αεροδρομίου, το κάθε εισιτήριο από Μυτιλήνη προς Αθήνα μετ’ επιστροφής επιβαρύνεται με συνολικούς φόρους ύψους 52,48 ευρώ που πληρώνουν οι επιβάτες. Καταλαβαίνετε λοιπόν ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω επιβαρύνσεις».

 

Ο Περικλής Αντωνίου

 

Από τη δική του πλευρά ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Λέσβου, Περικλής Αντωνίου, υπογράμμισε ότι «η οικονομία της Λέσβου και λόγω της μεγάλης βουτιάς στον τουρισμό βρίσκεται σε κακό χάλι και με αυτό το δεδομένο θεωρούμε πως η κοινοπραξία που θα πάρει την εκμετάλλευση του αεροδρομίου μας θα πρέπει να το ξανασκεφτεί για τα περί αυξήσεων στα τέλη. Είμαστε κάθετα αντίθετοι σε τέτοιες λογικές που λειτουργούν αντιαναπτυξιακά και να προσέξουν καλά οι πολιτικοί και οι λοιποί φορείς του τόπου, καθώς το νησί μας και λόγω του μεταναστευτικού βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού για να βρεθεί στην απομόνωση».

 

Τι προβλέπει η σύμβαση

 

Αυτό που επίσημα έχει ανακοινωθεί εδώ και μήνες από το ΤΑΪΠΕΔ μετά την υπογραφή της σύμβασης εκχώρησης των αεροδρομίων στους ιδιώτες για την αναπροσαρμογή των τελών στα περιφερειακά αεροδρόμια είναι το εξής:

«Στα αεροναυτικά τέλη, τα ισχύοντα σήμερα στα Περιφερειακά Αεροδρόμια ανέρχονται σε 12,7 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Με πρωταρχικό σκοπό να καταστεί δυνατή η ανάπτυξη του τουρισμού και να διασφαλιστεί η διεθνής ανταγωνιστικότητα των Ελληνικών Περιφερειακών αεροδρομίων, η Σύμβαση Παραχώρησης προβλέπει ανώτατο όριο αεροναυτικών χρεώσεων σε προκαθορισμένα επίπεδα.

Η Σύμβαση Παραχώρησης δεν προβλέπει ουσιαστική αύξηση των αεροναυτικών τελών. Η συνολική μέγιστη χρέωση έχει οριοθετηθεί σε 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ είναι μόνο δυνατό να αναπροσαρμοστεί ετησίως με τον εκάστοτε ισχύοντα δείκτη τιμών καταναλωτή από την ημερομηνία Έναρξης Παραχώρησης μέχρι την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων.

Μετά την ολοκλήρωση των άμεσων επενδύσεων, δηλαδή όταν οι υποδομές θα έχουν βελτιωθεί ώστε να συμμορφώνονται με τα προκαθορισμένα πρότυπα (σ.σ. σε βάθος 4ετίας), τα Αεροναυτικά Τέλη ανά επιβάτη θα μπορούν να αυξηθούν κατά 5,5 ευρώ κατά μέγιστο, φθάνοντας μέχρι τα 18,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ποσό δυνάμενο μόνο να αναπροσαρμοστεί ετησίως με το 90% του ισχύοντος δείκτη τιμών καταναλωτή».

Πρέπει να σημειώσουμε, ωστόσο, πως στην σύμβαση του Ελληνικού Δημοσίου με την κοινοπραξία υπάρχουν “θολά σημεία” από τα οποία “μένει ανοιχτό παράθυρο” για νέους φόρους στους επιβάτες, προκειμένου να καλύπτονται έξοδα μισθοδοσίας για φύλαξη και άλλους τομείς. Ωστόσο οι προθέσεις της Fraport προς αυτήν την κατεύθυνση αναμένεται να φανούν αφού αναλάβει και τυπικά την ανάληψη των αεροδρομίων, κάτι που αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους.