Σάββατο, 23 Οκτωβρίου, 2021

Και δρόμος και φράγμα!

  • Τροποποίηση της μελέτης του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας αποφάσισε το Υπουργείο Υποδομών, χωρίς να απαιτείται νέος διαγωνισμός ανάθεσης του έργου
  • Δημοπράτηση και για το φράγμα Τσικνιά στις αρχές της επόμενης χρονιάς

«Θα προχωρήσουν το ταχύτερο δυνατό και τα δύο έργα», είπαν σε κοινή δήλωσή τους στα “Νέα της Λέσβου” χθες το απόγευμα ο Χαράλαμπος Αθανασίου και ο Κώστας Μουτζούρης, βγαίνοντας από την αίθουσα συσκέψεων του Υπουργείου Υποδομών, όπου συζητήθηκε το πρόβλημα που έχει προκύψει με τις μελέτες του νέου οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας και του φράγματος Τσικνιά, οι οποίες δείχνουν τον δρόμο να περνά μέσα από τον ταμιευτήρα. 

Η σύσκεψη έγινε υπό τον Υφυπουργό, Γιώργο Καραγιάννη και διήρκεσε περίπου μια ώρα, χωρίς να συζητηθούν λεπτομερώς οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτή την εμπλοκή, η οποία λίγο έλειψε να τινάξει στον αέρα και τα δύο σημαντικά αυτά έργα υποδομών. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στο τι μέλλει γενέσθαι από δω και πέρα και στην ανάγκη να μην υπάρξει καμία καθυστέρηση στην υλοποίησή τους.

Πιο αναλυτικά, εκτός από τον Βουλευτή του Νομού μας και τον Περιφερειάρχη, στην σύσκεψη συμμετείχαν ο Γενικός Διευθυντής Λιμενικών, Υδραυλικών και Κτιριακών Έργων του Υπουργείου, Αντώνης Κοτσώνης, ο μελετητής του φράγματος, Σπύρος Μίχας, ο Διευθυντής Τεχνικών Υπηρεσιών της Περιφέρειας, Δημήτρης Ακριώτης και η Προϊσταμένη του Τμήματος Συγκοινωνιακών Έργων, Αγγελική Σαραντινού. Ο Υφυπουργός ήταν ενήμερος για την πορεία των δύο έργων και για την σημασία τους ανά τομέα, τονίζοντας ότι θα πρέπει να βρεθεί λύση που θα διασφαλίζει την απρόσκοπτη κατασκευή τους. Η πρόταση που τέθηκε εξ’ αρχής στο τραπέζι ήταν η τροποποίηση της μελέτης του δρόμου Καλλονής – Πέτρας, στο επίμαχο σημείο των 2 περίπου χλμ. όπου συναντά τον ταμιευτήρα του φράγματος Τσικνιά. Αν και το έργο, ως γνωστόν, έχει δημοπρατηθεί από τον Μάιο και βρίσκεται στην υπογραφή της σύμβασης, τονίστηκε ότι η χάραξη του δρόμου θα πρέπει να μετακινηθεί δεξιότερα και παράλληλα να γίνουν όλες οι προβλεπόμενες διαδικασίες αδειοδοτήσεων, έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων, απαλλοτριώσεις, χωρίς να απαιτηθεί νέος διαγωνισμός ανάθεσης. Όπως δήλωσε στα “Νέα της Λέσβου” ο Κ. Μουτζούρης, «όλες οι παραπάνω ενέργειες θα γίνουν συντονισμένα και άμεσα προκειμένου η κατασκευή του νέου οδικού άξονα να ξεκινήσει τον ερχόμενο Ιανουάριο».

Την ίδια ώρα, ο Χ. Αθανασίου, που είχε τονίσει εξ’ αρχής ότι η μελέτη για την κατασκευή του ταμιευτήρα δεν μπορεί να αλλάξει επειδή δεν μπορεί να μετακινηθεί η φυσική λεκάνη όπου θα συγκεντρώνεται το νερό, δήλωσε ότι και ο φάκελος του έργου για το φράγμα Τσικνιά θα παραδοθεί έως το τέλος του χρόνου για να διεξαχθεί η δημοπράτηση τον Δεκέμβριο ή τον ερχόμενο Γενάρη

Οι παραπάνω εξελίξεις φαίνονται, εκ πρώτης όψης θετικές, αρκεί να μπορέσει πράγματι να ξεκινήσει το έργο του δρόμου στις αρχές της επόμενης χρονιάς και να μην μπλέξει στα γρανάζια των γραφειοκρατικών διαδικασιών και των Υπηρεσιών για την τροποποίηση της μελέτης. Μάλιστα, για να κερδηθεί χρόνος, υπάρχει η σκέψη να ξεκινήσει βάσει της υφιστάμενης μελέτης και στην πορεία, όταν θα ολοκληρωθεί η τροποποίηση της μελέτης να γίνει συμπληρωματική σύμβαση, εφόσον απαιτηθεί. Θυμίζουμε ότι το μήκος του νέου οδικού άξονα θα είναι 11 χλμ. και θα ξεκινά από την ευθεία του δρόμου προς Καλλονή, στην διασταύρωση της Αγίας Παρασκευής και θα καταλήγει στην διακλάδωση προς Στύψη. 

Σε ό,τι αφορά το φράγμα Τσικνιά, είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί ποτέ στη Λέσβο και η ιστορία του ξεκίνησε από το 2007 όταν έγιναν οι πρώτες συζητήσεις για την οριστική αντιμετώπιση του προβλήματος υδροδότησης στο νησί μας. Η χωρητικότητα του φράγματος θα είναι 12 εκατ. κυβικά μέτρα νερού, ενώ η έκταση της λεκάνης κατάκλισης του ταμιευτήρα θα φτάνει τα 84 τετραγωνικά χιλιόμετρα. Οι μελέτες που εκπονήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια αφορούν και στα συμπληρωματικά έργα του φράγματος για την μέση ημερήσια παροχή 40.000 κυβικών μέτρων νερού. 

Ο αγωγός μεταφοράς του νερού από τον Τσικνιά στην Μυτιλήνη υπολογίζεται ότι θα έχει μήκος 41,7 χλμ., ενώ προς την Καλλονή 3,7 χλμ. και την Αγία Παρασκευή 8,5 χλμ. Η μεγαλύτερη ποσότητα νερού θα μεταφέρεται με αγωγούς σύνδεσης από το φράγμα στην Μυτιλήνη, ενώ υπολογίζεται ότι θα καλύπτεται εξ ολοκλήρου και η υδροδότηση της Καλλονής και της Αγίας Παρασκευής. 

Επίσης, σε δεύτερη φάση, έχει μελετηθεί η δυνατότητα κάλυψης των αναγκών στον Πολιχνίτο και την Γέρα. Αξίζει να σημειωθεί ότι με εισήγηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή (μετά από παρέμβαση του Βουλευτή του Νομού μας), το Υπουργικό Συμβούλιο αποφάσισε την υπαγωγή του έργου στη διαδικασία του άρθρου 7Α του Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων, που σημαίνει ότι η δημοπράτηση θα προχωρήσει παράλληλα με την κήρυξη των απαλλοτριώσεων.